17 października 2020 ogłoszony został werdykt Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej SILESIUS.
Laureatem nagrody Silesius za całokształt pracy twórczej został – Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki. Kolejnymi laureatami prestiżowej nagrody zostali: w kategorii Książka roku – Konrad Góra, za tom Kalendarz majów (Biuro Literackie) i w kategorii Debiut – Jakub Pszoniak, za tom Chyba na pewno (Biuro Literackie).
25 czerwca 2020 Jury Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej SILESIUS w składzie: Anna Kałuża, Tomasz Kunz, Karol Maliszewski, Joanna Orska, Adam Poprawa, Justyna Sobolewska i Andrzej Zawada (przewodniczący) ogłosiło pięć nominacji do tegorocznego Silesiusa w kategorii Książka roku oraz trzy w kategroii Debiut.
Przypomnijmy listę wszystkich nominowanych autorów – byli to:
Książka roku
-
Justyna Bargielska, Dziecko z darów, Wydawnictwo Wolno
-
Tomasz Bąk, Bailout, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu
-
Piotr Florczyk, Dwa tysiące słów, Instytut Mikołowski
-
Konrad Góra, Kalendarz majów, Biuro Literackie
-
Joanna Łańcucka, Joanna Mueller, Waruj, Biuro Literackie
Debiut
-
Joanna Lewandowska, Trach, Biblioteka Śląska w Katowicach
-
Kasper Pfeifer, adblock, Dom Literatury w Łodzi, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Łódź
-
Jakub Pszoniak, Chyba na pewno, Biuro Literackie
Laureat SIlesiusa za książkę roku, Konrad Góra, otrzymał nagrodę finansową w wysokości 50 tysięcy złotych, po 5 tysięcy złotych otrzymali również autorzy wszystkich książek zakwalifikowanych do finału. Z kolei zwycięzca w kategorii Debiut, Jakub Pszoniak, otrzymał nagrodę w wysokości 15 tysięcy złotych, a nominowani w tej kategorii również po 5 tysięcy złotych.
Nagroda przyznawana jest od 2008 roku, jej patronem jest Johannes Scheffler – siedemnastowieczny śląski poeta religijny zwany Angelusem Silesiusem – Aniołem Ślązakiem. Organizatorem Konkursu Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej SILESIUS i fundatorem Nagrody jest Miasto Wrocław. Celem tej prestiżowej Nagrody jest wyróżnienie i promocja najważniejszych dzieł i twórców współczesnej polskiej poezji.
Redakcja serwisu Wywroty.pl serdecznie gratuluje Organizatorom tego ważnego dla kultury polskiej przedsięwzięcia, zarówno idei, jak i zacnego spożytkowania funduszy, a Jurorom tegorocznego Silesiusia doskonałego werdyktu.
Nagrodzonym zaś Poetom składamy gorące podziękowania za ich wspaniałą, nieprzekładalną polskojęzyczność i domagającą się spolszczenia twórczość poetycką.
PiK