Minęły już czasy, kiedy strona internetowa mogła być kształtowana w dowolny sposób. Jeśli chcesz wykorzystać możliwości Internetu do swoich celów, musisz dostosować prezentowaną treść do odpowiedniej formy. Istnieje kilka podstawowych typów stron internetowych. Sprawdź, który będzie dla ciebie najlepszy.
Wizytówki
To dobre rozwiązanie, jeżeli zależy nam jedynie na odnotowaniu swojej obecności w sieci. Jak sama nazwa wskazuje, strona wizytówka zawiera najbardziej podstawowe informacje: dane kontaktowe, charakterystykę umiejętności bądź krótkie przedstawienie świadczonych przez nas lub naszą firmę usług. Prostota niestety nie idzie w tym wypadku w parze ze szczególną efektywnością. Wizytówki uważa się, za niewystarczające do prowadzenie bardziej zaawansowanej działalności. Mają ograniczoną możliwość promocji i są trudne do pozycjonowania ze względu na brak treści.
Landing page
Tworzenie stron internetowych to ciągle przestrzeń otwarta na innowacje i nowe rozwiązania. Takim przykładem jest landing page. To format adresowany pod konkretne działania reklamowe. Landingi pozytywnie wpływają na konwersje z płatnych reklam. Powinny być tak zaprojektowane, by po wejściu na stronę użytkownik kierowany był intuicyjnie do wykonania konkretnej czynności np. wypełnienia formularza. Dlatego landing page powinien odznaczać się przejrzystością i prostotą obsługi. Dobrze zaprojektowany może skutecznie podnieść efektywność twoich działań i bezpośrednio wpłynie na monetyzację zainteresowania twoją ofertą.
Strony firmowe
To rozbudowane wizytówki i bogate w treść autoprezentacje. Często zaopatrzone są w multimedia i wysokiej jakości grafiki. To zawsze robi na odbiorcy dobre wrażenie, ale uważaj jednak, by nie przysłonić zawartości merytorycznej strony. Twój potencjalny klient odwiedza twoją witrynę i oczekuje konkretów. Galerie zdjęć czy efektowny film na temat historii twojej działalności podany w nadmiarze może być dla odbiorcy irytujący, a ty osiągniesz efekt odwrotny od oczekiwanego. Tworzenie stron firmowych warto ukierunkować na treść. Pamiętaj, że im większa jej wartość, tym bardziej zauważalny będziesz w Internecie dla potencjalnych odbiorców, ale też dla… robotów Google.
Wortale
Popularna forma stron internetowych skupionych na jednej tematyce. Wortale rosną w siłę, bo koncentrują się na wybranych kwestiach detalicznie. Dzięki temu stanowią wyczerpujące źródło informacji. To z kolei przekłada się na wysoką wartość marketingową. W Internecie minął już czas przysłowiowego pisania o wszystkim i o niczym. Warto więc postawić na specjalizację. Jeżeli interesujesz się nowymi technologiami, zamiast pisać o szerokiej gamie produktów, wybierz jedną, konkretną tematykę, np. data center czy smart city.
Serwisy
Zawierają co najmniej kilkanaście podstron i dużą bazę wiedzy. Prezentowane treści dotyczą zazwyczaj produktów lub usług świadczonych przez firmę, ale często grupują też kilka stron firmowych bądź witryn zajmujących się określoną tematyką. Elementem charakterystycznym serwisu jest opcja rejestracji konta i logowania (np. dla stałych użytkowników).
Portale
To szczególnie rozbudowana forma witryny internetowej zarezerwowana raczej dla dużych i zaawansowanych organizacji i podmiotów. Portale obejmują wiele dziedzin życia i zawierają szereg informacji: najświeższe wiadomości ze świata polityki, gospodarki i biznesu, prognozy pogody, własne wyszukiwarki, katalogi firm itp. Najczęściej odwiedzane są przez duże grono odbiorców. Dlatego też muszą być postawione na mocnych serwerach przygotowanych do udźwignięcia dużego ruchu. Często ustawiane są przez użytkowników, jako strony startowe.
Blog
Przestrzeń do prezentacji własnych zainteresowań i autoprezentacji. Początkowo miały być tylko internetowymi pamiętnikami, ale ich format szybko zaczął się rozrastać. Obecnie oddają pola mediom społecznościowym, choć najpopularniejsze z nich umiejętnie łączą ze sobą wiele kanałów komunikacji: od Facebooka, przez Instagram, po Twittera. Są też cennym materiałem dla marketingowców. Blogerzy stanowią grupę wysokiego zaufania, często mają wpływ na tysiące czytelników. Dlatego skutecznie prowadzony blog może być też źródłem realnego zarobku.
Sklepy internetowe
To specyficzna forma stron dedykowana pod sprzedawanie towarów drogą internetową. Ich wspólnym elementem są koszyki zakupowe, gdzie można dokonać transakcji. W przypadku e-sklepów szczególnie ważne jest zapewnienie łatwej i przejrzystej nawigacji. Przed uruchomieniem strony, warto przemyśleć też potencjalne zachowania klientów, ich reakcje i elementy przyciągające uwagę.
Postaw na precyzję!
Jak widać, przy tworzeniu strony internetowej mamy szeroki wachlarz możliwości. Witryny różnią się treścią, elementami graficznymi czy sposobem docierania do adresatów. Przed podjęciem decyzji o uruchomieniu własnej strony www, koniecznie określ jej specyfikę i własne potrzeby. Wówczas zwiększysz swoje szanse na sukces i szybki wzrost rozpoznawalności.