Wyjątkowe muzyczne spotkania w Filharmonii w Szczecinie na żywo także w sali kinowej NInA

Zuzanna Olrzyńska
Zuzanna Olrzyńska
Kategoria muzyka · 4 marca 2016

7 marca o godz. 19.00 oryginalne kompozycje na styku jazzu, post-rocka i elektroniki zabrzmią podczas koncertu zespołu Jazzpospolita na żywo w kinie Narodowego Instytutu Audiowizualnego za sprawą bezpośredniej transmisji z Filharmonii w Szczecinie. Dzięki współpracy obu instytucji do połowy maja na warszawskim Służewie będzie można obejrzeć i posłuchać wspólnych koncertów m.in. Pablopavo/Iwanek/Praczas z Filharmonikami czy Makowiecki/Skrzek/Komendarek/Bloom. Wstęp na transmisje w NInA jest wolny.   

 

Cyk koncertów transmitowanych z Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w sali kinowej NInA rozpocznie zespół Jazzpospolita. W ciągu sześciu lat grupa wydała cztery płyty i zagrała około 200 koncertów w Polsce i za granicą. Działając w niezmienionym czteroosobowym składzie, zespół wypracował własne, rozpoznawalne brzmienie i zdobył liczną grupę fanów. Ich ostatni album „Jazzpo!” został okrzyknięty najlepszym w dyskografii zespołu, a trasa koncertowa rozpoczęta jesienią 2014 trwa do dziś, przenosząc zespół wraz z jego energetycznym brzemieniem w coraz dalsze zakątki świata. Tym razem Jazzpospolita zagra w szczecińskiej Filharmonii, a jednocześnie – w kinie NInA na warszawskim Służewie. Transmisja koncertu, realizowanego w ramach cyklu Espressivo, odbędzie się w poniedziałek, 7 marca o godz. 19.00. Wstęp wolny.

 

Do połowy maja w NInA, dzięki współpracy z Filharmonią w Szczecinie, w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego transmitowane będą także następujące koncerty:  

 

17 MARCA, godz. 19.00

PABLOPAVO/IWANEK/PRACZAS I FILHARMONICY

Podczas koncertu zabrzmią utwory z nowej płyty „Wir” nagranej przez Pawła Sołtysa (Pablopavo) razem z Rafałem Kołacińskim (Praczasem) i Anią Iwanek (Rubber Dots). Koncert w Filharmonii w Szczecinie będzie wyjątkowy – trio po raz pierwszy zagra z towarzyszeniem orkiestry. Aranżacji utworów na orkiestrę symfoniczną dokonał Patryk Kraśniewski.

 

4 KWIETNIA, godz. 19.00

MNEMOTAKSJA

Piotr Damasiewicz - trąbka

Gerard Lebik - saksofon tenorowy

Maksymilian Mucha - kontrabas

Wojciech Romanowski – perkusja

 

Zabrzmią kompozycje Piotra Damasiewicza, autora muzyki do spektakli teatralnych, kompozytora muzyki filmowej, a także współautora jazzowego hymnu z okazji 25-lecia Europe Jazz Network. Utwory są połączeniem XX-wiecznej muzyki klasycznej oraz muzyki najnowszej, to rodzaj eksperymentu, improwizacji oraz sound-artu.

 

9 MAJA, godz. 19.00

OBARA INTERNATIONAL

Maciej Obara - saksofony

Dominik Wania - fortepian

Ole Morten Vaagan - kontrabas

Gard Nissen - perkusja          

 

Maciej Obara jest jednym z najciekawszych polskich saksofonistów jazzowych, odnosi międzynarodowe sukcesy, pojawia się w programach najważniejszych festiwali na całym świecie. Dominik Wania, podwójny laureat „Fryderyka”, to jeden z najważniejszych współczesnych pianistów jazzowych. Obaj spotkali się w zespole Tomasza Stańki i tam zawarli swą muzyczną przyjaźń. Kontrabasista Ole Morten Vågan współpracował z zespołami reprezentującymi różne style, zawsze jednak najbliżej mu było do współczesnej muzyki improwizowanej. Perkusista Gard Nilssen to uczestnik ważnych projektów – wśród nich jest free-jazzowe trio Puma, uznane przez magazyn „Down Beat” za jeden z najbardziej nowoczesnych zespołów muzyki improwizowanej.

 

12 MAJA, godz. 19.00  

MAKOWIECKI/SKRZEK/KOMENDAREK/BLOOM  

Tomasz Makowiecki śpiew, syntezatory, gitary

Józef Skrzek – syntezatory

Władysław Komendarek – syntezatory

Daniel Bloom – syntezatory

 

Wielogodzinne jam sessions w chacie na Kaszubach, potem trzy lata cyzelowania dźwięków w domowym studiu muzycznym… Wydany w 2013 roku „Moizm” to „najbardziej bezkompromisowa i osobista rzecz, jaką do tej pory zrobiłem” - powiada Tomasz Makowiecki. Wymarzony syntezator Roland Juno 60 skierował go w rejony zabaw z elektroniką i przetwarzaniem dźwięku. Zauroczenie jego brzmieniem nasunęło Makowieckiemu myśl o stworzeniu kolekcji starych syntezatorów: ich dźwięk z pewnością wpłynął na klimat płyty. Do pracy nad albumem artysta zaprosił legendy polskiej elektroniki – Józefa Skrzeka i Władysława Komendarka.


Więcej na: www.filharmonia.szczecin.pl oraz na:  www.nina.gov.pl