Warsztat działań intuitywnych

Redakcja
Redakcja
Kategoria muzyka · 30 marca 2010


 

To dwudniowe wydarzenie poświęcone muzyce improwizowanej i metodom twórczym oparte jest na zasadzie intuicji.

 

 

Muzyka improwizowana jest formą otwartą, w której nigdy z góry nie wiadomo co się wydarzy – to umiejętność podążania za dźwiękowym procesem i spontaniczną kreacją. Głównym celem wydarzenia, które odbędzie się w dniach 9-10 kwietnia jest zapoznanie publiczności z metodą twórczą jaką jest muzyka improwizowana. Chodzi tu zarówno o aspekt teoretyczny - wykład/dyskusja - jak i praktyczny – bezpośrednio aktywizujący odbiorców wydarzenia - warsztaty ikoncert.

 

W ramach wykładu uczestnicy zapoznają się historią twórczości improwizowanej i dowiedzą się czym różni się ona od innych rodzajów muzyki.

 

 

Dzięki warsztatom prowadzonym przez Rafała Mazura można będzie poznać zasady spontanicznej kreacji w zespole oraz sposoby improwizowania na instrumentach. Ważnym elementem warsztatów jest ukazanie silnej zależności pomiędzy wolną i twórczą kreacją ,,ad hoc” a niektórymi wątkami filozofii chińskiej. Autor warsztatów czyni bowiem z taoizmu mocną podstawę dla osiągnięcia postawy improwizatora.

Warsztaty bazują na wytworzeniu kreatywnej energii, płynącej z faktu niecodziennego spotkania grupy ludzi, wymiany doświadczeń, poznawania i umiejętności słuchania siebie nawzajem.


Aby wziąć udział w warsztatach należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i odesłać go na adres sekretariat@warsztatykultury.
pl do 7 kwietnia 2010. Ilość miejsc ograniczona. Osoby zakwalifikowane do udziału zostaną poinformowane o tym do 9 kwietnia 2010.
Formularz zgłoszeniowy w wersji do pobrania znajduje się na stroniewww.warsztatykultury.pl


Ostatnia część wydarzenia to koncert, podczas którego być może dojdzie do integracji pomiędzy muzykami z zespołu Process, a uczestnikami zainteresowanymi dźwiękową improwizacją.


PROGRAM:

muzyka improwizowana_
działania intuitywne

9.o4 - piątek g.20.00
wykład/dyskusja pt.: Swobodna improwizacja kolektywna - zarys problematyki."

10.o4 – sobota – g.14.00
warsztaty – Improwizacja kolektywna - czego możemy nauczyć się od mistrzów sztuk walki?
 
10.04 – sobota – g.19.00
koncert –
Process + harp
 
Rafał Mazur - acoustic bass guitar  
Rafał Drewniany – laptop 

Harp – drums/electronics    


 

zespół

 

 

 

 

 

PROCESS 

 

 

 

Rafał  Mazur - acoustic bass guitar   
Rafał Drewniany – laptop 
 
 

Rafał  Mazur – ur. 1971, instrument: gitara basowa.

Ukończył Państwowe Liceum muzyczne w Krakowie, w klasie wiolonczeli Krzysztofa Okonia. Zafascynowany jazzem i gitarą basową, rozpoczął następnie prywatną naukę u krakowskiego basisty Marka Janickiego. Pierwsze kroki na profesjonalnej scenie jazzowej stawiał u boku pianisty i kompozytora Leszka Kułakowskiego, koncertując w jego trio, oraz biorąc udział w programie „Kułakowski i Kaszubi”. W następnych latach koncertował m.in. z Adamem Wendtem, Adamem Kawończykiem, Grażyną Łobaszewską, Laszlo Sule (Hun), Juki Valipakka(Fin), Penti Lahtti (Fin).

Spotkanie z kompozytorem i saksofonistą Keirem Neuringerem, zaowocowało serią koncertów muzyki improwizowanej, którą od tej pory zaczął się intensywnie zajmować porzucając jazz. W 2001 roku artyści założyli „Improviser’s Ensemble”. Od tego czasu, w Krakowie, a od początku 2003 również w Hadze (Holandia), odbywają się cykliczne koncerty współczesnej muzyki improwizowanej. Obecnie działalność zespołu jest zawieszona ( historia zespołu – www.improvisersensemble.com), a na jego miejsce w Krakowie powstała grupa artystyczna „Improvising Artists” – nieformalne stowarzyszenie zrzeszające artystów-improwizatorów, zajmujące się promocją i kreacją sztuki improwizowanej.

W marcu 2005 skomponował  i wykonał muzykę do instalacji teatralnej „Perron 26” Daniela Banaczka, która prezentowana była na kilku międzynarodowych festiwalach, między inny:”Uwaga – Polen kommen” Lipsk i Weimar 2005, „Unithea” Frankfurt 2005.

Głównym polem zainteresowania i działania jest dla Rafała swobodna improwizacja, zarówno zepsołowa jak i solowa. Od kilku lat artysta działa energicznie na europejskiej scenie muzyki improwizowanej, jest zapraszany na koncerty i festiwale, oraz zaprasza zagranicznych muzyków-improwizatorów na wspólne koncerty w Polsce. Współpraca: Charlotta Hug, Frederic Blondy, Mark O’Leary, Oliver Schverdtem, Attilą Dóra, Sores Zsolt, Raymond Strid, Lawrence „Butch” Morris, Lisa Ullen.

W swej praktyce muzyka-improwizatora i na drodze do osiągnięcia mistrzostwa w niej, Rafał studiuje filozofię chińską (Instytut Filozofii UJ), czyniąc z taoizmu mocną podstawę do osiągnięcia postawy improwizatora. Od 5 lat aktywnie trenuje taoistyczną sztukę walki TaiJi Quan Chen, uważając za chińskimi filozofami i mistrzami sztuk walki, iż najważniejszy w kwestii kreacji spontanicznej oraz adekwatnej reakcji na nieprzewidziane sytuacje (sytuacje improwizacji kolektywnej) jest stan umysłu.

W Chinach od ponad 3000 lat doskonali się praktyki przygotowywania umysłu do działania spontanicznego, a teoretyczne rozważania nad kreacją "ad hoc", znajdujące swe źródła w taoistycznej tezie o "naturalnej i spontanicznej kreacji" otaczającej nas rzeczywistości, mają swoje poczatki we wczesnym średniowieczu - dynastii Tang.

W 2006 roku, podczas trasy koncertowej Polish Sound Art in China w Chinach, gdzie artysta reprezentował polska muzykę improwizowaną, oprócz koncertowania Rafał wygłosił wykłady w NiLIHo Gallery w Foshan oraz w Zendai Art Museum w Szanghaju, oraz konfrontował swoje podejście do improwizacji (oraz do taoizmu i Tai Ji) w spotkaniach z przedstawicielami chińskiej sceny muzyki improwizowanej.

Ostatnim efektem pracy i artystycznych poszukiwań Rafała, jest pierwsza płyta muzyki swobodnie improwizowanej na akustycznej gitarze basowej solo - "Sonor Forms", wydane w listopadzie 2009 przez niezależne wydawnictwo DTS Records, w serii TRANSIDIOMATICS. Jest to efekt pracy artysty nad spontaniczną improwizacją solową. 

Obecnie Rafał Mazur koncentruje się na projektach „Mazur/Neuringer Duo” i „Ullen/Dóra/Mazur Trio” oraz zespole free jazzowym „Ensemble 56” . Jest organizatorem serii warsztatów i koncertów sztuki intuitywnej „Laboratory of Intuition” w Centrum Sztuki Współczesnej w Krakowie." 
 

Rafał  Drewniany - ur. 1976, instrument: laptop, music software: realizator dźwieku. 
Specjalizuje się w nagraniach muzyki akustycznej. W swojej pracy stara sie rozwijać techniki nagraniowe z użyciem minimalnej ilości mikrofonów. Podczas nagrań dąży do jak najwierniejszego  utrwalenia rzeczywistych wrażeń, do najlepszego przetworzenia i utrwalenia zamysłu kompozytora i muzyków. Prowadzi zajęcia Policealnej Szkole dla Realizatorów Dźwięku w Krakowie. Studiował w Krakowie nauki techniczne i informatykę a także metody nauczania osób z dysfunkcją wzroku. Równocześnie od wielu lat aktywnie zajmuje się muzyką. Mając 10 lat rozpoczął naukę gry na gitarze klasycznej u Ryszarda Bialica. Nauką tą kontynuował u rosyjskiego gitarzysty Aleksandra Vinitsky'ego. Z czasem zainteresował się jazzem i studiował gitarę jazzową u znakomitego gitarzysty krakowskiego – Jacka Korochody. Obecnie w kręgu jego zainteresowań muzycznych pozostaje współczesna muzyka improwizowana. Jest członkiem zespołu Process i krakowskiej grupy improwizatorów – Improvising Artists. Podczas koncertów wykorzystuje laptop z oprogramowaniem do kreacji i przetwarzania dźwieku.  
 
 

+ 

Konrad Chyl aka Harp -

gra w zespołach - zubra2 , eChamixU , gdula*harp.

zainteresowany głównie muzyką  improwizowaną i elektroakustyczną. 

poszukuje własnej formy (sytuacja dźwiękowa) na pograniczu słuchowiska, instalacji i koncertu.

strona :

www.myspace.com/harpakahylo