W tym roku formuła Avant Art Film została poszerzona – to już nie tylko obrazy dotyczące artystów z danego kraju, jak to miało miejsce w 2012 roku, ale składający się z kilkunastu propozycji cykl prezentacji filmów dotyczących muzyki, sztuki i kultury z całego świata. Nie ma tu ograniczeń gatunkowych – w programie znajdują się zarówno dokumenty, jak i fabuły. Pojawią się filmy o wybitnych dla światowej sztuki i muzyki postaciach, a także dokumenty o interesujących nurtach i zjawiskach kulturalnych.
Podczas 2. Avant Art Film zobaczymy m.in. Ziggy Stardust and the Spiders From Mars (reż. D.A. Pennebaker, Wielka Brytania 1973) - jeden z najważniejszych dokumentów w historii muzyki rockowej. To opowieść o sławie, a także o konflikcie wyobrażeń i rzeczywistości z nią związanych. 3 lipca 1973 roku David Bowie, androgeniczny król glamu, zaskoczył swoich fanów i własny zespół ogłaszając podczas koncertu w londyńskim Hammersmith Odeon, że będzie to jego ostatni występ. Oczywiście, występował potem nadal, ale już nigdy jako Ziggy Stardust – pierwsze z jego słynnych scenicznych alter ego, z którym Bowie utożsamiał się nawet w realnym życiu. Pokaz Ziggy Stardust and the Spiders From Mars podczas Avant Art Festival będzie pierwszym oficjalnym pokazem kinowym tego filmu w Polsce.
W programie przeglądu znalazł się również film Elektro Moskwa (Elektro Moskva, Austria 2013) w reżyserii duetu dj-skiego, wyświetlany podczas tegorocznej edycji MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Dominik Spritzendorfer i Elena Tikhonova zabierają nas w podróż po fascynującym świecie radzieckiej elektroniki, futurystycznych syntezatorów i eksperymentalnej muzyki. To elektroniczna baśń o pomysłowości i praktycznej wyobraźni wolnych umysłów, które były zmuszone do tworzenia w systemie zamkniętym za żelazną kurtyną.
O ruchu punkowym w Afryce na tle współczesnych przewrotów polityczno – społecznych Mozambiku, Zimbabwe i RPA opowie z kolei obraz Punk z Afryki (Punk In Africa, reż. Keith Jones, Deon Maas, RPA/Czechy/Mozambik/Zimbabwe 2012). Film przedstawia historię początków undergroundowego rocka w Johannesburgu w latach 70-tych ubiegłego stulecia, ukazuje pierwsze punkowe zespoły, które powstały w czasach protestów w Soweto, przybliża walczące z Apartheidem hardcore’owe i post-punkowe grupy z lat 80-tych, naświetla tło, które doprowadziło do powstania fali formacji grających czysto afrykańskie ska w czasach rodzącej się demokracji ostatniej dekady XX wieku, a wreszcie przedstawia współczesnych punkowych muzyków, którzy wciąż żyją dziedzictwem swoich buntowniczych pionierów.
Ciekawą propozycją będzie też obraz Pussy riot. Modlitwa punka (Pussy Riot. A Punk's Prayer, reż. Mike Lerner, Maxim Pozdorowkin, Rosja / Wielka Brytania 2012) - kronika protestu grupy Pussy Riot i opowieść o tym, jak jej członkinie stały się globalnymi ikonami walki o wolność słowa. Do pozycji obowiązkowych podczas przeglądu należy niewątpliwie Faust (Faust, Rosja 2011) w reżyserii kultowego rosyjskiego reżysera - Aleksandra Sokurowa. To ostatnia część tetralogii Sokurowa o ludziach władzy – bohaterami poprzednich części byli: Hitler, Lenin i japoński cesarz Hirohito. Gościem Avant Art Festival będzie Anton Adasinsky, lider teatru Derevo, który w filmie wciela się w postać Lichwiarza, odpowiednika literackiego Mefistofelesa.
Bez wątpienia warto zobaczyć również Legendę Kaspara Hausera (La leggenda di Kaspar Hauser, reż. Davide Manuli, Włochy 2012) - szalony techno-western rozgrywający się w apokaliptycznej scenerii, wypełniony muzyką francuskiego wirtuoza elektroniki DJ-a Vitalica. Filmowy Kaspar Hauser, ubrany w dres i słuchawki, pojawia się na prawie bezludnej plaży na wyspie „X” nad morzem „Y” w roku „0”. Szeryf (w tej roli Vincent Gallo), który jest jednocześnie DJ-em, rozpoznaje w nim Mesjasza. Księżna, władająca niewielką społecznością, czuje się zagrożona przez blond chłopca i wysyła przeciw niemu kryminalistę, wielkiego fana disco, o znamiennym imieniu The Pusher (w tej roli także Vincent Gallo), aby ten rozwiązał problem Kaspara. Film jest surrealistyczną wariacją na temat tajemniczej postaci Kaspara Hausera, która w XIX wieku nagle pojawiła się na ulicach Norymbergi.
W ramach 6. edycji Avant Art Festival we Wrocławiu odbędą się europejskie premiery najważniejszych teatrów rosyjskich na czele z Teatrem Derevo, Akhe oraz Teatrem Praktika Iwana Wyrypajewa. Usłyszymy perełki rosyjskiej sceny muzycznej, w tym garażowe granie Sonic Death, elektro-folk Moa Pillar, kultowy Messer Chups i Benzo – twórcę „mediaplay”. W Muzeum Współczesnym zobaczymy wystawę „Gestykulacja”. Odbędzie się również trzydniowa debata połączona z prezentacją Platformy Avant Art oraz cykl polsko-rosyjskich warsztatów komiksowych pod szyldem Ukryty gaWROn.
Więcej na www.avantart.pl oraz www.facebook.com/AvantArtFestival