Bezpłatne warsztaty swobodnej improwizacji kolektywnej i dyrygowanej!

Mat
Mat
Kategoria muzyka · 26 lutego 2016

WSZYSTKIE DŹWIĘKI DOZWOLONE
WARSZTATY SWOBODNEJ IMPROWIZACJI KOLEKTYWNEJ I DYRYGOWANEJ

w ramach ARTzona NewART Festival „Apogeum Hardkoru”

 

Zapraszamy na otwarte warsztaty dla wszystkich: instrumentalistów, wokalistów, uczniów, nauczycieli, zaawansowanych i początkujących, entuzjastów i sceptyków... oraz słuchaczy.

Gdzie? ARTzona Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida, os. Górali 4, Kraków
Kiedy? 27 lutego 2016, sobota, g. 17.00-19.00
Wstęp wolny
Zapisy: artzona@okn.edu.pl (w treści maila prosimy o podanie tel. do kontaktu)

 

Istotą swobodnej improwizacji (free improvisation) jest „komponowanie muzyki w czasie rzeczywistym” – dokonywane za sprawą twórczej integracji intuicji i doświadczenia, w spontanicznym, zespołowym akcie ekspresji, bez ograniczeń, wspólnie, „tu i teraz”.

 

To ponadgatunkowe, czy niemateriałowe podejście do improwizacji, nie wymaga od muzyka znajomości określonego języka muzycznego, stylistyki danego gatunku (jak np. w improwizacji jazzowej). Free improvisation operuje dźwiękami wyzwolonymi ze struktur harmonicznych, metrycznych, tonalności – co jednocześnie nie oznacza wykorzystywanie wyłącznie środków nieharmonicznych, ametrycznych i atonalnych: tu wszystkie dźwięki są dozwolone, ale używane świadomie, w skupieniu i wzajemnym słuchaniu się.

To nie pretekst do generowania hałasu w sposób przypadkowy, ale praktyka, która otwiera uszy i głowę, pozwala odkryć własne możliwości, których istnienia nie było się świadomym.

 

Ważnym elementem warsztatów jest „conduction”, czyli zespołowa improwizacja dyrygowana, którą tworzy się w oparciu o system znaków/gestów odnoszących się do podstawowych elementów muzycznych i sposobów komunikacji. Muzyka zespołu powstaje intuicyjnie, ale zbiorową improwizację kontroluje dyrygent, komunikujący się z muzykami za pomocą systemu gestów. Dyrygent może przygotować strukturę utworu wcześniej, albo też improwizować w interakcji z zespołem; może wydzielać z orkiestry mniejsze sekcje, solistów; może narzucić określony puls i metrum albo w ogóle nie dawać wskazówek i pozwolić grupie grać całkiem swobodnie - możliwości są właściwie nieograniczone.

 

Paulina Owczarek – ur. 1985, saksofonistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Gra na saksofonie altowym i barytonowym. Zajmuje się głównie muzyką swobodnie improwizowaną i współczesną kameralistyką.

Współtworzy zespoły samBar, Instytut Intuicji, HiQ, Tajny i Saksofonarium. Bierze udział w projektach krakowskiej sceny muzyki improwizowanej (Bezdroża, Muzykoterapia, LabInt, Open Session), performansach łączących improwizowany taniec i muzykę (Free the Dance, poszlaki|wątki|strzępy, Passing Through Workshop) a także festiwalach poświęconych muzyce współczesnej, eksperymentalnej i improwizacji (Hurta Cordel, Musica Electronica Nova, Taller de Musica Improvisada, AudioArt, Sound Exchange, Krakowska Jesień Jazzowa, Discordian Community Riot, Lublin Jazz Festival, Art of Improvisation, Musica Privata, Mirror Mirror). Pomysłodawczyni i założycielka Krakow Improvisers Orchestra; grała m.in. w formacjach LANZA, OCD, MI65, Uncharted Territory i Satoko Fujii Orchestra. Współpracowała z London Improvisers Orchestra, krakowskim Teatrem Starym, Teatrem Sztuk w Oleśnicy i Operą Krakowską. Brała udział w prawykonaniach utworów saksofonowych.

 

Doświadczenie w kolektywnej improwizacji dyrygowanej zdobywała przez lata współpracy z takimi zespołami jak LIO (Londyn), Orquestra de Improvisación (Malaga), Sin Anestesia (Barcelona), Discordian Community Orchestra (Barcelona) oraz Satoko Fujii Orchestra (Berlin).

 

Tłumaczka literatury związanej z muzyką improwizowaną i propagatorka idei spontanicznej kreacji.
www.soundcloud.com/paaulina