Dlaczego właściwe linkowanie na stronie jest istotne?

Redakcja
Redakcja
Kategoria muzyka · 28 września 2022

Niemal każdy przedsiębiorca wie, że pozycjonowanie w dużej mierze jest związane z linkowaniem. Zdecydowana większość pod pojęciem linkowania ma na myśli przede wszystkim link building, czyli zewnętrzne odnośniki prowadzone do pozycjonowanej strony. Równie ważne jest jednak linkowanie wewnętrzne, czyli odnośniki umieszczone na samej stronie i prowadzące do różnych podstron na niej. Jaką rolę odgrywa prawidłowe linkowanie wewnętrzne i jak rozsądnie podejść do tego zadania?

Linkowanie wewnętrzne - gdzie się je stosuje?

 

Nieodłącznym elementem optymalizacji strony jest linkowanie wewnętrzne, które stosowane jest zarówno w przypadku landing page, bloga, sklepu internetowego jak i dowolnej innej strony. Zdecydowana większość linków wewnętrznych prowadzi ze strony głównej, na której przeważnie widoczne są kategorie, za pomocą których uściślana i segregowana jest tematyka danej witryny. Linkowanie wewnętrzne w kategoriach poprawia więc nawigację strony, pozytywnie wpływa na UX, dzięki czemu strona jest lepiej dostosowana do użytkowników i zachęca, by spędzić na niej nieco więcej czasu.

Najpopularniejsze przykłady linkowania wewnętrznego to:

  • menu strony,
  • kategorie wpisów blogowych,
  • linkowanie w boksach na stronie,
  • linkowanie w stopce.

Niezwykle istotne jest dbanie o aktualność linkowania wewnętrznego. Odnośniki umieszczane wewnątrz strony mają zwykle atrybut dofollow, czyli są informacją dla robotów wyszukiwarki, że mają za nimi podążać. Prowadzenie robota Google do nieistniejących lub usuniętych podstron ma negatywny wpływ na optymalizację, dlatego ważne, by SEO audyt strony zawierał w sobie kompleksową analizę linkowania wewnętrznego pod kątem błędów 404.

Co daje linkowanie wewnętrzne?

 

Linkowanie wewnętrzne to nie tylko większa przejrzystość strony, ale również możliwość przyspieszenia indeksacji nowych podstron. Tworząc nową kategorię, wpis blogowy lub dodając produkt, właściciel strony ma możliwość "zaprosić" robota Google do odwiedzenia takiej podstrony właśnie poprzez umieszczenie odnośnika do niej na którejś ze starszych podstron. Warto to robić w sposób przemyślany, tak aby linkowana podstrona była tematycznie powiązana z zawartością, w której osadzony jest link z anchor tekstem. Należy z tego korzystać np. w przypadku wpisów blogowych, by nakierować użytkownika na podobne treści i tym samym wydłużyć czas odwiedzin na stronie. W przypadku komercyjnych stron dobre linkowanie wewnętrzne może mieć więc wpływ na zarobki właściciela.

 

Dzięki linkowaniu wewnętrznemu można obniżyć współczynnik odrzuceń, czyli sytuacji, w których użytkownik opuszcza witrynę po wyświetleniu tylko jednej podstrony. I choć oficjalnie według Google wartość współczynnika odrzuceń nie jest czynnikiem rankingowym, nie brak w środowisku SEO opinii, że kwestia ta ma wpływ na rezultaty pozycjonowania.

Jak linkować wewnętrznie?

 

W linkowaniu wewnętrznym bardzo ważny jest odpowiedni balans. Co to oznacza? Z ilością linków na podstronie nie należy przesadzać. Kilka linków we wpisie blogowym o długości 5000 znaków jest wartością jak najbardziej akceptowalną, ale już kilkanaście mogłoby zostać uznane przez Google za spam. Linkując wewnętrznie, warto używać anchor tekstów, czyli opisów zawierających słowo kluczowe, które będą wyświetlać się jako tekst zamiast samego linku. To doskonały sposób, by wzmocnić pozycjonowanie long tail na bardziej precyzyjne frazy składające się z kilku słów.

 

Co ważne, nie ma potrzeby umieszczania danego odnośnika kilkukrotnie na danej podstronie - robot Google sczytuje go tylko raz, a powtórzenia wcale nie wzmocnią efektu.

 

Jak więc widać, linkowanie wewnętrzne jest z pozoru drobną czynnością, która może przybliżyć stronę do lepszych pozycji w wynikach organicznych, jak również wpłynąć na zachowanie użytkowników po wejściu na nią. Warto korzystać z możliwości, jakie daje linkowanie wewnętrzne, które jest jednym z istotniejszych czynników rankingowych i może pozytywnie wpłynąć na zaufanie robotów Google do bloga, sklepu internetowego czy firmowej wizytówki.