Najlepiej sprzedające się tygodniki opinii to w kolejności: "Gość Niedzielny", "Uważam Rze", "Polityka" i "Newsweek".
Portal wirtualnemedia.pl opublikował dane o sprzedaży tygodników w marcu 2012. Na pierwszym miejscu niezmiennie usytuował się „Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej) ze średnią sprzedażą ogółem 143, 4 tys. egz. (1,3 proc. więcej niż w marcu 2011, 3 proc. więcej niż w lutym 2012), na drugim miejscu – „Uważam Rze” (Presspublica) ze sprzedażą 130,8 tys (7 proc. mniej niż przed rokiem, 4,2 proc. mniej niż przed miesiącem), na trzecim – „Polityka” (Spółdzielnia Pracy): 121,1 tys. (10,1 proc. mniej niż przed rokiem, 2 proc. mniej niż w lutym), na czwartym zaś „Newsweek” (Ringier Axel Springer Polska) – (1,6 proc. więcej niż w 2011, 10,9 więcej niż w lutym).
Duży spadek zanotował na 5. miejscu „Wprost” (AWR), którego redaktorem naczelnym w lutym przestał być Tomasz Lis, obejmując takie samo stanowisko w „Newsweek Polska” i zabierając do konkurencji także felietonistów. Sprzedaż „Wprost”, która w marcu 2012 wyniosła 71,7 tys., była aż o 21,8 proc. mniejsza niż miesiąc wcześniej i o 15,3 proc. mniejsza niż w marcu 2011.
Największy wzrost sprzedaży zanotowała znajdująca się na 6. miejscu w rankingu „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie). 71,5 tys. sprzedanych egzemplarzy to wzrost o 4 proc. rok do roku i aż o 17,3 proc. miesiąc do miesiąca.
Niestety wciąż słabo sprzedają się tygodniki o lewicowej linii redakcyjnej. Obydwa wciąż sprzedają kilkukrotnie mniej niż prawicowa i centrowa konkurencja. „Przekrój” (7. miejsce) z 20,7 tys. egz. w marcu 2012 odnotował w porównaniu z analogicznym miesiącem przed rokiem spadek aż o 42 proc. Sympatyków tego tygodnika bardziej martwić może jednak fakt, że także w porównaniu z lutym 2012, a więc już w okresie, w którym redaktorem naczelnym był Roman Kurkiewicz sprzedaż spadła aż o 13,4 proc.
Nie najlepiej radzi sobie także „Przegląd” (8. miejsce) z 20,5 tys. sprzedanych egzemplarzy. Liczba ta jest o 5 proc. niższa niż przed rokiem, zaś 4,5 proc. niższa niż przed miesiącem.
W rankingu tygodników o co najmniej pięciocyfrowej sprzedaży ostatnie 9. miejsce zajmuje „Tygodnik Powszechny” – 16,4 tys. egz., spadek o 5,6 proc. rok do roku i o 10,2 proc. miesiąc do miesiąca.
W marcu spadła także sprzedaż dwóch tygodników zamieszczających przedruki: „Agory” (353,9 tys. sprzedanych egzemplarzy, 0,9 proc. 4,2 mniej niż w 2011, mniej niż w lutym) i „Forum” (14,1 tys., 12,9 proc. niż w 2011, 3,4 proc. mniej niż w lutym).
Warto przypomnieć, że „sprzedaż ogółem” jest niższa (w przypadku „Przekroju” np. o 21,9 proc.) niż „rozpowszechnianie płatne”, obejmujące także mniej dochodowe formy dystrybucji, nakład zaś znacznie przekracza każdą z tych wartości (np. nakład „Przekroju” w marcu wyniósł 56 tys., a więc był prawie trzykrotnie wyższy od sprzedaży).
Jarosław Klebaniuk