WERNISAŻ 10 IX 2010 godzina 19.00
CRASH 2.0
Robert B. Lisek
WYSTAWA
w Galerii NT
Imaginarium
Łódzki Dom Kultury ul. R. Traugutta 18, 90-113 Łódź
Galeria czynna od g. 12.00 do 18.00 od wtorku do piątku, sobota 12.00 do 20.00
Wystawa Roberta B. Liska analizuje kontekst pojęcia jakim jest „bezpieczeństwo” na
przykładzie wypadku smoleńskiego.
Rozważane są tu procesy społeczne które poprzez wzrost poczucia zagrożenia
publicznego przyczyniają się do legitymizacji przemocy, utraty wolności i swobód
obywatelskich, umocnienia władzy i jej wiarygodności. Artysta na wstępie stawia
pytania o naturę bezpieczeństwa:
Co jest podstawą bezpieczeństwa? Co zapewnia bezpieczeństwo?
Pyta o stan jego nieobecności.
Czy permanentnie podtrzymywana niepewność i stałe podsycanie strachu umożliwia
utrzymanie służb i struktur, które odpowiedzialne są za bezpieczeństwo.
Teorie spiskowe jako współczesne herezje, odstępstwa od doktryny wiary
podtrzymywanej przez media stanowią obecnie bardzo silny impuls dla artystów na
całym świecie.
samolotów i osób, tajemnicze zniknięcia, katastrofy lotnicze, zamachy bombowe i
inne, które mają wpływ na zmianę sytuacji politycznej i rozłożenie relacji władzy
konkretnego państwa lub grupy państw. Gwałtowne łańcuchowe reakcje społeczne
towarzyszące takim zdarzeniom, stanowią podstawową energię, rodzaj libido wciąż
ożywiające kulturę, a stanowi to również punkt wyjścia projektu Crash 2.0.
Wiadomo, że podobne wypadki i rewolucje skutkowały zazwyczaj wprowadzaniem
tzw. doktryny "son of a bitch, but our son of a bitch" zwanej w skrócie S.O.B. Daje to
oczywiście potężny asumpt do rozwoju teorii spiskowych na gruncie wypadku
smoleńskiego, który tu traktowany jest jednak jako jedno z klasy zjawisk
występujących na całym świecie. Projekt zajmuje się problemem bezpieczeństwa i
bada katastrofę, w szczególności katastrofę lotniczą pod Smoleńskiem jako czynnik
kulturotwórczy, czynnik powodujący kryzys polityczny i zmiany w istniejącym
układzie. Robert Lisek korzysta z metod sztuki współczesnej i teorii obliczalności,
stawia pytania dotyczące władzy politycznej i dyskusji, która koncentruje się na
kluczowych punktach zbiorowego doświadczenia związanego z katastrofą. Artysta tak
w skrócie opisuje działanie instalacji:
Projekt rozpoczyna analiza dużych zbiorów danych, sprawdza jak katastrofa/konflikt
jest ukazywany w sieci i mediach. Następnie wnioskowane są nowe informacje i
określone prawdopodobieństwo wydarzeń przyszłych.
biogram:
Robert B. Lisek jest artystą i matematykiem, koncentrującym się na systemach i
procesach (obliczeniowych, biologicznych, społecznych). Przechodząc przez sztukę
konceptualną, hacktywizm, sztukę oprogramowania i radykalne interwencje
społeczne, jego działalność nie poddaje się kategoryzacji. Jest pionierem sztuki
wykorzystującej metody sztucznej inteligencji i bioinżynierię. W swoich dziełach
stosuje zaburzenia i zawieszenia języków i systemów, w tym błędy kodów i poleceń
oraz robaki i wirusy sieciowe. W projekcie Spectrum, który jest scenariuszem
biotterrorystycznego ataku Warszawy, użył technik biologii molekularnej, badając
najbardziej fundamentalny proces w naturze, jakim jest samoreplikacja, czyli
namnażanie się i rozprzestrzenianie struktur. W szczególności skupił się na [samo
replikacji DNA] i zbudował nowy szczep bakterii, który szybko rozprzestrzenia się w
wodzie. Lisek drąży również problemy zabezpieczeń, prywatności i tożsamości w
społeczeństwie sieciowym; zbudowal NEST Citizens Intelligence Agency
zaawansowane oprogramowanie i portal do szukania ukrytych powiązań między
osobami, grupami, zdarzeniami, obiektami i miejscami. Założyciel Fundamental
Research Lab, inicjator i lider grupy Laboratorium oraz Sympozjum Sztuki ACCESS.
Autor ponad stu wystaw, akcji, warsztatów. Jego projekty obejmują między innymi:
NEST ARCO Art Fair, Madryt; GENGINE Galeria Narodowa Zachęta, Warszawa;
FLOATLower Manhattan Culture Council, Nowy Jork; WWAI Siggraph, Los Angeles;
GESPENST Galeria Leto, Warszawa; Falsecodes Red Gate Gallery, Pekin; State of
Emergency Embassy – Galeria Entropia, Wrocław; FLEXTEXT Byzantine Museum,
Ateny; FXT – ACA Media Festival, Tokyo; STACK – ISEA 02, Nagoya; SSSPEAR –17th
Meridian, WRO Centrum Sztuki Mediów, Wrocław/