Wśród nowoczesnych form reklamy i marketingu wyraźną popularność zyskują ostatnio filmy marketingowe i instruktażowe, pozwalające podmiotom konkurującym na rynku towarów i usług dotrzeć w formie audiowizualnej, zazwyczaj przy pomocy przekazu internetowego i streamingu, dotrzeć do większej grupy odbiorców, aniżeli przy wykorzystaniu tradycyjnych form reklamy. Dzięki dobremu filmowi instruktażowemu jesteśmy w stanie zdobyć zaufanie oglądających go osób oraz pokazać siebie, a także oferowane przez nas usługi lub towary w sposób atrakcyjny dla klienta oraz zachęcający do skorzystania z naszej oferty. Nie każda realizacja przynieść musi jednak zamierzone efekty, a w niektórych przypadkach możliwe jest wręcz uzyskanie efektu odwrotnego od założonego. Wszystko zależy bowiem od tego, w jaki sposób podejdziemy do realizacji materiału filmowego oraz czy stworzony przez nas film rzeczywiście przedstawiać nas będzie w dobrym świetle.
Stworzenie dobrego filmu instruktażowego zacząć należy od dokładnego i szczegółowego opracowania scenariusza, w oparciu o który następować będzie dalsza realizacja materiału filmowego. Wyjątkowo ważny pozostaje sam pomysł na wykonanie filmu, w tym zwłaszcza zastanowienie się, jaki instruktaż pozostawać będzie najbardziej przydatny dla docelowej grupy odbiorców naszych towarów i usług, a także czy objęta nim czynność jest na tyle popularna i wyszukiwana w internecie, aby trafić do takiej ilości potencjalnych klientów, przy której efekt reklamowy i promocyjny zrekompensuje nam koszty wytworzenia filmu instruktażowego.
Mając przygotowany scenariusz, można przejść do etapów jego realizacji. Ważnym będzie zarówno wybór odpowiedniego miejsca, w którym kręcony będzie materiał video, jak też zastanowienie się, czy w przygotowywanym materiale występować mają nasi pracownicy (co zwiększać będzie wiarygodność samego przekazu), czy też specjalnie w tym celu wynajęci aktorzy (co może sprawiać wrażenie większej profesjonalności). W tym zakresie kierować się jednak należy nie tylko subiektywnymi przeczuciami, ale warto zapytać się wcześniej swoich podwładnych, czy wyrażają oni w ogóle chęć oraz entuzjazm co do udziału w przygotowywanym filmie. Nawet najlepszy fachowiec, wykonujący swoją pracę niesamowicie profesjonalnie, odstraszać może odbiorców wymuszoną postawą oraz brakiem entuzjazmu w udziale w nagraniu. Warto zadbać ponadto o posiadanie odpowiedniego sprzętu nagrywającego. W obecnych czasach nie stanowi problemu zakup kamery nagrywającej filmy w wysokiej rozdzielczości. Należy jednak zadbać o adekwatną do jakości obrazu jakość dźwięku (do czego potrzebne mogą być specjalne mikrofony) a także o prawidłowe oświetlenie sceny, gdzie nagrywane będą poszczególne części klipu. W sytuacji, kiedy nie dysponujemy odpowiednim sprzętem i doświadczeniem, a także niezbędnymi zasobami ludzkimi, wykonanie filmu instruktażowego warto zlecić zewnętrznym podmiotom, które specjalizują się w tego rodzaju realizacjach. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że przygotowany materiał odpowiadać będzie kanonom realizacji filmowych, co zwiększy szanse na nasz sukces.