J. Assmann, Kultura pamięci
Czas i przestrzeń, pamięć i tożsamość – pojęcia na ogół wiązane z ciągłością i jednorodnością okazują się być materiałem splecionym z różnorodnych fragmentów. Pamięć zbiorowa i własne wspomnienia, mapa mentalna i fizycznie wyznaczone granice, tożsamość narodowa i ‘małe ojczyzny’, język ojczysty i ten drugi – język obcy… życie śląskich miast okazuje się być życiem wielokrotnym.
Polsko-niemiecki projekt artystyczny SilesiaTopia podejmuje skomplikowany temat tożsamości; splecionej (i splątanej) historii sąsiadujących krajów postrzeganej ze wspólnej, proeuropejskiej perspektywy.
Inicjatorka i dyrektor artystyczny projektu: Karina Schönthaler Pośpiech
Kuratorka: Małgorzata Szandała
Uczestniczące artystki:
Claudia Hajek
„Area, 2013”
Chodzi o powierzchnie, linie i rytm, chodzi o przemiany, pęknięcia, ruchy, chodzi o czas i przestrzeń.
Doris Hinzen-Röhrig
„Hommage á Huta Zabrze”
Panorama śródmiejskiego kompleksu hutniczego wywołuje we mnie rozliczne pytania o historię tego miejsca.
Georgia Krawiec
„Dychotomia gniazd. Śląskie portrety z tej i nie z tej ziemi”
Utrwalam wizerunki śląskich rozdzielonych rodzeństw, żyjących „po tej i po drugiej stronie”.
Kasia Kujawska-Murphy
„Tożsamość”
Język wyznacza naszą tożsamość. Pomimo wolnych granic w Europie tworzymy je sami – granice mentalne.
Ute Lindner
„Jestem jeszcze w swoim domu”
Podróż w historię własnej rodziny w Karkonosze. Ostatnie słowa Gerharda Hauptmanna są pytaniem o tożsamość. Gdzie i kim jestem?
Katarzyna Łyszkowska
„Południca/Połednica/Pschespolnitza“
Opisuję polsko-niemieckie stosunki bazując na wspólnych elementach baśni z terenów Śląska, Prus Wschodnich i obecnych Niemiec.
Joanna Nowicka
„Przenikanie”
Portretując rodziców z dziećmi oraz architekturę Osiedla Borsiga pokazuję tajemnicę przenikającej się historii.
Jani Pietsch
„Dom Dziecka w Zabrzu – zmienne tożsamości”
Kilkoro polskich dzieci żydowskiego pochodzenia ocalało z Holocaustu, dzięki temu, że polscy katolicy ukryli je przed Niemcami.
Karina Schönthaler-Pospiech
„Pościelona na różach. Polsko-niemiecka pamięć narodowa i rodzinna”
Łączę fragmenty mojej i tamtej historii w dwustronnych pasmach o formacji inspirowanej Stonehenge.
Mona Tusz
„Widzę przez Laurę”
Przy okazji malowania murali, amatorsko filmowałam sceny z życia Bozywerka i innych miejsc, których wspólnym elementem jest poprzemysłowa wyrwa, którą pragnę zamalować.
Sponsor
DB Schenker Rail Polska S.A.
Patronat
Logo od Bildungswerk Berlin der Heirich-Böll-Stiftung