Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław
Disco combat (disko kombat, discombat, disco.com.bat) def. - pragmatyczna sztuka walki w przestrzeni rozrywki, masowa rozrywka w warunkach permanentnego konfliktu zbrojnego, zespół aktów nadpisanych nad współczesną przestrzenią społeczną, rozumianą jako arena zmagań w obszarze atawistycznego rdzenia ludzkiego hedonizmu zapisanego w aktach niebywałego okrucieństwa i głębokiego deficytu przyjemności. Disco combat definiuje człowieczeństwo w kategoriach walki i rozrywki rozumianych jako kategorie podlegające nieusuwalnemu, dialektycznemu napięciu, restauruje pierwotną jedność archaicznego wojownika-artysty. Czyni to jednak w sposób powierzchowny, jednorazowy, bezwartościowy. Jednocześnie jako pojęcie wpisane w projekt ponowoczesnej hiperrealności Disco combat przekształca wszystkie wymiary współczesności: masowość doświadczania przyjemności, miasto jako podstawową platformę doświadczenia walki, maszynę jako środek służący prowadzeniu konfliktu zbrojnego, wirtualność przestrzeni „gry w przemoc" i nieusuwalny brak zaspokojenia zespolonych instynktów Erosa i Thanatosa.
Diagnoza, jaką prowokuje przyjęcie założenia disco combat jako narzędzia interpretacyjnego dla ponowoczesności, jednocześnie wpisuje się w już istniejący nurt krytyczny i nadaje tejże krytyce nową jakość: nie istnieje zdemilitaryzowana przestrzeń, przyjemność nie potrafi się obejść bez militarnego instrumentarium, retoryka człowieczeństwa powraca ku czasom masowej produkcji przemysłowej. Jednocześnie przestrzeń masowej rozrywki kurczy się do przestrzeni przemocy, przede wszystkim do tych jej form, które spełniają się poza militarnym instrumentarium, które posługują się pozorną miękkością przemocy symbolicznej, nie pozwalając na wykroczenie poza dyskurs walki/przyjemności. Disco combat synergicznie łączy symboliczną rzeczywistość pola bitwy i parkietu tanecznego.
Andrzej Ostrowski