Rodzaje bieżników w oponach samochodowych

Wojtek Kułaga
Wojtek Kułaga
Kategoria obyczaje · 16 grudnia 2019

Wymiana opon samochodowych to niepisany obowiązek kierowcy, który powinien być przez niego wypełniony na ogół dwa razy do roku - w zimie i latem. Niemniej jednak wybranie właściwego ogumienia to nie taka prosta sprawa. W samochodach osobowych, służących do codziennego użytkowania, montowane są opony z trzema rodzajami bieżnika, które postaramy się przybliżyć w poniższym artykule.

Bieżnik kierunkowy

Ten rodzaj bieżnika odznacza się ułożeniem klocków na wzór litery V, symetrycznie do linii symetrii czoła opony. Jest dosyć zaawansowaną konstrukcją w porównaniu z innymi typami bieżnika. Wymagać będzie zamontowania zgodnie z kierunkiem jazdy. Celem uniknięcia pomyłki firmy zajmujące się produkcją opon, na bocznej ich ścianie umieszczają symbol strzałki, która jest wskazaniem właściwego kierunku toczenia.

Pośród zalet opon mających bieżnik kierunkowy warto wymienić przede wszystkim bardzo dobre odprowadzanie wody sprzed czoła opony. Dlatego też taka opona będzie mniej podatna na tak zwane zjawisko aquaplaningu. Ponadto ogumienie z bieżnikiem kierunkowym wykazuje lepsze właściwości przy dużych prędkościach i na mokrej nawierzchni. Biorąc pod uwagę zaawansowanie technologiczne, opony mające bieżnik kierunkowy mogą być nieco droższe, aniżeli inne modele (ceny u renomowanych producentów zaczynają się zwykle od ok. 300 zł).

Bieżnik kierunkowy obecnie montowany jest w samochodach niższej klasy, niemniej jednak nadal jest to rzadkość. Zdecydowanie częściej wybierają go kierowcy mocniejszych pojazdów, którzy doceniają pewność, którą daje podczas wysokich prędkości. Największą wadą opon mających bieżnik kierunkowy będzie możliwości ich rotowania, tylko i wyłącznie w obrębie jednej strony samochodu, przy założeniu, iż nie będziemy przekładali opon na felgach. Podczas wyboru opon można kierować się wskazówkami na tej stronie.

Bieżnik symetryczny

Bieżnik symetryczny jest najłatwiejszy, a zarazem najtańszy w produkcji. Jak wskazuje jego nazwa, układ rowków i bloków będzie symetryczny. Biorąc po uwagę prostotę wykonania, stosuje się go na ogół w najtańszym ogumieniu. Ten rodzaj rzeźby bieżnika sprawdzi się idealnie w przypadku mniejszych samochodów, jak i w samochodach miejskich, które będą się poruszały na ogół po odśnieżonych ulicach. Poza atrakcyjną ceną, do zalet warto dodać z pewnością ekonomię jazdy, jak i dużą wytrzymałość. Ogumienie mające bieżnik symetryczny odznaczają się niskimi oporami toczenia, dzięki czemu można uzyskać niższe spalanie. Pośród wad bieżników symetrycznych warto wymienić na pewno niskie parametry trakcyjne. Nie nadają się one zatem do dynamicznej jazdy i dużych prędkości.

Bieżnik asymetryczny

Ogumienie mające bieżnik asymetryczny możemy rozpoznać po tym, iż rzeźba po prawej i lewej stronie różni się od siebie. Przyczyną takiego stanu jest fakt, że w tego typu modelach, strona wewnętrzna została zaprojektowana celem skutecznego odprowadzania wody przy zachowaniu właściwej przyczepności na mokrej nawierzchni, zaś zewnętrzna odpowiada za bezpieczeństwo podczas jazdy na całkowicie suchej drodze. Takiego typu opony są lubiane przez kierowców ze względu na ich bardzo dobre zachowanie w różnych warunkach. Bieżnik asymetryczny zagwarantuje również odpowiednie właściwości trakcyjne przy wyższych prędkościach, jak i komfort jazdy. Niepodważalnym plusem będzie także równomierne zużywanie się bieżnika. Ponadto opony z tym bieżnikiem są atrakcyjne wizualnie. Pośród minusów trzeba wymieniać montaż sprawiający nierzadko problemy, jak i dosyć wysoką cenę. Zatem najczęściej wybierają je właściciele samochodów klasy wyższej i średniej. Opony asymetryczne należy przekładać według wzoru litery ,,X", inaczej mówiąc przednia prawa, na tylną lewą i przednia lewa, na tylną prawą. Przyjęło się także, iż opony z bieżnikiem asymetrycznym są mniej podatne na tzw. ząbkowanie, ponadto dobrze współpracują z wielohaczowym zawieszeniem, jak i z elektronicznymi układami kontrolowania trakcji (ESP, TC, ASR).

Zamontowanie opon symetrycznych

Niektóre z pośród typów bieżnika mogą pracować prawidłowo, wyłącznie przy zachowaniu właściwego kierunku montażu. Należy zawsze o tym pamiętać i upewnić się, iż ogumienie zostało zainstalowane zgodnie z zaleceniami. Nie tyczy się to opon symetrycznych, które mogą być montowane w dowolny sposób.

Montaż opon kierunkowych

Na ogumieniu mającym bieżnik kierunkowy umieszcza się strzałki wskazujące właściwy kierunek toczenia. Jeśli założymy takie opony odwrotnie, ułożone w jodełkę rowki nie będą mogły w prawidłowy sposób odprowadzać wody, co może skutkować utratą kontroli nad pojazdem.

Montaż opon asymetrycznych

Każda opona z bieżnikiem asymetrycznym posiada na bokach oznaczenia ,,outside" i ,,inside", które stanowią określenie kierunku jej montażu. Tego typu ogumienie musi zostać założone w taki sposób, ażeby napis ,,inside" znajdował się od wewnętrznej strony pojazdu. W przeciwnym razie ten rodzaj bieżnika nie będzie właściwie pracował. Błędne jest myślenie, iż opony z bieżnikiem asymetrycznym można podzielić na prawe i lewe, bowiem tak naprawdę każdą z nich zamontujemy bez problemu po dowolnej stronie pojazdu.

Jaki bieżnik na zimę?

Podczas trudnych warunków zimą, zaleca się użycie bieżnika kierunkowego, gdyż zdecydowanie najlepiej poradzi sobie z odprowadzeniem wody i błota sprzed czoła opony, jak i zapewni najlepszą trakcję na śniegu.