Każdy, kto posiada własną stronę internetową i planuje ją wypromować doskonale zdaje sobie sprawę, jak trudnym, często żmudnym, a na pewno wieloskładnikowym i skomplikowanym procesem jest pozycjonowanie stron. Podchodząc do niego większość ludzi skupia się na tak zwanym link buildingu, czyli pozyskiwaniu wartościowych odnośników do własnej witryny. Choć to nie jest błąd, zdobywanie linków da znacznie mniej, jeśli strona nie jest zoptymalizowana. Właśnie dlatego warto skupić się na jej optymalizacji i tak zwanych elementach on-site (z angielskiego to dosłowne "na-stronie"), a dopiero potem przejść do kolejnych etapów pozycjonowania.
Czym jest pozycjonowanie stron on-site?
Choć pozycjonowanie najczęściej kojarzone jest ze zdobywaniem jak największej ilości linków do strony www, w dzisiejszych czasach ono po prostu nie wystarczy. Podstawą staje się dbanie o treści oraz strukturę samej strony i sprawianie, by była ona jak najbardziej przyjazna i przydatna użytkownikowi. To jest właśnie on-site i tak naprawdę od niego powinniśmy zacząć całą zabawę właśnie z pozycjonowaniem. Odpowiednia optymalizacja jest bowiem kluczem do zwiększenia efektywności wszystkich innych działań w tym zakresie.
Techniczne aspekty strony
Jednym z najważniejszych aspektów optymalizacji strony jest zadbanie o to, co znajduje się "pod maską", a zatem o kod - to on jest w pierwszej kolejności widoczny przez Google i on przyczynia się nie tylko do tego, co jest widoczne w wynikach wyszukiwania (tak zwanych SERP-ach), ale też chociażby do tego, jak szybko ładuje się strona. Warto przy tym zwrócić uwagę na niżej przez nas wspomniane aspekty.
Duplicate content wewnątrz strony
Google samo potwierdziło, że bardzo bierze pod uwagę powtarzanie tych samych treści na różnych podstronach. Jeżeli więc teksty z danej podstrony powtarzają się na innej, wskażmy mu, która jest "oryginałem" i zapobiegnijmy negatywnym konsekwencjom. Możemy to zrobić w prosty sposób, za pośrednictwem atrybutu rel=canonical.
Rich Snippets i Schema
Rich Snippets i Schema to schematy w kodzie, które mają pomóc wyszukiwarce w identyfikowaniu jej wybranych części. Jest to rzecz bardzo przydatna, zwłaszcza jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron należących do firm. Google świetnie to wykrywa, bardzo faworyzuje i przekłada na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Implementacja schematów możne nam trochę zająć, więc zacznijmy od... stopki! To w niej znajdują się informacje na temat firmy i strony - wyróżnijmy każdą z nich odpowiednim atrybutem.
Adresy URL
Korzystanie z tak zwanych "przyjaznych adresów URL" jest bardzo ważne. Musi być jednak zaimplementowane z głową. Zrezygnujmy z umieszczania tam liczb, w szczególności numerów ID artykułów, zamiast tego skupiając się na tytułach ze słowem kluczowym. Niech adres posiada hierarchię (na przykład najpierw nazwę kategorii) - pomoże to w strukturyzacji i odzwierciedli się w wynikach wyszukiwania.
Nieaktywne linki
Pozbądźmy się wszystkich nieaktywnych linków - sugerują wyszukiwarce, że nasza strona jest zdezaktualizowana, a u użytkowników powodują frustrację.
Przekierowania
Stosujmy przekierowania 301! Są one bardzo potężnym narzędziem, które sprawdzi się idealnie, zwłaszcza w przypadku nieistniejących już podstron. Jeżeli usunęliśmy jakąś, zróbmy przekierowanie na taką, która jest podobna tematycznie - cała moc "starej" przejdzie na nią, a wyszukiwarka uzna, że ta nowa odzwierciedla wyszukiwaną frazę w równie dobry sposób.
Treści na stronie - jak o nie zadbać?
Jeżeli już uporamy się z bardziej techniczną stroną naszej witryny, zajmijmy się tym, co w niej najważniejsze i co przyciąga użytkowników: wartościową, a przede wszystkim unikalną treścią. Pozycjonowanie strony, która odpowiada na ważne (i często wyszukiwane) pytania oraz prezentuje odpowiedzi w prosty i czytelny sposób to absolutna podstawa. Zwróćmy też uwagę na poniżej podane aspekty.
Hierarchia nagłówków
Każda podstrona naszej strony www musi być uporządkowana. Stosujmy do tego odpowiednie nagłówki, pamiętając o ich odpowiedniej hierarchii. Zacznijmy od H1, które zazwyczaj odniesie się do głównego tytułu artykułu (a nie całej strony), a następnie zastosujmy H2, żeby całą treść podzielić na kolejne sekcje. Jeżeli zajdzie potrzeba dalszego podziału, stosujmy hierarchię i nie zaburzajmy jej.
Słowa kluczowe i długość tekstów
Szacuje się, że idealny tekst ma 800 słów - nie trzymajmy się tego jednak kurczowo, starając się zawsze wyczerpać temat, ale nie przeładować go informacjami. Jeżeli chodzi o nagromadzenie słów kluczowych - pewnie, ich obecność pomaga, ale musimy je zamieszczać w sposób inteligentny. Choć nie ma sztywnej granicy (chociażby procentowej), pewne jest, że zbyt duża ich ilość może zaszkodzić. Dlatego najlepiej jest podążać tutaj za zdrowym rozsądkiem.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie kontekstowe (wewnętrzne) to takie, w którym odnośniki do innych podstron naszej witryny są zawarte wewnątrz całego tekstu (najczęściej w słowach kluczowych w ich naturalnej, odmienionej formie). Korzystajmy z nich tyle, ile się da, jednak tylko w przypadkach, kiedy odesłanie na tamte strony ma sens. Zawieranie linków w środku tekstu bardzo pomaga, mówiąc wyszukiwarce, że również inne treści na naszej stronie są istotne. Najlepszą praktyką jest uprzednie napisanie tekstu, a dopiero później szukanie jego fragmentów, które mogłyby linkować dalej.
Pozycjonowanie stron - czego w nim unikać?
Przy pozycjonowaniu stron warto kierować się przede wszystkim logiką. Nade wszystko jednak wyżej wspomnianych wskazówek trzeba używać właśnie jako wskazówek, a nie czegoś, co musimy wpychać na siłę. Jeżeli więc nasz tekst ma, dajmy na to, 500 słów, a nie zalecane 800, nie rozbudowujmy go na siłę. Zadbajmy o dostarczanie wartościowych treści i uczynienie ze strony takiej, którą sami chcielibyśmy odwiedzić. Unikajmy w tym wszystkim również:
- upychania słów kluczowych w tytule strony,
- używania niepowiązanych z treścią tytułów,
- bardzo długich nagłówków,
- nieaktywnych linków, zewnętrznych i wewnętrznych,
- niskiej jakości treści,
- zduplikowanych tekstów, w szczególności tych pochodzących z innych stron,
- ukrywania treści na stronie,
- kupowania "miliona linków"!
Pamiętajmy, że wyszukiwarka Google zmierza do tego, by imitować użytkownika. Właśnie pod niego twórzmy naszą stronę, a marketing internetowy ukierunkujmy na zdobywanie linków naturalnych. Takich, w które ktoś będzie chciał klikać. Jeżeli z kolei sami nie czujemy się na siłach, by to wszystko robić, nie wahajmy się sięgnąć po pomoc firmy albo freelancera SEO, który na pewno zna się na rzeczy.
Podsumowanie
Nawet jeśli pozycjonowanie stron internetowych kojarzone jest z działaniami poza naszą stroną, najlepiej jest zacząć od niej samej, poprawiając uchybienia, tworząc wartościowe treści oraz przede wszystkim dbając o to, żeby to wszystko miało sens, a więc było przydatne dla potencjalnego odwiedzającego. Łatwo się w tym wszystkim pogubić, gdyż zasad jest sporo - jeżeli jednak już się je opanuje, tworzenie nowych treści okaże się przyjemnością. W dodatku taką, która przekłada się na pozycje w wyszukiwarce. Rzeczą, którą możemy się zainteresować podchodząc do optymalizacji on-site z pewnością jest audyt SEO. Wykonany profesjonalnie, będzie w stanie dostarczyć nam ogromnej ilości wiedzy, której wprowadzenie w życie sprawi, że całe pozycjonowanie będzie przyjemniejsze. Przyjemniejsze, bo przynoszące wymierne efekty.