Orient, fortepian i Szeherezada

Robert Stawski
Robert Stawski
Kategoria muzyka · 4 lutego 2016

Tuż przed wybuchem Wielkiej Wojny Karol Szymanowski wyruszył w podróż po północnej Afryce, gdzie zetknął się z kulturą islamu. Echa tej podróży odnajdujemy w wielu jego kompozycjach. Motyw orientu w jego twórczości będzie tematem kolejnego koncertu z cyklu Arcydzieła na fortepian. 4 lutego o 19:00 w Mazowieckim Instytucie Kultury zabrzmią Maski Karola Szymanowskiego w wykonaniu Kai Kosowskiej.

 

Modernizm interesował się orientem. Wiele utworów Karola Szymanowskiego świadczy o jego głębokiej fascynacji kulturą Wschodu. Orientalne motywy miały wpływ na kształtowanie się indywidualnego stylu Szymanowskiego, na który składał się również tak zwany orientalny impresjonizm. Egzotyczne inspiracje były pokłosiem podróży po północnej Afryce, po której kompozytor z zainteresowaniem studiował historię, literaturę i sztukę Arabów. Jedną z kompozycji, w której odzywają się orientalne motywy, są Maski – kolejny utwór prezentowany w ramach cyklu Arcydzieła na fortepian w Mazowieckim Instytucie Kultury.

 

4 lutego o godz. 19:00 przy Elektoralnej 12 Maski Szymanowskiego zagra Kaja Kosowska – absolwentka Akademii Muzycznej im. Szymanowskiego w Katowicach, obecnie doktorantka tej uczelni. Swoje pianistyczne umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez m.in.: Aleksieja Orłowieckiego, Annę Malikovą, Katarzynę Popową-Zydroń, Andrzeja Jasińskiego, Józefa Stompla, Jerzego Sterczyńskiego, Dang Thai Sona, Lee Kum Singa.

 

Muzyczne arcydzieło Szymanowskiego, inspirowane literaturą i klimatem orientu, prezentowane będzie w kontekście arcydzieła literackiego. Pierwsza część Masek nosi tytuł Szeherezada, dlatego wykład poświęcony będzie Księdze z tysiąca i jednej nocy. Wygłosi go prof. dr hab. Katarzyna Pachniak – Kierownik Katedry Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

 

    

Więcej informacji na www.mik.waw.pl

Bilety do nabycia na http://bilety.mik.waw.pl/