Skrzynki pocztowe w budynkach wielorodzinnych – jak to działa

Wojtek Kułaga
Wojtek Kułaga
Kategoria obyczaje · 21 listopada 2019

Zakup i montaż skrzynki na listy jest niezbędny niezależnie od tego, czy mieszkamy w małym domku na wsi czy w apartamentowcu w centrum wielkiego miasta. Różnica polega natomiast na tym, kto jest odpowiedzialny za zakup skrzynki pocztowej w danym przypadku.

Posiadanie skrzynki pocztowej bardzo ułatwia życie, ale przede wszystkim jest obowiązkiem, dyktowanym przez polskie prawo – jeśli jej nie mamy, możemy zapłacić karę w wysokości od 50 zł do nawet 10 000 zł (kara nakładana jest przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 23 listopada 2012 roku Prawo pocztowe). Warto jednak wiedzieć, że zakup i montaż spełniającej odpowiednie wymogi (określa je Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie oddawczych skrzynek pocztowych) skrzynki na listy nie zawsze jest naszym problemem.

Kto odpowiada za skrzynki na listy w bloku?

Mieszkając w domku jednorodzinnym czy bliźniaku musimy oczywiście pamiętać o obowiązku zakupu i montażu skrzynki na listy. Co jednak w przypadku, gdy kupiliśmy mieszkanie w bloku czy kamienicy albo gdy tylko je wynajmujemy? Wiadomo, że wówczas również dobrze byłoby mieć skrzynkę pocztową, ale czy musimy sami się o nią zatroszczyć? Odpowiedź na to pytanie jest oczywiście przecząca – za skrzynki lokatorskie w blokach, kamienicach i apartamentowcach nie odpowiadają właściciele czy lokatorzy poszczególnych mieszkań.

Obowiązek ten spoczywa na właścicielu budynku, ewentualnie za zarządcy czy administratorze nieruchomości, a w przypadku nowych budynków mieszkalnych wielorodzinnych – na deweloperze. To oni mają zatroszczyć się o to, by do każdego lokalu przyporządkowana była skrzynka pocztowa oraz by była ona odpowiednio oznaczona i zabezpieczona (komplet indywidualnych kluczy do każdej skrytki, uniemożliwiający dostęp do korespondencji ze strony osób niepożądanych).

Warto przy tym pamiętać, że obowiązek zamontowania skrzynki na listy obejmuje nie tylko samo powieszenie skrzynki. Lokatorskie skrzynki pocztowe muszą znajdować się w ogólnodostępnej części nieruchomości – niezależnie od tego, czy są zamontowane wewnątrz budynku, czy na zewnątrz niego, listonosz zawsze musi mieć do nich łatwy dostęp (obejmuje to również np. odśnieżanie ścieżki do modułu skrzynek pocztowych lokatorskich, jeśli są one zamontowane na zewnątrz budynku wielorodzinnego). Skrzynki na listy zbiorcze muszą też spełniać określone kryteria jeśli chodzi o ich budowę i wielkość – obecnie praktycznie wszędzie montowane są tzw. euroskrzynki, czyli skrzynki pocztowe spełniające nie tylko polski, ale równie europejskie standardy.

Euroskrzynki zbiorcze powinny umożliwiać umieszczenie w nich koperty o wymiarach co najmniej 229 mm x 324 mm i przechowywanie przesyłek o łącznej grubości minimum 60 mm. Dodatkowo skrzynki lokatorskie muszą mieć otwór wrzutowy określonej wielkości, uniemożliwiający wyjęcie korespondencji tą drogą, muszą też być zamontowane w sposób trwały na odpowiedniej wysokości – dolna krawędź modułu skrytek pocztowych powinna znajdować się nie niżej niż 70 cm od podłoża, a górna krawędź nie wyżej niż 160 cm od podłoża. Jeśli lokatorskie skrzynki pocztowe w naszym budynku nie spełniają któregokolwiek z tych kryteriów (niezależnie od tego, czy nie ma ich w ogóle, czy też są niewłaściwie zamontowane, oznaczone lub zabezpieczone), karą za taki stan rzeczy obciążeni zostaną nie właściciele poszczególnych mieszkań, ale właściciel budynku lub jego zarządca.