Współpraca serwisu Wywrota.pl z blogerami i blogerkami
Serwis Wywrota.pl tworzony jest przez pasjonatów wszelkich dziedzin kultury, z myślą o przybliżaniu polskim użytkownikom Internetu najciekawszych (światowych i polskich) publikacji literackich i muzycznych, zjawisk kulturalnych, projektów artystycznych i akcji społecznych. Naszymi autorami i autorkami są nierzadko osoby prowadzące własne strony internetowe. Jedną z nich jest Dominika Ciechanowicz, od lat współpracująca z Wywrotą, a jednocześnie tworząca bloga Nasza Nisza. O literaturze, pasjach i uzależnieniach. Prezentujemy poniżej bardzo interesujący projekt pt. „Przeczytać Afrykę”, w ramach którego Dominika omawia najciekawsze pozycje autorów pochodzących z Afryki.
Jednocześnie zachęcamy innych autorów i autorki – blogerki i blogerów do kontaktu z naszą redakcją i prezentacji swoich projektów w serwisie Wywrota.pl. Nasz adres: redakcja@wywrota.pl.
Z wywrotowymi pozdrowieniami – Paweł Kaczorowski, redaktor prowadzący
Dominika Ciechanowicz, „Przeczytać Afrykę”
Inspiracją, iluminacją i bodźcem dla tego projektu jest w dużej mierze nigeryjska pisarka Chimamanda Ngozi Adichie. Jej słynne wystąpienie w ramach TED The Danger of a Single Story, kazało mi przyjrzeć się własnym uprzedzeniom i ograniczeniom myślowym – i zdecydowanie nie spodobało mi się to, co znalazłam we własnej głowie. Nie chcę, by moje wyobrażenie o Afryce pozostawało wypadkową niewiedzy, stereotypów i pojedynczej opowieści o katastrofie. Nie chcę już dłużej być ignorantką, przekonaną, że cała Afryka to wielki spalony słońcem ląd, gdzie wszyscy mordują się nawzajem w bezsensownych wojnach albo umierają na AIDS.
Literatura jest dla mnie najlepiej znanym, sprawdzonym i dostępnym narzędziem walki z ignorancją. I przy jej pomocy właśnie zabieram się za rozsupływanie tego żenującego worka w mojej głowie. Pomysł jest taki, by przeczytać po jednej (co najmniej) książce z każdego kraju Afryki i napisać o niej artykuł. Sama jestem ciekawa, co z tego wyniknie.
D.C.
Przejdź do recenzji powieści Amerykana, Chimamandy Ngozi Adichie