Nam June Paik - Driving Media

Redakcja
Redakcja
Kategoria sztuka · 22 listopada 2008

NAM JUNE PAIK
Driving Media
25.11.2008-25.01.2009

 

Nam Jun Paik jest w Polsce znany ze swojej legendy bardziej niż ze swoich prac i poglądów. Wielkie wystawy organizowane w latach 90. jeszcze za życia artysty ominęły naszą część Europy. Jedyna zorganizowana tu monograficzna prezentacja jego twórczości miała miejsce podczas Biennale WRO w 1999 roku, kiedy to nowojorski artysta i kurator Stephen Vitiello zaprezentował obszerną, przygotowaną wspolnie z Paikiem, retrospektywę jego prac wideo. Sam artysta ze wzgledów zdrowotnych nie mogł już wówczas przyjechać do Wrocławia.

 

Obecna wystawa Driving Media, przygotowana przez ucznia, artystę i długoletniego aststenta Paika, Jochena Sauerackera, jest pierwszą przekrojową prezentacją artysty obejmującą jego instalacje, prace wideo, grafiki i rysunki.

Retrospektywa Paika kończy pierwszy rok działalności wystawienniczej Centrum Sztuki WRO, miejsca prezentacji współczesnej sztuki nowych mediów oraz refleksji nad jej historycznym kontekstem.

 

U podstaw koncepcji wystawy leży przekonanie o wyjątkowości sztuki i postawy Nam June Paika oraz wizjonerskiej celności jego poglądów na kulturę i społeczeństwo. Także dziś - po śmierci artysty - jego dzieło stanowi ciągle obecne odniesienie i źródło inspiracji dla artystów różnych generacji, a wprowadzone przez niego w 1974 roku hasło Electronic Superhighway, odegrało ogromną rolę w uświadomieniu nowych potrzeb nadchodzącej epoki.

 

Prace zgromadzone na wystawie wystawie pochodzą z różnych kolekcji i reprezentują wszystkie okresy intensywnej aktywności twórczej Paika. Mniej znane grafiki, rysunki i szkice na papierze zestawione z dziełami medialnymi - instalacjami i taśmami, pozwalają ukazać swoiście intermedialną drogę twórczości „papieża wideo-artu". Wystawę uzupełniają unikalne zapisy działań Paika zarejestrowane m.in przez towarzyszącą od lat 70. poczynaniom artysty niemiecką telewizję WDR oraz dokumenty biograficzne z kolekcji Electronic Art Intermix w Nowym Jorku.

 

Pierwsza część wystawy, poświęcona latom 60. i 70., koncentruje się na sztuce performance; przyporządkowane tej sekcji eksponaty to m.in. zapisy performances, dokumentacja fotograficzna, oryginalne notatki i notacje nutowe oraz dokumenty biograficzne. Z lat 70. i 80. pochodzą klasyczne dziś sitodruki i heliograwiury, eksperymenty z taśmą wideo Edited for television i Guadalcanal Requiem oraz z przekazem satelitarnym: performance artysty podczas documenta 7. Późniejszą twórczość lat 80. i 90. reprezentują obiekty i druki, m.in. zbudowane z monitorów telewizyjnych efektowne rzeźby wideo Route 66 i Mercury, rzeźba Dharma Wheel Turns oraz grafiki z cyklu Evolution, Revolution, Resolution.

 

 

NAM JUNE PAIK
Driving Media

25.11.2008-25.01.2009

 

Poland's first Nam June Paik's exhibition, developed by curator, artist and Paik's long time assistant Jochen Saueracker, is the first thorough presentation of the artist, including his installations, video works, graphics and drawings.

The Paik's retrospective is the summit of the first year of activity of WRO Art Center, a space for the presentation of contemporary new media art and the reflection on its historical context.

 

The exhibition's concept is based on the conviction of the exceptionality of Paik's art and attitude, and the prophetic accuracy of his views on culture and society. Even today, after the artist's death, his grand work is a constant reference point and a source of inspiration for artists of all generations, and his notion of Electronic Superhighway, introduced in 1974, has played a major part in the realization of the needs of the coming age.

 

The works gathered in the exhibition originate from various collections and represent all the periods of Paik's intensive artistic activity. The lesser known graphics, drawings and sketches on paper, juxtaposed with media works: installations and tapes, make it possible to present a genuinely intermedial artistic way of the "Pope of video art". The exhibition is supplemented by unique recordings of Paik's actions, including those made by the German broadcaster WDR which took part in the artist's activities since the 1970s, and biographical documents from the Electronic Art Intermix collection, New York.

 

The first part of the exhibition, devoted to the 60s and 70s, focuses on the performance art. It includes such exhibits as performance recordings, photo documentation, original writings and music notations, as well as biographical documents. The 70s and 80s are represented by (already classical) silkscreens and heliogravures and experimental videotapes Edited for Television and Guadalcanal Requiem, as well as the experiment with satellite transmission, the artist's performance at documenta 7. The latter works from 80s and 90s include attractive video sculptures Route 66 and Mercury, a sculpture Dharma Wheel Turns, and prints from the Evolution, Revolution, Resolution cycle.