Nie zawsze przedsiębiorcy poszukujący zewnętrznego finansowania mogą liczyć na pozytywną ocenę swojej zdolności kredytowej, a co za tym idzie - na uzyskanie kredytu z banku. W takiej sytuacji powinni rozpatrzyć skorzystanie z innych form finansowania, m.in. faktoringu. Daje on gwarancję poprawienia płynności finansowej.
Jak wynika z marcowej fali badania Bibby MSP Index, cyklicznie prowadzonego przez Bibby Financial Services, aż 62% respondentów badania posiada przeterminowane należności. Co prawda jest ich mniej niż w poprzedniej, wrześniowej, fali badania (71%), ale ich liczba mimo wszystko jest dalej niepokojąco wysoka. Dodatkowo aż 38% firm potwierdza, że ich kontrahenci płacą mniej regularnie niż dotychczas. Więcej przedsiębiorców niż jesienią zeszłego roku spotyka się z problemem niewypłacalności kontrahentów.
Następstwem złej dyscypliny płatniczej mogą być zatory płatnicze, a następnie – nawet i upadłość firmy. Przedsiębiorstwa, które na co dzień borykają się z nieterminowością kontrahentów lub czekają długo na spłatę wystawionych faktur, powinny skorzystać z faktoringu. Choć wiedza na jego temat nieustannie rośnie (aż 93% respondentów marcowego badania Bibby MSP Index zna to pojęcie), wciąż wiele firm nie ma wystarczającej wiedzy na jego temat i zadaje pytanie, co to właściwie jest za rodzaj finansowania.
Na czym polega faktoring?
Podstawową funkcją firmy faktoringowej, zwanej inaczej faktorem, jest zapewnienie sprawnego przepływu pieniędzy w firmie klienta. W jaki sposób? Uwalniając pieniądze „zamrożone” w fakturach z długim terminem płatności. Jest to tzw. finansowanie faktur. Otrzymanie pieniędzy za fakturę jest możliwe, gdy faktorant - czyli firma, która chce uzyskać finansowanie - spełni stawiane przez faktora warunki. Ważna w tym kontekście jest przede wszystkim pozytywna ocena kontrahentów firmy. Dzięki faktoringowi zapłatę za sprzedany towar lub wykonaną usługę firma otrzymuje wcześniej niż wynika to z umowy z kontrahentem.
Dla kogo jest faktoring?
Faktoring kierowany jest do przedsiębiorstw, którym zależy na zwiększeniu płynności finansowej. Pozwala on na bieżące finansowanie działalności i spłatę należności, a co za tym idzie – także na rozwój. Faktorant może skorzystać również z szeregu dodatkowych świadczeń, takich jak np. skuteczna weryfikacja potencjalnych partnerów, monitoring i administrowanie płatności czy opcja przejęcia ryzyka niewypłacalności partnera.
Z faktoringu korzystać powinny organizacje handlowe lub produkcyjne, które mają wysoki poziom należności i z tego tytułu mogą mieć problem z kapitałem obrotowym na bieżącą działalność. Trzeba jednak pamiętać, że faktoring wyklucza uzyskanie finansowania pod kontrakty czy pod produkcję w toku.
Faktoring jest dobrym rozwiązaniem również dla firm prowadzących działalność za granicą, eksportujących lub importujących produkty. Faktor ma większe możliwości radzenia sobie ze stroną prawną i techniczną dochodzenia należności na terytorium innego kraju. Może również doradzić w kwestiach związanych ze zwyczajami płatniczymi panującymi na rynkach obcych. Dodatkowo przedsiębiorca może skorzystać z ubezpieczenia swoich należności. Faktoring pozwala przy tym budować wiarygodność finansową wobec kontrahentów. Dzięki dysponowaniu gotówką i płatnościom w terminie przedsiębiorca może negocjować u swoich dostawców rabaty za szybką płatność.
Firmy wyłączone z faktoringu
Trudno uzyskać finansowanie z faktoringu będzie firmom, które mają negatywne doświadczenia płatnicze z odbiorcami, współpracują z nierzetelnymi firmami, u których występuje duże zagrożenie niewypłacalności. Przeszkodą mogą też okazać się faktury z krótkim terminem płatności. Niełatwo zostać faktorantem będzie również tym organizacjom, które nie przekazują towarów lub usług w formie umowy sprzedaży lub rejestrują ich częste zwroty, nie mają stałych odbiorców, a także tym, które otrzymują zapłatę w gotówce. Warto zaznaczyć, że warunkiem jest rozproszony portfel partnerów, z zasady zatem odpadają też organizacje, które posiadają wyłącznie jednego odbiorcę. Faktorzy zazwyczaj nie zawierają umów o współprace z organizacjami z grupy kapitałowej.
Jeśli w umowach pomiędzy potencjalnym faktorantem a jego partnerami zawarty jest zakaz cesji, podpisanie dokumentów z faktorem dotyczącej tego konkretnego kontrahenta jest niemożliwe. Zakaz cesji dotyczy przede wszystkim dużych graczy na rynku, w tym m.in. sieci handlowych wykorzystujących swoją pozycję. Zakaz cesji w dokumentach z jednym z odbiorców nie dyskwalifikuje jednak organizacji całkowicie. Dalej może podpisać on umowę współpracy w ramach faktoringu, pod warunkiem, że wykluczone zostaną wierzytelności objęte zakazem cesji.