W marcu Żywe Kultury Muzyczne obchodzą szlachetny jubileusz 10 edycji oraz... zawieszają działalność. Na razie nie wiadomo, czy tymczasowo, czy na stałe, ale bez wsparcia sponsorów nie zdołamy popchnąć tej inicjatywy dalej. Jednak nie odejdziemy po cichu! Na 10 edycji wystąpi Karbido/Hermetyczny Garaż Entertainement - wspólny projekt muzyków, którzy towarzyszą nam od początku.
„Bo nie tylko bakterie mogą tworzyć
żywe kultury"
KARBIDO/HERMETIC
GARAGE ENTERTAINMENT
ADULT MOVIE "Friends&Enemies"
Po dłuższej
przerwie muzycy Karbido na chwilę przerwą swoje parateatralne eksperymenty
i wracają do żywego grania. Koncert zespołu Karbido z udziałem
Hermetycznego Garażu będzie częścią serii rozwijanego przez zespół
cyklu Avant Live. Propozycja dla miłośników energetycznego hopsah
z improwizowanym udziałem podstawowych narzędzi rockowych: gitary,
perkusji i basu - z suplementarnym towarzystwem instrumentów wirtualnych.
W programie spontaniczne improwizacje, precyzyjne aranżacje, wirtualne
nuty oraz niespodzianki w postaci fragmentów muzyki z przygotowywanego
właśnie przez Hermetyczny Garaż i Karbido avant-musicalu pt. "PAPER
- T.E.S.L.A SHOW" w ramach tegorocznego Przeglądu Piosenki Aktorskiej.
Okazja? :
- 3 lecie nieobecności Karbido
w Rurze
- 5 lecie zespołu
- 10 edycja cyklu Żywe Kultury Muzyczne
- 18 lecie hermetyzacji
- 55 lecie atomizacji trzciny cukrowej
Mało?
Kto?: Karbido / Hermetic garage entertainment
Gdzie? Jazz Klub Rura, ul. Łazienna 4, Wrocław
Kiedy? 13 marca 2008; godz. 20.30
Za ile? 20 (przedsprzedaż) / 25pln (w dniu koncertu)
Jak to brzmi?
www.karbido.com
Patronat medialny:
Karbido - wrocławska
grupa artystyczna (muzyczna i multimedialna) o ruchomym składzie -
jej kształt zależy od charakteru realizowanego projektu. Trzon grupy
stanowi trzech muzyków od lat związanych z alternatywnym teatrem i
plastyką: perkusista Paweł Czepułkowski (1964), gitarzysta
Igor Gawlikowski (1972) oraz basista i autor tekstów maot (
wł. Marek Otwinowski), (1972). Karbido powstało na przełomie
2002 i 2003 r. Wydali dwie płyty: Karbido (Hermetyczny Garaż/Tone Industria, 2004) i Samogon (BL REKORD,
2006).
Muzyka zawarta na pierwszej
płycie została nagrana w trio i jest dynamiczną fuzją różnych
gatunków (jazz, rock, muzyka etniczna, psychodelia), które najczęściej
spaja avant-jazzowe podejście to prowadzenia akcji muzycznej i do budowania
relacji między instrumentalistami. Muzycy rozwijają energetyczne narracje
muzyczne, często wprowadzają nowe wątki i stylistyczne cytaty, zmieniają
nastroje. Koncerty Karbido emanują energią i bawią zaskoczeniem a
eklektyzm, trans-gatunkowe podejście do muzyki, a także „zappowska"
swoboda i humor wpisują zespół w zjawisko à post-yassu.
Płyta Samogon została wymyślona i nagrana z ukraińskim pisarzem Jurijem Andruchowyczem,
do poezji którego zespół napisał zamknięte kompozycje. W koncertowym
wydaniu Samogonu bierze udział także twórca à Hermetycznego Garażu Tomasz Sikora (1974) - tutaj odpowiedzialny za instrumenty wirtualne (na żywo
edytowane, modyfikowane sample instrumentów i innych źródeł
dźwięku).
Badanie relacji między tekstem
i muzyką jest jednym z przykładów multimedialnej twórczości, którą
zajmuje się Karbido. Inne są eksperymenty z pogranicza muzyki, sztuki
dźwięku i teatru - jak np. spektakl audio pt. Stolik. Występują
w nim: Michał Litwiniec (1971), Paweł Czepułkowski, Igor Gawlikowski, maot i Jacek "Tuńczyk"
Fedorowicz (1970). Muzycy we współpracy z lutnikami, stolarzami
i akustykami przekształcili tytułowy mebel w rozbudowany instrument
muzyczny, o dużych i oryginalnych możliwościach brzmieniowych, będący
kombinacją elementów wibrafonu, pudłofonów, cytry i instrumentów
elektro-strunowych, na którym grają za pomocą rąk i przy użyciu
rekwizytów. W czasie przedstawienia siedzą przy stole i prowadzą
akcję muzyczną, jakby rozmawiali. Nie jest to koncert - choć muzyka
pełni tu najważniejszą rolę, artyści traktują muzyczne dialogi
i gesty jako element gry aktorskiej i odgrywają scenki, często o humorystycznym
charakterze, w stylu eklektycznej zabawy z popkulturą np. udają śpiewy
gardłowe, zachowania rockowych piosenkarzy, śpiewają absurdalne frazy,
cytują znane motywy. Łączą rock z klubowymi brzmieniami i etnicznym
transem. Spektakl został uznany za najlepsze przedstawienie offowe
na XXVII Przeglądzie Piosenki Aktorskiej.
Karbido eksploruje także rejony
sztuki audio-wizualnej: to twórcy nowej muzyki do serii „Bolek i
Lolek zwiedzają świat" czy autorskiego programu telewizyjnego dla
TVP Kultura pt. Dada The Cowboy. Ich ostatni projekt pt. Promovies.16
mm - jest wykonywaną na żywo ekspresyjną, dźwiękową ilustracją
peerelowskich filmów instruktażowych i propagandowych.
Karbido jest związane z ugrupowaniem
artystycznym Hermetyczny Garaż Tomasza Sikory, do którego międzynarodowych
sukcesów można zaliczyć wyróżnienie w konkursie na najlepszy teledysk
dla zespołu The Residents. HG to również marka, pod którą
artyści Karbido realizują mniejsze, bardziej kameralne działania
okołomuzyczne, teatralne i filmowe (jak np. spektakle Chernobyl
TM czy Tragedia LZ129 Hindenburg).
Joanna Wojdas / TEKSTYLIA 2007
PROPAGANDA:
"(...)Słuchając Karbido, zmuszamy zmysły do nieustannego ruchu,
lawirując między czarnym a białym, kiczem a artyzmem, prawdą a kłamstwem.
Oddając się tym wszystkim zagadkom, odkryć możemy sentymentalną
podróż do zapomnianej krainy rozmaitości. Tam, gdzie "Blue Train"
Coltrane'a graniczy z "Amariuchem" Łoskotu, gdzie Robert
Fripp spotyka Ornette'a Colemana. Jednym słowem ponadczasowe porozumienie
ponad podziałami."
Tomasz Łuczak (2004-12-29) serwis: screenagers.pl
"Granie Karbido jest w tej samej mierze wyluzowane, co precyzyjne,
pełne przywołanych z humorem ludycznych klimatów, a równocześnie
napierające z potężną dynamiką. Pazur niczym z harmolodycznych
nagrań Ornette Colemana łączy się z pokrętną dramaturgią kompozycji
hardrockowego wcielenia King Crimson z połowy lat 70.(...)"
Rafał Księżyk, Zine 2/2004
"Karbido namiętnie i z premedytacją przekracza granice przyzwyczajeń,
łącząc obce sobie obrazy w nowe pejzaże. Muzycy formacji swobodnie
i bezpretensjonalnie czerpią z bałaganu współczesności. Melodyka
kryminalnego jazzu, punkowa energia, zaskakujące progesje, barwność
muzyki teatralnej i korzenne cytaty z folkloru Europy Wschodniej czynią
z propozycji grupy wyjątkową hybrydę."
Zofi Koval, London, 2004
"Niemal od pierwszych
dzwięków odkrywa się przed nami muzyczny teatr absurdu, psychodeliczny
trans pulsujący z free-jazzem i jazz rockiem.
To niezwykłe plastyczne tematy, świetne jako ilustracje filmów niemych
albo historyjek szpiegowskich. Wydana niedawno debiutancka płyta Karbido
w sklepach ląduje najpewniej na półkach jazzowych, ale na tego typu
projekty powinna być stworzona osobna gablota.
Nie o wspólną stylistykę chodzi, bo wyklucza to przecież wielogatunkowość
takich formacji - lecz przede wszystkim o wyjątkową wrażliwość
i wyobraźnię muzyczną, postrzeganie dzwięków w wielowymiarowym
układzie, gdzie wartością nadrzędną i decydującą jest nie gatunek
czy stylistyka, lecz energia każdej nuty.
I tu Karbido spokojnie znalazłoby swoje miejsce tuż obok np. Primusa,
Mr. Bungle czy też solowych projektów Mike`a Pattona.
Właśnie fanom i fanatykom tego typu szalonych projektów można tę
płytę polecić."
Grzegorz Cholewa, Gazeta Wyborcza, styczeń 2005