projekt multimedialny
wernisaż: 5 VI 2009 godz.18-20
wystawa czynna od wtorku do soboty
w godz. 14-18 do 27 VI 2009
Bożenna
Biskupska
Urodzona w Warszawie w 1952 roku. Studia na
Wydziale Malarstwa w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (1970–1972) i
Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1972–1976).
Dyplom z wyróżnieniem w 1976 roku w pracowni prof. Tadeusza Dominika. Dziedziny
twórczości: malarstwo, rzeźba, performance. Specyficzny język tworzony przez
lata poszukiwań twórczych umożliwił artystce penetrację nowych obszarów, tj.
eksperymentalnego teatru, muzyki i nowych mediów.
Na wystawie w Galerii FF Bożenna Biskupska zaprezentuje premierowy pokaz multimedialny zatytułowany „Przeganianie myśli”.
„Próba
rozumienia, porządkowania myśli w kierunku nakreślenia choćby najskromniejszego
szkicu interpretacyjnego do najnowszego dzieła Bożenny Biskupskiej, nie jest
prosta. Komplikuje się z każdą chwilą obcowania z dziełem, a to za sprawą
ujawniania kolejnych, nawarstwiających się w nim form, znaków i treści, które
nadają całości tą skumulowaną moc piętrzenia wielowektorowych odniesień. Być
może czynione po krótce sugestie, okażą się jakimś tropem dla przyszłych
poszukiwań pełnego znaczenia, tego dzieła otwartego. Pytania o sens
pojawiają się już na samym początku, co również ma znaczenie. Widz staje przed,
wydawałoby się, ostatecznym efektem pracy Biskupskiej, której artystka nadała
skądinąd niezwykle intrygujący tytuł: Przeganianie myśli, lecz ten, nie
wydaje się, by został wymyślony jedynie dla nazwania ukończonego utworu
artystycznego. Jest jeszcze czymś więcej, należy bowiem do historii jego
kształtowania. Dzieło wyrosło – nie tylko metaforycznie – ze swoistego
„laboratorium kultury”*, w którym artystka powołała nowy gatunkowo obraz
(film), powstały z wydobycia form (okna) z materii wyjściowej, czyli z już
istniejącego, zabytkowego
kompleksu
architektonicznego, skądinąd przynależnego do dziedzictwa kultury. Okna,
„odkryte” tu i odróżnione od ich codziennej funkcji, jaką spełniają w budowli,
rozpoczynają nowy byt, grają już inną rolę. Tym samym, autorka nadaje im
wyraźne symboliczne znaczenie, nadbudowane własną refleksją nad doświadczaniem
sztuki. Praca zyskuje znamiona wypowiedzi na temat sztuki jako twórczości
bliższej odkrywaniu niźli wymyślaniu nowych form. W myśl takiego postępowania
możliwe niech będzie twierdzenie, że chociaż sztuka zawsze dąży do formy, to
właściwa forma rzeczy istnieje zanim ją artysta zrealizuje.[...]
(fragment
tekstu Jolanty Męderowicz do katalogu z wystawy w Galerii)
Najważniejsze cykle prac:
1980–1982 Trwanie –
cykl rzeźb (metal, sizal). Organizowanie i stwarzanie wzajemnych relacji
pomiędzy rzeźbą a przestrzenią otaczającą. Układy nierozerwalnie związanych ze
sobą rzeźb dają możliwość budowania pewnego obszaru, w którym istotne są: gra
proporcji i zależności poszczególnych elementów rzeźbiarskich.
1982–1984 Misterium czasu – cykl 32 rzeźb, o wymiarach do: 250cm; metal,
trociny, pakuły i sizal; pokazywane na XLI Biennale w Wenecji. Wolno stojące
figury, formy zamykające figurę i figury “destrukty”. Rzeźby działają na widza
poprzez zagęszczenie faktur, ponad ludzką skalę oraz kompozycję w przestrzeni ,
która jest częścią dzieła-instalacji.
1982–1984 Płytowce –
poszukiwanie formy aby wyrazić koncepcję czasu. Pięć wolno stojących figur,
cztery z nich są zespolone z panelem, jedna figura z wydrążoną płytą ruchomą,
co daje możliwość samodzielnego funkcjonowania zarówno figury, jak i elementu
płyty.
1984–1985 Non Omnis Moriar
– cykl, w którego skład wchodzą:
rysunek i 10 figur przyściennych o wysokości od
1989–1997 Figura –
obrazy, ponad 40 prac, technika: olej, płótno; obrazy z centralna postacią,
ograniczona jakby prostokątem formatu. W kilku obrazach intrygująca dla autorki
jest krawędź obrazu, czyli miejsce zderzenia obrazu z przestrzenią zewnętrzną.
Nastąpiła zmiana gamy kolorystycznej (czerń, turkus, biel).
Eksplorowanie nowych
dziedzin. Performance, teatr, muzyka, nowe media.
1991 – Klatka –
rzeźba – instalacja – zamknięcie rzeźby figuralnej w prostej przestrzeni
metalowej klatki o wymiarach 300x100x100 cm. Obiekt stał się integralną częścią
performance’u z udziałem artystki w jej pracowni w obecności R. de Marco i
międzynarodowej grupy krytyków i artystów; trwanie w czasie, w kontekście do
rzeźby – klatki, monotonne nagranie głosu.
1992–2002 – Klatka –
cykl obrazów. Figura pojawia się w pierwszych obrazach tego cyklu; od 1994 roku
obrazy zbudowane są z dużych płaszczyzn koloru, zróżnicowanie faktur i barw.
Pojawiają się pierwsze wyraźne linie tnące lub określające niezależne płaszczyzny
w obrazie. W ostatnim okresie kolor ulega ograniczeniu do bieli i szarości, a
linia graniczna ulega uproszczeniu.
1993 – Teatr
Eksperymentalny. Rzeźby jako część spektaklu Ka Ba Kai /
Re-animacje, Videoteatr Poza Lothe Lachmann. Współpraca z J. Lothe i P.
Lachmanem przyniosła zderzenie formy rzeźbiarskiej z aktorem, dźwiękiem, wideo
oraz prawami rządzącymi spektaklem. Rzeźby wytyczają zmienne miejsca gry oraz
wchodzą w skład intencjonalnej części spektaklu.
1995 – Wytyczanie obrazu –
rysunek
na papierze. Odkrywanie i użycie idei pierwotnego gestu, dotknięcia. Powstaje zapis najprostszej ingerencji farbą
lub olejem lnianym na papierze; istnieje świadomość samoistnej destrukcji w
czasie, która towarzyszy procesowi powstawania. Upływ czasu zmienia zarys
linii, olej lub ten z farby wsiąka w papier rozlewając się i żółknąc.
1997–1998 – Jednonogi – cykl ośmiu rzeźb
betonowych o wysokości do
1998–2001 – Wytyczanie obrazu – 343 betonowe
płyty i 7 odlanych w brązie płyt okrytych rysunkiem figur jednonogiego.
1999 – Upakowanie – zapis na folii
negatywowej wizerunku 343 płyt betonowych o wymiarach: 40x26x4 cm, zamkniętych
w układach 7 płaszczyzn umieszczonych w stalowej klatce o wymiarach:
300x240x240 cm.
1999 – Upakowanie – film wideo. 17 min. –
zapis poszczególnych płyt podkreśla autonomiczność każdego elementu.
Od 2002 – do dziś – Wytyczanie
obrazu 01 –
zabudowanie za pomocą systemu płaskorzeźb z rytmem figur Jednonogiego w brązie
nieskończonej ilości pól możliwych. Przetransponowanie tych poszukiwań w inne
materie (wydruki wielkoformatowe i projekcje).
1999 – Obrazy Wytyczanie
Obrazu –
płótno, olej, wymiary: 185x240cm, wewnętrzna potrzeba permanentnego opanowania
tematu i równoczesnej pracy nad całością. Równolegle dokonywany jest zapis
zmian zachodzących na płótnie (rejestracja wideo).
Idea jest kontynuowana
i przybiera formę Budowli Możliwej – konstrukcji, w której artystka wykonuje
performance z udziałem publiczności. W tym samym czasie gdy artystka śladuje
linią przestrzeń działanie jest nagrywane I przetransformowane na ekran
dostępny dla widzów. Akcji towarzyszy muzyka, jako integralna część
spektaklu.
2008–2009 – Przeganianie
myśli – realizacja filmów
DVD: Tunel
(2 min.), Chaos (4 min.), Znaki (3,5 min.)