Co roku na podróż samolotem decydują się miliony osób. Za jego pośrednictwem możliwe jest szybkie i bezpieczne dotarcie do praktycznie każdego miejsca na świecie. Mimo tego, że samoloty są z reguły punktualne, w niektórych sytuacjach może dojść do znacznego opóźnienia, a nawet całkowitego odwołania lotu. Wszyscy pasażerowie mogą ubiegać się zarówno o odszkodowanie za odwołany lot, jak i za jego opóźnienie.
Prawa pasażera, którego lot został odwołany lub opóźniony
Każda osoba korzystająca z usług linii lotniczych posiada pewne istotne prawa, które znać powinien każdy pasażer. Pierwszym z nich jest prawo do uzyskania informacji o przyczynach i planowanym czasie trwania opóźnienia lotu, a w razie jego całkowitego odwołania o powodach podjęcia takiej decyzji przez przewoźnika.
Jest to o tyle istotna informacja, że odszkodowanie za odwołany lot i opóźnione przybycie samolotu do portu docelowego uzyskamy tylko i wyłącznie w sytuacji, kiedy przyczyna leży po stronie linii lotniczych. Rekompensata pieniężna za odwołany lub opóźniony lot nie jest bowiem należna w przypadku panowania złych warunków pogodowych, strajków oraz innych zdarzeń losowych, które nie wynikają z bezpośredniej winy przewoźnika.
Kolejnym prawem przysługującym każdemu pasażerowi na wypadek odwołania lub opóźnienia jego lotu jest możliwość skorzystania z bezpłatnego wyżywienia i napojów oraz zakwaterowania i transportu między lotniskiem, a miejscem noclegu. To ostatnie prawo przysługuje osobom, których lot został przeniesiony na kolejny dzień. Każdy pasażer powinien mieć także możliwość do wykonania dwóch rozmów telefonicznych na koszt przewoźnika lub otrzymać dostęp do poczty elektronicznej.
Odszkodowanie za odwołany lot lub opóźniony przylot do portu docelowego. Kiedy przysługuje?
Odszkodowanie pieniężne za opóźniony lot jest należne wszystkim pasażerom, których lot uległ opóźnieniu o co najmniej trzy godziny. Opóźnienie to jest jednak liczone nie w chwili startu samolotu, a w momencie jego przybycia do portu docelowego i otwarcia drzwi samolotu. Jak było wspomniane powyżej ważnym elementem jest tu odpowiedzialność przewoźnika – rekompensata za opóźniony lot jest należna tylko w sytuacji, kiedy to linie lotnicze ponoszą winę za zaistniałe opóźnienie.
Osoby, których lot został odwołany lub opóźniony o co najmniej 5 godzin, oprócz standardowego odszkodowania mogą ubiegać się także o zwrot kosztów biletu oraz całkowicie zrezygnować z podróży danymi liniami lotniczymi. Pasażerowie mają także prawo do domagania się od linii lotniczych zapewnienia im jak najszybszego powrotu do domu, jeśli znaleźli się w porcie docelowym zbyt późno, aby zrealizować swoje plany.
Ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot?
Wysokość rekompensaty pieniężnej wypłacanej pasażerom różni się w zależności od czasu opóźnienia oraz długości trasy przelotu. Na przykład, dla lotów krótszych lub różnych 1500 km pasażerowi przysługuje odszkodowanie za odwołany lot w wysokości 250 EUR. W przypadku lotów na trasach od 1500 do 3500 km rekompensata wynosi 400 EUR, a na dłuższych 600 EUR.