X edycja Żywych Kultur Muzycznych

Redakcja
Redakcja
Kategoria muzyka · 6 marca 2008

W marcu Żywe Kultury Muzyczne obchodzą szlachetny jubileusz 10 edycji oraz... zawieszają działalność. Na razie nie wiadomo, czy tymczasowo, czy na stałe, ale bez wsparcia sponsorów nie zdołamy popchnąć tej inicjatywy dalej. Jednak nie odejdziemy po cichu! Na 10 edycji wystąpi Karbido/Hermetyczny Garaż Entertainement - wspólny projekt muzyków, którzy towarzyszą nam od początku.

Bo nie tylko bakterie mogą tworzyć żywe kultury"

KARBIDO/HERMETIC GARAGE ENTERTAINMENT
ADULT MOVIE "Friends&Enemies"


Po dłuższej przerwie muzycy Karbido na chwilę przerwą swoje parateatralne eksperymenty i wracają do żywego grania. Koncert zespołu Karbido z udziałem Hermetycznego Garażu będzie częścią serii rozwijanego przez zespół cyklu Avant Live. Propozycja dla miłośników energetycznego hopsah z improwizowanym udziałem podstawowych narzędzi rockowych: gitary, perkusji i basu - z suplementarnym towarzystwem instrumentów wirtualnych. W programie spontaniczne improwizacje, precyzyjne aranżacje, wirtualne nuty oraz niespodzianki w postaci fragmentów muzyki z przygotowywanego właśnie przez Hermetyczny Garaż i Karbido avant-musicalu pt. "PAPER - T.E.S.L.A SHOW" w ramach tegorocznego Przeglądu Piosenki Aktorskiej.

 

Okazja? :

- 3 lecie nieobecności Karbido w Rurze
- 5 lecie zespołu
- 10 edycja cyklu Żywe Kultury Muzyczne
- 18 lecie hermetyzacji
- 55 lecie atomizacji trzciny cukrowej
Mało?

Kto?: Karbido / Hermetic garage entertainment


Gdzie? Jazz Klub Rura, ul. Łazienna 4, Wrocław

Kiedy? 13 marca 2008; godz. 20.30

Za ile? 20 (przedsprzedaż) / 25pln (w dniu koncertu)

Jak to brzmi?

www.karbido.com

www.hermetycznygaraz.com

 

Patronat medialny:

Wywrota

 

 

 

 

 

Karbido - wrocławska grupa artystyczna (muzyczna i multimedialna) o ruchomym składzie - jej kształt zależy od charakteru realizowanego projektu. Trzon grupy stanowi trzech muzyków od lat związanych z alternatywnym teatrem i plastyką: perkusista Paweł Czepułkowski (1964), gitarzysta Igor Gawlikowski (1972) oraz basista i autor tekstów maot ( wł. Marek Otwinowski), (1972). Karbido powstało na przełomie 2002 i 2003 r. Wydali dwie płyty: Karbido (Hermetyczny Garaż/Tone Industria, 2004) i Samogon (BL REKORD, 2006).

Muzyka zawarta na pierwszej płycie została nagrana w trio i jest dynamiczną fuzją różnych gatunków (jazz, rock, muzyka etniczna, psychodelia), które najczęściej spaja avant-jazzowe podejście to prowadzenia akcji muzycznej i do budowania relacji między instrumentalistami. Muzycy rozwijają energetyczne narracje muzyczne, często wprowadzają nowe wątki i stylistyczne cytaty, zmieniają nastroje. Koncerty Karbido emanują energią i bawią zaskoczeniem a eklektyzm, trans-gatunkowe podejście do muzyki, a także „zappowska" swoboda i humor wpisują zespół w zjawisko à post-yassu.

Płyta Samogon została wymyślona i nagrana z ukraińskim pisarzem Jurijem Andruchowyczem, do poezji którego zespół napisał zamknięte kompozycje. W koncertowym wydaniu Samogonu bierze udział także twórca à Hermetycznego Garażu Tomasz Sikora (1974) - tutaj odpowiedzialny za instrumenty wirtualne (na żywo edytowane, modyfikowane sample instrumentów i innych źródeł dźwięku).

Badanie relacji między tekstem i muzyką jest jednym z przykładów multimedialnej twórczości, którą zajmuje się Karbido. Inne są eksperymenty z pogranicza muzyki, sztuki dźwięku i teatru - jak np. spektakl audio pt. Stolik. Występują w nim: Michał Litwiniec (1971), Paweł Czepułkowski, Igor Gawlikowski, maot i Jacek "Tuńczyk" Fedorowicz (1970). Muzycy we współpracy z lutnikami, stolarzami i akustykami przekształcili tytułowy mebel w rozbudowany instrument muzyczny, o dużych i oryginalnych możliwościach brzmieniowych, będący kombinacją elementów wibrafonu, pudłofonów, cytry i instrumentów elektro-strunowych, na którym grają za pomocą rąk i przy użyciu rekwizytów. W czasie przedstawienia siedzą przy stole i prowadzą akcję muzyczną, jakby rozmawiali. Nie jest to koncert - choć muzyka pełni tu najważniejszą rolę, artyści traktują muzyczne dialogi i gesty jako element gry aktorskiej i odgrywają scenki, często o humorystycznym charakterze, w stylu eklektycznej zabawy z popkulturą np. udają śpiewy gardłowe, zachowania rockowych piosenkarzy, śpiewają absurdalne frazy, cytują znane motywy. Łączą rock z klubowymi brzmieniami i etnicznym transem. Spektakl został uznany za najlepsze przedstawienie offowe na XXVII Przeglądzie Piosenki Aktorskiej.


Karbido eksploruje także rejony sztuki audio-wizualnej: to twórcy nowej muzyki do serii „Bolek i Lolek zwiedzają świat" czy autorskiego programu telewizyjnego dla TVP Kultura pt. Dada The Cowboy. Ich ostatni projekt pt. Promovies.16 mm - jest wykonywaną na żywo ekspresyjną, dźwiękową ilustracją peerelowskich filmów instruktażowych i propagandowych.

Karbido jest związane z ugrupowaniem artystycznym Hermetyczny Garaż Tomasza Sikory, do którego międzynarodowych sukcesów można zaliczyć wyróżnienie w konkursie na najlepszy teledysk dla zespołu The Residents. HG to również marka, pod którą artyści Karbido realizują mniejsze, bardziej kameralne działania okołomuzyczne, teatralne i filmowe (jak np. spektakle Chernobyl TM czy Tragedia LZ129 Hindenburg).


Joanna Wojdas / TEKSTYLIA 2007


PROPAGANDA:

"(...)Słuchając Karbido, zmuszamy zmysły do nieustannego ruchu, lawirując między czarnym a białym, kiczem a artyzmem, prawdą a kłamstwem. Oddając się tym wszystkim zagadkom, odkryć możemy sentymentalną podróż do zapomnianej krainy rozmaitości. Tam, gdzie "Blue Train" Coltrane'a graniczy z "Amariuchem" Łoskotu, gdzie Robert Fripp spotyka Ornette'a Colemana. Jednym słowem ponadczasowe porozumienie ponad podziałami."
Tomasz Łuczak (2004-12-29) serwis: screenagers.pl

"Granie Karbido jest w tej samej mierze wyluzowane, co precyzyjne, pełne przywołanych z humorem ludycznych klimatów, a równocześnie napierające z potężną dynamiką. Pazur niczym z harmolodycznych nagrań Ornette Colemana łączy się z pokrętną dramaturgią kompozycji hardrockowego wcielenia King Crimson z połowy lat 70.(...)"
Rafał Księżyk, Zine 2/2004

"Karbido namiętnie i z premedytacją przekracza granice przyzwyczajeń, łącząc obce sobie obrazy w nowe pejzaże. Muzycy formacji swobodnie i bezpretensjonalnie czerpią z bałaganu współczesności. Melodyka kryminalnego jazzu, punkowa energia, zaskakujące progesje, barwność muzyki teatralnej i korzenne cytaty z folkloru Europy Wschodniej czynią z propozycji grupy wyjątkową hybrydę."
Zofi Koval, London, 2004


"Niemal od pierwszych dzwięków odkrywa się przed nami muzyczny teatr absurdu, psychodeliczny trans pulsujący z free-jazzem i jazz rockiem.
To niezwykłe plastyczne tematy, świetne jako ilustracje filmów niemych albo historyjek szpiegowskich. Wydana niedawno debiutancka płyta Karbido w sklepach ląduje najpewniej na półkach jazzowych, ale na tego typu projekty powinna być stworzona osobna gablota.
Nie o wspólną stylistykę chodzi, bo wyklucza to przecież wielogatunkowość takich formacji - lecz przede wszystkim o wyjątkową wrażliwość i wyobraźnię muzyczną, postrzeganie dzwięków w wielowymiarowym układzie, gdzie wartością nadrzędną i decydującą jest nie gatunek czy stylistyka, lecz energia każdej nuty.

I tu Karbido spokojnie znalazłoby swoje miejsce tuż obok np. Primusa, Mr. Bungle czy też solowych projektów Mike`a Pattona.
Właśnie fanom i fanatykom tego typu szalonych projektów można tę płytę polecić."
Grzegorz Cholewa, Gazeta Wyborcza, styczeń 2005