Artysta wystąpi 27 grudnia w Archikatedrze Warszawskiej. W poprzednich latach zaproszenie Stołecznej Estrady przyjęły takie gwiazdy jak: Barbara Hendriks, The Hilliard Ensamble, Take 6 i The Golden Gospel Singers.
Chick Corea (wł. Armando Anthony Corea) urodził się w 1941r. w Chelsea w stanie Massachusetts (USA).
Blisko cztery dekady wnosi do muzyki jazzowej oryginalność kompozytora, wyobraźnię improwizatora, technikę wirtuoza oraz sprawność instrumentalisty. Przez lata nieustannie tworzy swój własny, jazzowy wizerunek, cechujący się raz fascynacjami fusion i elektronicznym rockiem, raz rytmami latynoskimi i muzyką klasyczną, raz jeszcze stricto jazzowym trio lub solowymi recitalami.
Tak rozległe zainteresowania wynikają głównie z percepcyjnych zdolności artysty, dla którego w równym stopniu inspiracją była twórczość Bartoka, Beethovena, jak i Milesa Davisa, Billa Evansa czy Charliego Parkera. Jego muzyczne skłonności ujawniły się już w dzieciństwie: ojciec Chicka, kompozytor i trębacz umożliwił mu nie tylko naukę gry na fortepianie, ale i – gdy Corea opanował podstawową wiedzę muzyczną – zaproponował granie wspólnie z własną orkiestrą. Równocześnie grał w zespole latin-jazzu, słuchał nagrań zgromadzonych w płytotece ojca.
W 1959 roku C. Corea podejmuje naukę w nowojorskim Columbia University, by akademicką edukację porzucić dla studiów w Julliard School, i wkrótce wtopić się w muzyczny świat Manhattanu. Pierwsze estradowe kroki stawia w zespole Mongo Santamaria, by niebawem związać się z zespołami Blue Mitchella, Herbie Manna, Sarah Vaughan oraz (na dwa lata) z grupą Stana Getza (z którą nagrywa album "Sweet Rain").
W 1966 roku Corea nagrywa (z W. Shorterem i J. Hendersonem) swój pierwszy autorski album "Tones For Joan’s Bones" i w kilka miesięcy po debiucie Tony Williams proponuje Corei eksperymentalny koncert z grupą Milesa Davisa. Ekscentryczny trębacz decyduje się na zaangażowanie Corei w miejsce Herbie Hancocka i młody pianista bierze udział w nagraniach "Filles De Kilimanjaro", "In A Silent Way" oraz przełomowego "Bitches Brew". Dzięki współpracy z Milesem Davisem młody pianista został życzliwie przyjęty w środowisku jazzowym, oraz nabrał wiary we własne siły. Pierwsze samodzielne nagrania Corei (np. trio z Royem Haynesem i Miroslavem Vitousem) stanowią jedne z ciekawszych pianistycznych sesji końca lat sześćdziesiątych (np. album "Now He Sings, Now He Sobs"). Eksperymenty te poszły wkrótce w kierunku awangardowego tria Corea-Braxton-Holland (album "Circle-Paris Concert") oraz nagrań solowych ("Piano Improvisations").
Poszukiwania te zaowocowały w 1972 roku nieoczekiwanym rezultatem. Corea zakłada zespół "Return to Forever", formację o ściśle jazz-rockowej orientacji, popadającą w nastrój fusion-jazzu, melodyjności i przebojowości. Debiutancki album "Return To Forever" (nagrany z Stanleyem Clarkiem, Joe Farrelem, Florą Purim, Airto Moreirą) stał się wielkim jazzowym bestsellerem, a latynosko-hiszpańska atmosfera muzyki stworzyła w jazz-rockowej hierarchii całkowiecie odmienną kategorię. Album "Return to Forever" uznano za jedną z ciekawszych płyt lat siedemdziesiątych, a grupie przepowiadano wielki sukces (stawiając muzykę Return to Forever na równi z Weather Report oraz Mahavishnu Orchestra). Po latach okaże się, że właśnie te formacje wywarły największy wpływ na fusion-jazz i stały się klasycznymi przykładami mariażu jazzu, rocka i elektroniki. O ile pierwszy album mieścił się w kategoriach latynosko-jazzowych (np. słynna "La Fiesta"), to kolejne nagrania grupy zmierzały ku konwencji elektryczno-rockowej (albumy "Light As A Feather", "Hymn Of The 7th Galaxy", "No Mystery", "Where Have I Known You Before", "Romantic Warrior"). Nagrania te zyskiwały przychylne na ogół oceny krytyki i entuzjastyczne przyjęcie słuchaczy. Coraz częściej Corea popadał jednak (co było problemem także innych grup fusion) w artystyczny schemat i twórczą rutynę.
Nieoczekiwaną zmianą okazała się koncepcja tworzenia muzyki w duecie z wibrafonistą Gary Burtonem. Album "Crystal Silence" prezentował diametralnie innego twórcę niż lider jazz-rockowej Return to Forever lub awangardowej grupy Circle. Konwencjonalne jazzowe pasaże podporządkowane zostały specyficznej konwencji, która improwizacjom duetu Corea-Burton nadała cech muzyki spokojnej, melancholijnej. Sukces nagrań duetu stanowił zwrot w jazzowej stylistyce pianisty i kompozytora. Nagrania "Duet", "Chick Corea And Gary Burton In Concert" zyskały nie tylko prestiżowe nagrody ,,Grammy Awards'', ale uznane zostały za najciekawsze jazzowe płyty roku. Koncepcję takiej właśnie muzyki rozwinie Corea w nagraniach "Lyric Suite For Sextet". Szukać będzie także inspiracji w fortepianowych duetach z Herbie Hancockiem (np. album "An Evening With Herbie Hancock") i Friedrichem Guldą (np. "The Meeting") lub solowych nagraniach (np. "Children's Songs"). Równocześnie zacznie czerpać z tradycji wielkiej klasyki (recitale "Mozart Double Piano Concertos" z F. Guldą oraz "On Two Pianos" z N. Economu). W 1982 roku Corea powrócił do koncepcji muzyki w standardowym trio. Ponownie zaprosił do współpracy muzyków, z którymi przed laty nagrał album "Now He Sings, Now He Sobs". Trio Corea-Haynes-Vitous zadebiutuje podwójnym albumem "Trio Music" prezentującym sugestywne jazzowe improwizacje inspirowane m.in. standardami T. Monka. Kolejną metamorfozą w muzyce Corei stanie się Electric Band, zespół nawiązujący do muzyki Return to Forever, ale upatrujący także inspiracji w synorystyce jazzowej (akustyczna mutacja grupy nazwana zostanie Acoustic Band). Niezwykle rozległa skala muzycznych zainteresowań Corei sprawia, że artysta ten czuje się całkowicie swobodnie w różnych sekcjach muzyki, w której dominuje jednak jazzowa synkopa.
Po występach na początku lat 80. z wieloma koryfeuszami jazzu, jak Herbie Hancock i Michael Brecker, od 1985 r. Corea koncentruje się na dwóch grupach: Electric Band i Akoustic Band .
źródło : Dionizy Piątkowski, Encyklopedia JAZZ ©
Bilety w cenie 50 złotych dostępne są w sieci sprzedaży internetowej www.eventim.pl oraz w
Archikatedrze św. Jana Chrzciciela, ul. Świętojańska 8, pon-sob w godz 10-12.30 i 16-18.30.
Więcej informacji na www.estrada.com.pl