Dwa dni wypełnione warsztatami, panelami dyskusyjnymi oraz pokazami zakończył niezwykły koncert muzyki ormiańskiej w kościele św. Antoniego z Padwy. Kolejna edycja VoicEncounters już w maju.
Miniony weekend oprócz marszów z okazji Święta Niepodległości upłynął pod znakiem spotkań i rozmów na temat historii i kultury ormiańskiej. 10 i 11 listopada w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego odbyła się druga edycja VoicEncounters, czyli „spotkań w głosie”.Tegoroczna odsłona, „Moja milcząca siostro” skoncentrowana była na deportacji i eksterminacji Ormian z początku XX wieku. Organizatorzy zorganizowali szereg paneli dyskusyjnych, pokazów i warsztatów z udziałem znawców historii i kultury ormiańskiej z całego świata. W ciągu dwóch dni spotkań Teatr ZAR próbował podjąć kwestię „milczenia Europy” towarzyszącego pamięci o tych wydarzeniach.
Pierwszego dnia publiczność miała okazję uczestniczyć w dwóch panelach dyskusyjnych: „Historia ludobójstwa”, który poprowadził dyrektor Instytutu Komitasa w Londynie – Ara Sarafian oraz „Historia zakłamania”, w którym historykowi towarzyszyły Ayşe Günaysu – członkini Komitetu Wykonawczego w stambulskim oddziale Stowarzyszenia Praw Człowieka, a także Talin Suciyan – doktorantka Uniwersytetu Ludwika Maximiliana w Monachium. Spotkania skoncentrowały się wokół tematyki zaprzeczania faktu ormiańskiego ludobójstwa przez tureckie władze. Kulminacją sobotnich wydarzeń VoicEncounters był niezwykły pokaz-dyskusja „Przekaz – przemiana”, w którym udział wzięli mistrzowie śpiewu ormiańskiego ze Stambułu – Nışan Çalgıcıyan i jego uczeń Murat İçlinalça oraz Altuğ Yılmaz – turecki badacz i dziennikarz. Spotkanie, prowadzone przez śpiewaka z katedry ormiańskiej w Paryżu, Arama Kerovpyana, dotyczyło procesu przekazu ormiańskiego śpiewu modalnego i połączone było z krótkim pokazem, który publiczność nagrodziła owacjami na stojąco.
Drugiego dnia odbył się trzeci panel zatytułowany „Historia ignorancji”. W spotkaniu uczestniczyli: Krzysztof Czyżewski – dyrektor artystyczny Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2012, profesor Irena Grudzińska-Gross, która przyjechała specjalnie na VoicEncounters z Nowego Jorku, profesor Leszek Koczanowicz oraz Jarosław Fret. Dyskusja poświęcona była bierności Europejczyków oraz historii budowania „akordu milczenia” wokół aktów przemocy. W niedzielę wrocławska publiczność miała także okazję obejrzeć fragmenty dokumentu filmowego „Winds of Armine – Expedition to Anatolia” przedstawiającego najnowszy projekt Teatru ZAR „Armine, Sister”. Dwudniową refleksję na temat tragicznej historii Ormian i bogactwa zniszczonej kultury był finałowy koncert liturgicznej muzyki wykonany przez rodzinę Kerovpyan i Teatr ZAR, ze specjalnym udziałem Nışana Çalgıcıyana i Murata İçlinalçy, który odbył się w kościele św. Antoniego z Padwy.
Kolejna edycja VoicEncounters już za pół roku. Przez ten czas artyści Teatru ZAR będą kontynuować pracę nad spektaklem „Armine, Sister”, którego premiera planowana jest jesienią przyszłego roku. Jak podkreśla Jarosław Fret, dyrektor Instytutu Grotowskiego i lider Teatru ZAR, spektakl nie będzie jednak końcem ormiańskiego projektu, a jego początkiem. – Chcemy, żeby towarzyszył nam także w roku 2014 i 2015 – mówi Fret. – Posługując się terminologią muzyczną, listopadowe spotkania VoicEncounters stanowią przedtakt właściwego dzieła. Obecne będą w nim zarówno wątki ormiańskie, jak i perskie czy kurdyjskie – dodaje. O tym, jaki kształt przybierze kolejna edycja VoicEncounters dowiemy się już za pół roku. Więcej informacji na www.grotowski-institute.art.pl orazwww.voicencounters.art.pl.