Wystawa „Future Perfect. Contemporary Art from Germany / Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec” stanowi przewodnik po współczesnym Berlinie jako swoistej przystani dla artystów z całego świata. Wprawdzie obrazy, instalacje, kolaże, fotografie i prace wideo, które zobaczymy w CSW powstawały w Niemczech, ale ich autorzy pochodzą m.in. z Francji, Norwegii, Grecji, Wietnamu czy Meksyku, co znajduje odzwierciedlenie w inspiracjach i finalnym kształcie ich dzieł.
„Czas przyszły dokonany” to jedna z największych wystaw poświęconych najnowszej sztuce zza naszej zachodniej granicy, jaką w ostatnim czasie prezentowano w Polsce. Ekspozycja składa się z niemal 80 obiektów stworzonych przez 16 artystów. Kuratorzy Angelika Stepken i Phillip Ziegler zebrali prace twórców młodego i średniego pokolenia – urodzonych między 1958 a 1980 rokiem – którzy skupiają się na zagadnieniach związanych z jednostką i jej tożsamością w kontekście społecznym, kulturowym oraz politycznym. Wszyscy prezentowani podczas wystawy artyści skłaniają widzów do twórczej interpretacji przeszłości i myślenia o tym, co niesie przyszłość.
W CSW obejrzymy m.in. dzieła Cypriena Gaillarda, który zyskał rozgłos dzięki seriom fotografii i filmom wideo mówiącym o rozpadzie kultury oraz niszczeniu i wyburzaniu modernistycznej architektury. Kerstin Brätsch oraz Adele Röder, które powołały do życia kolektyw DAS INSTITUT wykorzystują w swoich artystycznych projektach zarówno tradycyjne środki, jak również cyfrowe techniki przy pomocy których tworzą m.in. niezwykłe poliestrowe malowidła, obrazy i tapety. Intrygujące instalacje to domena takich twórców, jak Yorgos Sapountzis czy Danh Vo. W gronie artystów prezentowanych podczas „Future Perfect” nie zabraknie też laureatów ważnych nagród – Nasan Tur to zdobywca „Identity”, prestiżowej Nagrody Deutsche Banku, a Mariany Castillo Deball ubiegłym roku uhonorowano Nagrodą Narodowej Galerii dla Młodej Sztuki w Berlinie. CSW Zamek Ujazdowski zaprezentuje także malarskie prace Jutty Koether (wystawiała m.in. w Saatchi Gallery i MoMa PS1) oraz rzeźby irańskiej artystki Nairy Baghramian (jej dzieła pokazywano np. na Biennale w Wenecji w 2011 roku). Obejrzymy także prace: Nory Schultz, Antje Majewski, Armina Linke, Henrika Olsena, Clemensa von Wedemeyera oraz Anette Kelm i Daniego Gala.
„Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec” jest najnowszą wystawą objazdową organizowaną przez ifa (Institut für Auslandsbeziehungen). Dzięki współpracy z Goethe-Institut i CSW Zamek Ujazdowski Warszawa będzie pierwszym miejscem, które wystawa odwiedzi zanim wyruszy w podróż po światowych galeriach.
Konferencja prasowa wystawy: piątek 31 stycznia 2014 godz. 11:00
Od godziny 10:00 w przestrzeni wystawy do dyspozycji dziennikarzy będą kuratorzy oraz artyści Nasan Tur i Yorgos Sapountzis – istnieje możliwość obejrzenia prac i przeprowadzenia wywiadów.
Otwarcie wystawy: piątek 31 stycznia 2014, godz. 18:00
Kuratorzy: Angelika Stepken, Philipp Ziegler
Współorganizator wystawy: Goethe-Institut
Producent wykonawczy: ifa (Institut für Auslandsbeziehungen)
Future Perfect. Contemporary Art from Germany / Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 1, Warszawa
wystawa trwa od 1 lutego do 21 kwietnia
www.csw.art.pl, www.facebook.com/cswzu
Artyści biorący udział w wystawie:
Nairy Baghramian (ur. 1971 w Isfahanie) – działania artystki obejmują rzeźbę, fotografię i instalacje. Jej prace można było oglądać m.in. w Serpetine Gallery i podczas Biennale w Wenecji w 2011 roku.
Mariana Castillo Deball (ur. 1975 w mieście Meksyk) – w 2013 roku została laureatką prestiżowej Nagrody Narodowej Galerii dla Młodej Sztuki w Berlinie (Preis der Nationalgalerie für junge Kunst), jej prace pokazywane były m.in. w nowojorskiej MoMa i Kunsthalle Sankt Gallen w Szwajcarii. Artystka koncentruje się na obrzędach i świętach, wykorzystując przy tym tradycyjną dla karnawału technikę papier-mâché.
DAS INSTITUT – Kerstin Brätsch (ur. 1979 w Hamburgu) i Adele Röder (ur. 1980 w Dreźnie) tworzą artystyczny kolektyw DAS INSTITUT, fikcyjną agencję importu/eksportu. Malarstwo Brätsch i dzieła wyprodukowane komputerowo przez Röder pokazywane były m.in. na 54. Biennale w Wenecji oraz w Kunsthalle w Zurychu.
Cyprien Gaillard (ur. 1980 w Paryżu) zyskał rozgłos dzięki efektownym fotografiom i filmom wideo mówiącym o rozpadzie, niszczeniu i wyburzaniu modernistycznej architektury. Równolegle do prac filmowych oraz do instalacji Gaillarda powstają jego kolaże w pocztówkowym formacie, które zmieniają scenerie miejskie w miejsca archeologiczne i łączą w sobie warstwy zniszczenia i znikania, unaocznienia i wyobrażenia. Jego prace można było zobaczyć m.in. w Hammer Museum w Los Angeles i MoMa PS1 w Nowym Jorku.
Dani Gal (ur. 1975 w Jerozolimie) posługuje się dokumentami historycznymi. Bada to, jak ich wizualna i akustyczna warstwa informacyjna utrwala nasza wiedzę i wizję dziejów, a także konfrontuje te dokumenty z samodzielnie wyszukanymi materiałami.
Annette Kelm (ur. 1975 w Stuttgarcie) – tematami zdjęć artystki są: martwa natura, fotografia obiektu, krajobrazu architektury i portret fotograficzny. Obrazy tworzy korzystając z analogowego średnio- i wielkoformatowego aparatu. Jej prace były pokazywane m.in. w galerii Taka Ishii w Tokio, Andrew Kreps Gallery w Nowym Jorku i Kunsthalle w Zurychu.
Jutta Koether (ur. 1958 w Kolonii) w swojej twórczości wykorzystuje głównie malarstwo, a działaniami obejmuje również performans, film, muzykę i działalność publicystyczną. W jej abstrakcyjnych obrazach istotną rolę pełni linia, kolor, forma i wzór. Prace Koether można było oglądać m.in. w Saatchi Gallery i MoMa PS1.
Armin Linke (ur. 1966 w Mediolanie) to artysta pracujący z filmem i fotografią. Łącząc media przełamuje granice między fikcją i rzeczywistością. Jego multimedialna instalacja obrazująca współczesny krajobraz Alp została nagrodzona na 9. Biennale Architektury w Wenecji i na Graz Architecture Film Festival.
Antje Majewski (ur. 1968 w Marl) tworzy multimedialne projekty, zawierające filmy wideo, wywiady, malarstwo, a także elementy prac zaprzyjaźnionych artystów. Prace Majewski można było oglądać m.in. w Villa Romana we Florencji i Deutsche Bank Kunsthalle w Berlinie.
Henrik Olsen (ur. 1967 w Esbjerg) ukończył Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Swoje instalacje poświęca takim tematom jak zmiany tożsamości w kontekście historii, kultury i systemów politycznych. Jego prace można było zobaczyć m.in. nowojorskiej MoMa i Museum Ludwig w Kolonii.
Yorgos Sapountzis (ur. 1976 w Atenach) w swoich pracach często obiera za punkt wyjścia monumenty i struktury w przestrzeni publicznej. Performanse są nagrywane i współtworzą instalacje, które trafiają do pomieszczeń wystawowych. Indywidualne prace artysty pokazywane były m.in. w Isabella Bortolozzi Gallery w Berlinie i Fondazione Morra Greco w Neapolu.
Nora Schultz (ur. 1975 we Frankfurcie) wykorzystuje zwyczajne, znalezione materiały budowlane, które zestawia ze sobą w kruchej równowadze formalnej, tak jakby stanowiły część jednego, niedającego się zamknąć pomysłu twórczego. Jej obiekty wystawiane były m.in. w Isabella Bortolozzi Galerie w Londynie i MoMa w Nowym Jorku.
Nasan Tur (ur. 1974 w Offenbach) w swoich nagraniach wideo, malowidłach ściennych oraz instalacjach snuje refleksję nad relacją między widzem a dziełem sztuki w przestrzeni publicznej. Laureat Nagrody Deutsche Banku „Identity”.
Danh Vo (ur. 1975 w Wietnamie) absolwent Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze i Städelschule we Frankfurcie nad Menem. W swoich instalacjach ukazuje splatanie historii jednostki z interesami i systemami politycznymi. W 2012 roku został laureatem Nagrody im. Hugo F. Boss przyznawanej przez Muzeum Guggenheima w Berlinie. Jego prace pokazywane były m.in. w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku i na Biennale w Wenecji w 2013 roku.
Clemens von Wedemeyer (ur. 1974 w Getyndze) studiował na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku, w 2008 roku rezydował na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Barbara. Medium, które leży w kręgu jego zainteresowań jest film. Jego prace można było zobaczyć m.in. w MoMa PS1 i na dOCUMENTA (13).