Event, niezależnie, czy będzie to wydarzenie biznesowe, czy też czysto rozrywkowe, wymaga osoby prowadzącej ‒ kogoś, kto potrafi przykuć uwagę uczestników, przedstawić występujące gwiazdy lub gości, zadbać o atmosferę. Taką osobą jest konferansjer, czyli doświadczony showman, który poprowadzi imprezę. Czym się kierować przy jego wyborze? Podpowiadamy.
Kto to jest konferansjer?
Organizacja imprez plenerowych to zadanie bardzo złożone. Trzeba o nim myśleć, jak o procesie, który wymaga przygotowań, ustalenia kamieni milowych, wybrania odpowiedniego miejsca, zaproszenia gości. Na pewnym etapie tego zdania pojawią się pytania o to, kto będzie prowadził wydarzenie, kogo chcemy zaprosić do współpracy.
Warto przed podjęciem decyzji zastanowić się, jakiej osoby potrzebujemy i jakie będzie musiała ona mieć doświadczenie oraz umiejętności. Profesjonalny konferansjer jest bowiem nie tylko kimś, kto może pochwalić się bogatym portfolio, ale także rozpoznawalną twarzą i marką samą w sobie. Jego nazwisko może być dodatkowym czynnikiem, który wpłynie na atrakcyjność eventu.
Konferansjer na event ‒ jak poznać profesjonalistę?
Na pytanie: jak być dobrym konferansjerem? Odpowiedź może znać chyba tylko stały gospodarz imprez, jakim jest doświadczony konferansjer Maciej Kautz. Swoje pierwsze kroki stawiał między innymi jako dziennikarz radiowy oraz telewizyjny, co pozwoliło mu poznać świat występów scenicznych od środka.
Według niego dobry konferansjer to osoba, która spełnia wiele warunków i potrafi z każdego wydarzenia zrobić niezapomniane show.
-Każdy z nas (konferansjerów ‒ przyp. red.), nim wypowie jakieś zdanie, upewnia się, że któreś z użytych słów nie ma ukrytego znaczenia. Dwuznaczność niejednego wpędziła w poważne kłopoty! - mówi Kautz.
Kolejna sprawa to wygląd. Podstawą jest nienagannie dobrany garnitur i niesprawiająca kłopotów fryzura. Prowadzący event musi być elegancki, ale nie może przyćmiewać innych swoim wyglądem. Warto też dodać, że dobry konferansjer to człowiek, który bierze odpowiedzialność nie tylko za swój udział w widowisku, ale również koordynuje działania związane z różnymi elementami programu i kieruje poszczególnymi osobami. Stawiając na eksperta, masz pewność, że wszystko będzie działało jak w szwajcarskim zegarku.
Konferansjer staje twarzą marki lub wydarzenia
Jeżeli chcemy współpracować z mistrzem w swoim fachu, to dobrze jest przyjrzeć się jego wcześniejszym dokonaniom, sprawdzić referencje, a najlepiej po prostu z nim porozmawiać. Dlaczego? Otóż każdy pracuje w inny sposób, a decydując się na konferansjera, musimy przystać na jego warunki, bo to on dzięki bogatemu doświadczeniu wypracował własny, sprawdzony model pracy.
Dobrym przykładem takiego prowadzącego jest wspomniany wcześniej Maciej Kautz. Jak sam mówi: „Nawet najbardziej zabieganych klientów namawiam do tego, byśmy zorganizowali próbę. Najlepiej, by byli na niej wszyscy, których czeka występ. Krok po kroku przechodzę z nimi całą uroczystość. Patrzę na scenę z ich perspektywy, ale i doradzam, co jest ważne z perspektywy publiczności”. Dzięki temu mamy poczucie kontroli nad wydarzeniem, co daje obu stronom większe poczucie bezpieczeństwa. Jeśli zrobimy próbę, będziemy wiedzieli, co świetnie się sprawdzi, a co trzeba jeszcze poprawić. Zauważymy, na co zwrócić uwagę.
Zawsze szukajmy zawodowca. Kogoś, kto stanie się częścią naszego zespołu, a nie przyjedzie na pięć minut przed wydarzeniem, odczyta z kartki nazwiska osób zaproszonych, a po ostatnim wystąpieniu zejdzie ze sceny i wszyscy o nim zapomną. Profesjonalista poprowadzi event tak, że jeszcze długo będzie on na językach osób z branży, klientów, gości i pracowników. Warto więc stawiać na ekspertów.