Produkcja opakowań kartonowych - jak powstaje karton?
Opakowania kartonowe nie bez przyczyny należą do jednych z najpopularniejszych form pakowania różnego rodzaju produktów – zwłaszcza tych, które biorą udział w transporcie i ekspozycji zbiorczej. Są one nie tylko tanie w produkcji, wytrzymałe i praktyczne, ale można je również kształtować w ciekawe formy i ozdabiać za pomocą nadruków czy naklejek. Jak powstają opakowania z kartonu?
Materiałem używanym do produkcji kartonów, jest tektura. Powstaje ona w wyniku sklejenia dwóch lub kilku warstw papierniczych, na które składa się mieszanka makulatury, szmat i włókien miazgi drzewnej (tzw. ścieru drzewnego). Produkcja opakowań z tektury jest procesem wieloetapowym i zanim uzyskamy opakowania gotowe na półkę (więcej na ten temat - Shelf Ready Packaging), zadziałać musi sztab specjalistów – począwszy od projektantów opakowań, poprzez producentów kartonów, na firmach poligraficznych, które naniosą odpowiednie nadruki, skończywszy.
Produkcja kartonów – rodzaje tektury
Grubość tektury może sięgnąć nawet 4 mm, z reguły jednak stosowane są opakowania nieco cieńsze – przynajmniej w przypadku opakowań gotowych na półkę SRP, które mają za zadanie zapewnić produktom bezpieczny transport i efektowną ekspozycję na półkach sklepowych. Co nie zmienia faktu, że muszą być one wytrzymałe. Efekt ten uzyskuje się poprzez zastosowanie tektur falistych. Takie opakowania kartonowe posiadają przynajmniej jedną warstwę z tektury falistej. Rozróżniamy kilka typów tektury falistej, np:
- E – mikrofala
- B – fala niska
- C – fala średnia
- B – fala wysoka
Najczęściej spotykaną konfiguracja są trzy warstwy tektury, gdzie warstwa falista znajduje się pomiędzy dwiema warstwami gładkimi. W przypadku cięższych produktów, gdzie opakowanie musi być mocniejsze, znajdują zastosowanie tektury pięciowarstwowe, a nawet siedmiowarstwowe, łączące w sobie typy różnych fal, przykładowo fale EB lub AAC.
Opakowania kartonowe – projekt opakowań
Jak już wspominaliśmy, produkcja opakowań to proces wieloetapowy. Najważniejszy jest tutaj odpowiedni projekt, który sprawi, że pudełka będą jak najbardziej funkcjonalne i pozwolą na efektowną ekspozycję znajdujących się w nich produktów. Opakowania gotowe na półkę muszą:
- zapewnić produktom bezpieczeństwo w trakcie magazynowania i transportu,
- umożliwić pracownikom marketów szybkie i proste wykładanie na półkę
- przykuć uwagę konsumentów i zagwarantować swobodny dostęp do produktu.
Projekt opakowań uwzględnia zatem takie elementy jak: grubość i gramaturę kartonu, jego kształt, sposób otwierania (np. karton dwuelementowy z pokrywą lub jednoelementowy z perforacją ułatwiającą oderwanie wierzchniej części), umiejscowienie etykiet i kodów kreskowych oraz szatę graficzną.