Performance Anki Leśniak. 7 grudnia (piątek) o godzinie 19.00
wystawa Anki Leśniak 7-15.12.2007
foto: Norbert Trzeciak, Patio Centrum Sztuki, Łódź "Wiosna w Domku Ogrodnika" 2007
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
7 grudnia (piątek) o godzinie 19.00 zapraszamy na performance Anki Leśniak Body Printing.
Wystawa, na którą złożą się prace powstałe w trakcie akcji można
oglądać do 15 grudnia, codziennie oprócz niedziel i poniedziałków, od
16.00 do 20.00.
Kuratorki projektu: Karolina Jabłońska, Agnieszka Kulazińska
strona projektu: www.csl.spam.art.pl
foto: Norbert Trzeciak, Patio Centrum Sztuki, Łódź "Wiosna w Domku Ogrodnika" 2007
Anna Leśniak
ur. 1978 w Bielsku-Białej
2003 dyplom magisterski z Historii Sztuki, Uniwersytet Łódzki
2004 Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Dyplom z wyróżnieniem w Pracowni
Działań Multimedialnych, aneksy: Pracownia Rysunku i Malarstwa,
Pracownia Projektowania Graficznego.
foto: Norbert Trzeciak, Patio Centrum Sztuki, Łódź "Wiosna w Domku Ogrodnika" 2007
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Body Printing Anki Leśniak
Anka Leśniak proponuje działanie artystyczne znajdujące się na granicy
sztuk:
malarstwa, grafiki, environment. Podejmuje pytanie o ich możliwości
i perspektywy, zwracając szczególną uwagę na malarstwo, którego
zmysłowy wariant przedstawia. Wchodzi w polemikę zarówno z tradycyjnym
tematem w sztuce, jakim jest akt, jak i z tradycyjnie przypisywaną
kobiecie rolą, z których jedną jest kreowanie otoczenia. Leśniak
otwiera również problem odbioru malarstwa - tradycyjnie bierny odbiorca
tej dziedziny sztuki, staje się tu aktywny i twórczy, a cała akcja
opiera się na decyzjach, które podejmują w trakcie jej trwania
uczestnicy. Ich efektem są obrazy, które powstają podczas akcji. Przy
ich pomocy przestrzeń zmienia swój charakter, a raczej nabiera
określonego charakteru.
z cyklu Biusty
Malarskie działania za parawanem, w których odbiorca znajduje się
z artystką poza zasięgiem wzroku innych, mają charakter szczególnego
spotkania artysty i widza, w którym tradycyjne przypisane role zostają
odwrócone. Tak zaaranżowana przestrzeń pozwala na wywołanie u
,,odbiorcy" swoistego przeżycia.
z cyklu Motyle
Czym jest Body Printing? Tłumacząc dosłownie jest to odciskanie ciała.
Sam pomysł wywodzi się z malarstwa. Anka Leśniak rozpoczynała od
malowania aktów. W tradycyjnym podejściu do tego tematu brakowało jej
paradoksalnie ciała - kontaktu z ludzką i malarską cielesności. Długi
proces malowania zabijał to, co jej zdaniem, najważniejsze -
spontaniczność. Akty jako jedna z kategorii akademickich nie były
"sexy", co najwyżej opisać można je słowem erotyzm.
Body Printing jest próbą poszerzenia formuły malarstwa, poszukuje poza
klasycznymi akademickimi podziałami. Bazuje na pomyśle potraktowania
artystki jako tworzywa sztuki, grze z tradycyjnymi paradygmatami,
tematami, czysto psychologicznej grze z odbiorcą. Ostatni aspekt
działania jest niezwykle intrygujący widz zostaje wytrącony
z bezpiecznej sytuacji obserwatora. Zmuszony jest do podjęcia szeregu
decyzji, zmierzenia się z oczywistością niewinnych odcisków -
kolorowych motylków, poczwarek.
z cyklu Biuty
Filmy Anki Leśniak są kluczem do zrozumienia działań artystki. Odnoszą
się one do historii sztuki, parafrazując znane dzieła. "Krytyk sztuki
jako jej tworzywo" nawiązuje do filmu Andy Warhola z 1963 "Blow Job".
Artystka opowiada w nim o własnej koncepcji sztuki, połączenia
twórczości artystycznej z seksem, polemizuje z tradycją awangardy. W
drugim "Auto-portrety" wciela się w rolę kobiet ze znanych z historii
malarstwa aktów. W filmie przestają one być biernym przedmiotem, ustami
artystki mówią o sobie a raczej o tym co historia sztuki zdołała o nich
ustalić. Co ciekawe ich historia jest postrzegana przez pryzmat
historii mężczyzn - czyją były kochanką, córką lub żoną. Nie oznacza
to, iż działania Anki Leśniak należy rozpatrywać jedynie w kategoriach
sztuki feministycznej. Byłoby to błędem. Ten sposób traktowania dotyka
tylko jednej ich warstwy. Body Printing wyrasta z przemyśleń
dotyczących sztuki - jej historii, systemu edukacji, akademickich
podziałów. Jest próbą wyjść poza tradycyjne i zużyte schematy.
Karolina Jabłońska, Agnieszka Kulazińska
z cyklu Motyle
Studio BWA
ul. Ruska 46 a
50-079 Wrocław (w podwórzu, II piętro)
tel. 071 781 55 02