"Miniatury" Eugeniusza Rudnika / Koncert promocyjny w Warszawie 21.06.2015

Redakcja
Redakcja
Kategoria muzyka · 18 czerwca 2015

Start imprezy o godzinie 17:00. Będzie ona podzielona na trzy części:

 

-  o godzinie 17:00 odbędzie się panel dyskusyjny, w którym udział wezmą: Marek Horodniczy – Narodowe Centrum Kultury, Bolesław Błaszczyk – znawca twórczości Eugeniusza Rudnika oraz Łukasz Pawlak – właściciel wytwórni Requiem Records, która wraz z Narodowym Centrum Kultury jest wydawcą „Miniatur”.

- o godzinie 17:30 zostanie zaprezentowany film dokumentalny o Eugeniuszu Rudniku zatytułowany „Gieniu Ratuj” w reżyserii Bolesława Błaszczyka.

- o godzinie 18:00 rozpocznie się koncert, na którym zagrają: Michał Jacaszek, Agim Dżeljilji, Rigor Mortiss, Bolek Błaszczyk (Grupa MoCarta), Dusseldorf, Das Moon, CH District, Vökuró, Adre’N’alin Bodek Pezda.

 

Mistrzem ceremonii będzie sam Eugeniusz Rudnik. Bilety w cenie 30 zł można kupować przy wejściu na koncert.

 

"Miniatury" to 4-płytowy boks, który zawiera miniatury stworzone w latach 1975–1995, a także ich nowe interpretacje w wykonaniu współczesnych artystów. 

 

Obok trzech płyt zawierających "tematycznie" pogrupowane kompozycje (trwające od ok. 30 sekund do kilku minut), wydawnictwo zawiera czwarty dysk z reinterpretacjami oryginalnych nagrań oraz nowymi utworami wykorzystującymi Rudnikowe sample. Wszystkie zostały przygotowane przez muzyków młodego i średniego pokolenia, tworzących szeroko rozumianą muzykę elektroniczną (od industrialu przez techno i ambient, aż po trip-hop i awangardę).

 

Szatę graficzną "kostki Rudnika" (opakowanie przyjęło formę tekturowego sześcianu) stworzyło czterech uznanych grafików: Maria Apoleika, Tomasz Niewiadomski, Trust oraz Peter Jan.

 

Oprócz płyt pudełko zawiera krótki szkic poświęcony "Miniaturom" pióra Marka Horodniczego (redaktora wydawnictwa), a także plakaty.

 

Praca nad wydaniem zbioru krótkich kompozycji Eugeniusza Rudnika trwała z przerwami od kilku lat. W zamyśle jego inicjatorów, obszerne i pięknie przygotowane wydawnictwo ma umożliwić zapoznanie się z możliwie najobszerniejszym wyborem nagrywanych przez Rudnika w latach 1975-95 małych form dźwiękowych. Jest to uzupełnienie sporej luki w dotychczas wydanym dorobku artysty. W zbiorze „Rudnik” (Polskie Radio, 2007) zebrano bowiem jego klasyczne kompozycje, a w zeszłym roku nakładem Requiem Records i Narodowego Centrum Kultury ukazał się bardzo ciepło przyjęty przez krytykę album „ERdada” przynoszący nowe utwory kompozytora. Co bardziej dociekliwi miłośnicy twórczości legendy Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia mogli odnaleźć rozproszone nagrania Rudnika na płytach wytwórni Bółt, a także wyszukać muzykę ilustracyjną jego autorstwa w Antologii Polskiej Animacji i Animacji Eksperymentalnej (PWA, 2008). „Miniatury” są zatem prezentacją ważnego i zupełnie nieznanego nurtu twórczości autora tak znaczących dla polskiej kultury utworów jak „Dixi”, „Mobile” czy „Przyjaciółki z Żelaznej ulicy”.

 

Premiera „Miniatur” zbiega się w czasie z renesansem twórczości artysty. Dopiero co laury zbierał niezwykle udany film dokumentalny o kompozytorze pt. „15 stron świata” (reż. Zuzanna Solakiewicz), a na początku tego roku Rudnik otrzymał srebrną Glorię Artis za całokształt swojej twórczości.

 

Z muzyką Rudnika postanowili zmierzyć się m. in. Marcin Cichy (Skalpel, Meeting By Chance), Jacek Sienkiewicz (Recognition), Księżyc, Krojc (Jakub Pokorski, ex-Lao Che), Das Moon, Bolek Błaszczyk (Grupa MoCarta), Agim Dżeljilji (Oszibarack, NERVY), Jacaszek i wielu innych. Łącznie 40 projektów.

 

Specjalne na potrzeby „Miniatur” premierowe prace graficzne przygotowali utytułowani graficy: Maria Apoleika, Przemysław Truściński, Piotr Janowczyk i Tomasz Niewidomski. Ich rysunki, zdobiące sześcienne opakowanie wydawnictwa, zostały zreprodukowane w formie plakatów i umieszczone wewnątrz pudełka. Na osobnym plakacie znalazła się fotografia Eugeniusza Rudnika w swoim mieszkaniu, artykuł na temat powstawania „kostki Rudnika” autorstwa Marka Horodniczego (redaktora zbioru i autora selekcji utworów) i krótki rys biograficzny kompozytora. Wszystko to w dwóch wersjach językowych (polskiej i angielskiej).

 

Opakowanie w formie sześcianu (kunsztownie zaprojektowane przez szefa Requiem Records - Łukasza Pawlaka) składa się z dwóch pudełek – wewnętrznego, wykonanego z czarnej tektury falistej, będącego jednocześnie stelażem oraz zewnętrznego - ze powlekanej tektury, na której znajdują się okładki oraz tytuł wydawnictwa, wszystko to zabezpieczone folia aksamitną (potocznie Soft Touch). Dodatkowego efektu wizualnego nadaje zastosowanie na folii aksamitnej lakieru UV wybiórczego. Wszystko to powoduje, że jest to najdroższe z dotychczasowych wydawnictw Requiem Records.

 

Do wyjmowania wszystkich elementów „kostki rudnika” służy fragment oryginalnej taśmy magnetofonowej, której używa w swojej pracy Eugeniusz Rudnik - dociekliwi na pewno sprawdzą co ona zawiera...