FRYDEPRYKI 2003

s314ryt
s314ryt
Kategoria muzyka · 2 kwietnia 2003

Oto wyniki wczorajszego "spotkania na szczycie":

Album Roku (Rock)

Myslovitz - Korova Milky Bar

Kompozytor Roku

Robert Gawliński

Album Roku (Heavy Metal)

Sweet Noise - Czas Ludzi Cienia

Autor Roku

Robert Gawliński

Lech Janerka

Album Roku (Etno / Folk)

Justyna Steczkowska, Alkimja Luna Music

Album Roku (Piosenka Poetycka)

Grzegorz Turnau - Nawet

Grupa Roku

Wilki

Album Roku (Reedycje, Nagrania Archiwalne)

Republika - 1984 / Nieustanne Tango

Produkcja Muzyczna Roku

Anna Maria Jopek i Pat Metheny - Upojenie

Wokalistka Roku

Anna Maria Jopek

Album Roku (Hip-Hop)

Peja / Slums Attack - Na legalu?

Album Roku (Muzyka Alternatywna)

Lech Janerka - Fiu Fiu

Album Roku (Pop)

Wilki - 4

Wokalista Roku

Robert Gawliński

Nowa Twarz Fonografii

Kasia Klich

Najlepszy Album Zagraniczny

Red Hot Chili Peppers - By The Way

Piosenka Roku

Wilki - Baśka

Złoty Fryderyk za całokształt osiągnięć - Czesław Niemen

( ... i wielki RESPECT od całej redakcji Wywroty dla Pana Niemena)

Album Roku (Muzyka Dawna)

Jan Sebastian Bach – Sześć suit na wiolonczelę solo DUX

Ivan Monighetti - wiolonczela

Album Roku (Muzyka Kameralna)

Ignacy Jan Paderewski – Utwory na skrzypce i fortepian DUX

Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce, Waldemar Malicki - fortepian

Album Roku (Muzyka Solowa)

Fryderyk Chopin – Wydanie Narodowe – 12 Voluminów BeArTon

Ewa Pobłocka, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Krzysztof Jabłoński, Wojciech Świtała - fortepian

Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka i Jacka Kaspszyka

Piotr Perkowski – Piano Works Acte Préalable

Marcin Tadeusz Łukaszewski - fortepian

Album Roku (Muzyka Wokalna)

Karłowicz, Szymanowski – Pieśni DUX / Polskie Radio

Urszula Kryger – mezzosopran,

Katarzyna Jankowska – Borzykowska - fortepian

Album Roku (Muzyka Orkiestrowa)

Warsaw Philharmonic Archive (album 5 CD) CD Accord

Mozart, Schubert, Strawiński, Czajkowski, Britten, Beethoven, Szymanowski, Brahms

Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją

Carlo Zecchi, Paula Kletzkiego, Igora Markevitcha, Roberta Crafta, Igora Strawińskiego, Witolda Rowickiego, Karola Stryji

Album Roku (Muzyka Współczesna)

Baird, Knapik, Meyer, Penderecki, Zieliński DUX / PWM

Kwartet Dafo (Justyna Duda, Danuta Augustyn, Kinga Roesler, Anna Armatys)

Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej

Witold Lutosławski – Mi-parti, Krzysztof Meyer – Msza, CD Accord

Krzysztof Penderecki – Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę

Ivan Monighetti, Adam Klocek, Kazimierz Koślacz - wiolonczela

Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Antoniego Wita

Jazzowy Album Roku

Tomasz Stańko - Soul of Things

Jazzowy Muzyk Roku

Tomasz Stańko

Fryderyk specjalny dla jazzu„Jazz w Polsce” – Antologia autorstwa wybitnego dziennikarza muzycznego Jana Borkowskiego i przyznać Polskiemu Radiu, wydawcy antologii, nagrodę pozakonkursową.

W kategorii "najlepsza płyta (heavy metal)" wybrano album grupy Sweet Noise, która odmówiła odbioru nagrody. Oto oświadczenie zespołu:

"Płyta "Czas Ludzi Cienia" jest wynikiem potężnej trzyletniej pracy, pasji i miłości do muzyki. Nie powstałaby gdyby nie wielka determinacja Sweet Noise i wiara w to, iż można w Polsce stworzyć doskonałą produkcję, i że fani muzyki w tym kraju czekają na rzeczy wyjątkowe i tylko na takie zasługują. Tworzenie tej płyty to walka z przeciwnościami losu i ludźmi z branży muzycznej, którzy zamiast pomagać temu projektowi rzucali kłody pod nogi i byli bliscy zablokowania projektu, na który czekały tysiące fanów Sweet Noise w całej Polsce. Sa również przyjaciele i osoby, bez których "Czas Ludzi Cienia" nie powstałby. Dziękujemy z całego serca Sylwii Lato, Bartkowi Rogalewiczowi, Vahanowi Bego, Adamowi Toczko, Jurkowi Owsiakowi, Ani Jopek, Piotrowi Kabajowi, Michałowi Wiśniewskiemu, zespołowi Tool, naszym rodzinom i ukochanym fanom SN ."Czas Ludzi Cienia" to bunt i wyzwanie rzucone polskiej branży muzycznej, która tonie w chorych układach, jest słaba, zblazowana i dawno straciła kontakt z fanami muzyki. Zbyt dużo rzeczy opiera się na korupcji, złodziejstwie i oszustwach. Okradani są artyści i słuchacze, którzy płacą za nijakie i słabe produkcje realizowane poniżej poziomu. Sztuka, i my artyści przestaliśmy się w tej grze liczyć. W następstwie tego, to nie od biznesmenów, ale od muzyków odsuwa się publicznośc.Tegoroczne Fryderyki zamiast być symbolem zwycięstwa są symbolem upadku. Ludzie przestali szanować te nagrody i nie wierzą im. Ma na to wpływ wiele złych i paranoicznych decyzji Akademii, z których śmieje się cała Polska. Jeżeli ta sytuacja się nie zmieni to muzyka w tym kraju przegra i upadnie jeszcze niżej. W zwiazku z tą sytuacją Sweet Noise zdecydował się nie przyjać Fryderyka za płytę "Czas Ludzi Cienia". Niech stanie się to symbolem naszej walki o uczciwość względem artystów i publiczności.

Respect For The Artists."