wernisaże Konrada Smoleńskiego i Chrisa Niedenthala

Redakcja
Redakcja
Kategoria sztuka · 18 czerwca 2013

 

Chris Niedenthal DOKUMENT
21 CZERWCA – 18 SIERPNIA 2013
ul. Jaskółcza 1, GDAŃSK - DOLNE MIASTO

Wernisaż: 21.06.2013, godz. 18:00
Spotkanie z Chrisem Niedenthalem prowadzone przez Adama Mazura: 21.06.2013, godz. 19:00

Kuratorka: Anna Szynwelska
Współpraca: Adam Mazur

W 2013 mija 40 lat od dnia, kiedy Chris Niedenthal jako młody fotograf przyjechał do Polski, aby zostać korespondentem zagranicznym, a ostatecznie tak związał się z krajem swoich rodziców, że pozostał tu do dziś. Stał się jednym z najważniejszych dokumentalistów czasu przemian politycznych, życia codziennego, „rekwizytów” ówczesnej rzeczywistości i wizerunków zwykłych ludzi. Od 1978 roku współpracował z „Newsweekiem”, a w czasie stanu wojennego był jego stałym fotografem. Współpracował również z takimi pismami jak: „Time”, „Der Spiegel”, „Forbes” i inne. Jego prace były wielokrotnie nagradzane, a w 1986 otrzymał prestiżową nagrodę World Press Photo za portret sekretarza generalnego węgierskiej partii komunistycznej, Janosa Kadara, który trafił na okładkę „Time'a”.
 
Wystawa w CSW Łaźnia koncentruje się na najwcześniejszym okresie działalności fotoreporterskiej Niedenthala w Polsce w latach 70.– 80. Jednakże nie eksponuje tak bardzo jego ikonicznych obrazów stanu wojennego i wydarzeń politycznych, ale ukazuje zwyczajne sceny rodzajowe i radzenie sobie z codziennością w PRL-u, które dla fotoreportera z Wielkiej Brytanii musiały być szczególnie absurdalne, dziwne lub dramatyczne. Starał się być zawsze obecny wszędzie tam, gdzie działo się coś ważnego, ale pieczołowicie dokumentował też drobne szczegóły polskiego krajobrazu lub komiczne wytwory pseudourzędowego języka PRL-u, które można nazwać swoistymi „bareizmami”. Jak sam przyznaje, najbardziej żałuje, że w latach 70. XX wieku nie sfotografował pięknego ówczesnego billboardu przy drodze gdzieś we wschodniej Polsce z napisem: „Rolniku! Nie myj jaj!”.
 
Niedenthal jak mało kto potrafił wykorzystać jedną z największych zalet fotografii: możliwość uchwycenia konkretnego, decydującego momentu, ukazać kwintesencję danej chwili. Fotografie zebrane na wystawie w CSW Łaźnia, to nie tylko unikalny dokument przeszłych czasów, zmian w kulturze i życiu codziennym Polaków, ale też przykład „esencjonalnej” fotografii dokumentalnej i reportażowej najwyższej klasy – bez zbędnych ozdobników i efektów.
 
 
 
Konrad Smoleński S.T.R.H.
21 CZERWCA – 18 SIERPNIA 2013
ul. Jaskółcza 1, GDAŃSK - DOLNE MIASTO

Wernisaż: 21.06, godz. 18:00
Demontaż / finisaż: 19.08, godz. 18:00
 
Kuratorka: Kamila Wielebska

S.T.R.H. (Stones That Rest Heavily) to wystawa indywidualna Konrada Smoleńskiego, jednego z najciekawszych artystów młodego pokolenia, który w tym roku reprezentuje Polskę podczas 55. weneckiego Biennale Sztuki. Przygotowana przez artystę instalacja wypełnia całkowicie przestrzeń największej sali wystawienniczej Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, pozbawiając odbiorcę bezpiecznego dystansu i wciągając go do swego wnętrza. Elementem wizualnym instalacji są wykonane w dużej skali trójwymiarowe statyczne obiekty, które generują w pewnych odstępach czasu dźwięk o niskich częstotliwościach. Dźwięk ten rozwija się od niemal niesłyszalnych ciśnień akustycznych po silne wibracje całej przestrzeni, zarówno ścian budynku, jak i ciała widza, a następnie opada aż do całkowitego zaniku. Kontakt z dziełem sztuki staje się więc totalnym doznaniem zmysłowym, angażującym nie tylko wzrok i słuch, ale całe ciało odbiorcy; jest wręcz fizycznym doświadczeniem. Praca, niepozbawiona aspektu wizualnego, działa więc przede wszystkim dźwiękiem, który jednak, generowany w specyficzny sposób, powoduje wrażenie wszechogarniającego doświadczenia, synestezji zmysłów łączącej doznania płynące zarówno z receptorów przestrzennych (oczy i uszy), jak i receptorów bezpośrednich (skóra i mięśnie).