Fotografowani przez Przemka Krzakiewicza ludzie chętnie pozują do portretów, swoją przynależność do idei, kościoła, fanklubu, mniejszości etnicznej podkreślając rekwizytami i kostiumem. Nic wcześniej nie wskazywało, że ich drogi się przetną. W instalacji „Common Ground” portrety ludzi wyrwanych ze swoich społeczności artysta zestawia w przypadkowe podzbiory. Płynący strumień obrazów zatrzymać może pojedynczy gest widza, tworzącego w ten sposób przypadkowe zestawienie kilku sportretowanych osób. Ich rzeczywiste spotkanie – mało prawdopodobne, choć możliwe – przywodzi na myśl zarówno teorię chaosu, jak i tzw. teorię sześciu stopni oddalenia.
Zgodnie z nią od dowolnie wybranej osoby dzieli nas najwyżej sześć innych osób. Niezależnie od klasy społecznej czy odległości geograficznej, uruchamiając łańcuch znajomych, możemy z jednakową łatwością dotrzeć do prezydenta USA, jak i pucybuta na obrzeżach Bombaju. Wobec tej zasady wszyscy jesteśmy równorzędni – jednakowo sobie dostępni. Roześmiana dziewczyna w bikini i pobożny chasyd, kibic piłki nożnej i szwajcarski kolekcjoner sztuki, miłośnik jamników i uczestniczka demonstracji w Kijowie. Więcej ich dzieli niż łączy. Każdy z portretowanych jest oddany własnej grupie, określającej jego miejsce we wszechświecie. Wspólnym mianownikiem społeczności może stać się idea lub miejsce: festiwal muzyczny, pogrzeb papieża czy rekonstrukcja historycznej bitwy. W instalacji Przemka Krzakiewicza to widz jednym gestem tworzy nowe „podzbiory” osób o często różnych światopoglądach, których wspólne spotkanie jest w takim samym stopniu możliwe, jak i nieprawdopodobne.
Na postawie teorii sześciu stopni oddalenia wiemy już, że między każdą z możliwych kombinacji portretów istnieje niewidzialna sieć relacji i bliższych lub dalszych znajomych; pozostaje pytanie o prawdopodobieństwo czy wręcz przewidywalność takiego a nie innego układu. Znawcy automatów do gry znają odpowiedź: jest ono nieskończenie niskie. Zwolennicy teorii chaosu znajdą tu pole do niekończących się rozważań. A widzowi pozostawmy pytanie, czy jego gestem kieruje przypadek, czy przeznaczenie. A także to, jakie odczucia i refleksje budzą w nim portretowane osoby i sytuacje.
Marta Eloy Cichocka
Przemysław Krzakiewicz (ur. 1975) jako 16-latek zadebiutował w „Tygodniku Powszechnym”, przez wiele lat pracował dla „Przekroju”, a w 2005 r. z Łukaszem Trzcińskim założył w Krakowie agencję fotograficzną Visavis.pl, dynamiczny kolektyw fotografów dokumentalistów z różnych stron Polski i świata. Pomysłodawca wystaw i inicjatyw kulturotwórczych (we współpracy z fundacją Imago Mundi). Stypendysta Miasta Krakowa w roku 1997. Brał udział w wystawach zbiorowych w Krakowie, Warszawie, Cork (Irlandia), Erfurcie (Niemcy). Jego prace były także prezentowane na wystawie indywidualnej Miesiąca Fotografii w Krakowie w 2008 roku. Ostatnie ważniejsze publikacje: album Małopolska. Fotografie. To niczego nie wyjaśnia, Graphis Photography Annual 2008 oraz Chinese Agents.
Zagranicznym partnerem projektu jest ukraińska fundacja The Alternative Visual Studies z Kijowa: organizacja non-profit założona w 2000 roku, która skupia się na rozwijaniu i prezentacji eksperymentalnych, nowatorskich pomysłów i form sztuki. AVS realizuje lokalne i międzynarodowe wystawy, warsztaty i festiwale, m.in. KIMAF – Kijowski Międzynarodowy Festiwal Sztuki i Mediów, interdyscyplinarny projekt „Matrix of Collaboration”, międzynarodowy projekt artystyczny „Dynamo Machine”. W 2005 roku organizacja AVS utworzyła program Media Art Lab mający na celu promowanie i wspieranie sztuki mediów. Partnerem programu jest Fundacja Centrum Sztuki Współczesnej w Kijowie. Założycielkami fundacji, a także kuratorkami wystawy „Common Ground” są Liudmila Motsiuk i Natalia Manzhali.
Przemek Krzakiewicz „Common Ground”
21 października–8 listopada 2011
Centrum Sztuki Współczesnej „Soviart”, Kijów
Andriyivsky 22-A
Projekcja zewnętrzna:
21–23 października 2011
Andriyivsky 22-B
Kuratorki: Liudmila Motsiuk, Natalia Manzhali/ AVS/Media Art Lab.
Koordynacja: Małgorzata Swaryczewska / Fundacja SZTUKA DLA SZTUKI
Organizator: Fundacja Imago Mundi (www.imagomundi.pl), Visavis.pl (www.visavis.pl), AVS/Media Art Lab w partnerstwie z Fundacją SZTUKA DLA SZTUKI (www.artforart.pl), Instytutem Polskim w Kijowie oraz Centrum Sztuki Współczesnej „Soviart”(www.soviart.com.ua)