SPOTKANIA, DEBATY, DYSKUSJE
„Młodość Conrada”: Tomasz Broda, Marcin Kurek, Anna Wanik, Agnieszka Wolny-Hamkało – dyskusja
Piątek, 6 października, o godz. 16:15.
Galeria BWA Dizajn (ul. Świdnicka 2-4)
Marynistyczna proza Conrada należy do najbardziej oryginalnych projektów literackich ostatnich dwóch stuleci – a niepowtarzalna atmosfera i ton jego opowieści o dalekich krajach i morskich przygodach – są zjawiskiem unikalnym w perspektywie całej historii literatury.
Polscy czytelnicy kojarzą prozę z Conrada z morskimi przygodami i światem, który jest zbyt odległy, by się nim na co dzień zajmować. Nieczęsto pamiętają, że materiałem najwyższej jakości jest tu melodia, metafora, pisarska precyzja już na poziomie zdania. A wartości, o których pisze Conrad (odwaga, przyjaźń, lojalność), są ponadczasowe, cenne i warte włączenia w społeczny obieg. Podczas dyskusji panelowej chcielibyśmy zastanowić się nad tym, w jaki sposób proza Conrada mogłaby „przydać się” polskiemu czytelnikowi. Czy metaforyka jego opowiadań jest czytelna?
Czy współczesny czytelnik będzie umiał przejąć się opowieściami na temat morskiej żeglugi?
O tych i innych sprawach będziemy rozmawiali na podstawie opowiadania „Młodość”. Współczesność, która jest zakochana w młodości, fetuje młodość, opiewa jej wartości, widzi w niej nadzieję – mogłaby z powodzeniem sięgnąć po Conradowską opowieść i wynikającą z niej tradycję, podtrzymując ciągłość dyskursów kulturowych i umożliwiając dialog międzypokoleniowy.
KANON LITERACKI – WYZWANIA - debata
sobota, 7 października,
godz. 12.00, Hiszpańska Księgarnia, ulica Szajnochy 5
część I Szerzej o kanonie, godz. 12.00
część II O poezji w kontekście kanonu, godz. 13.15
Czy kanon literacki to widmo? Przesąd, który uprzykrza nam życie? Relikt przeszłości, z którym bez przekonania i z kwaśną miną, musimy radzić sobie w szkołach? Czy składamy mu tylko „nieszczere, rytualne hołdy”? A może przedstawione w lekturach kanonu wizje porządku świata przestały być uniwersalne i nie mogą nam się do niczego przydać? A może jest zupełnie odwrotnie i kanon stanowi niezbędne minimum, które pozwala członkom rozbitych, podzielonych społeczności komunikować się ze sobą. Zaś próby jego rozhuśtania wynikają z tęsknoty za frajdą wyzwolenia i są przeczuciem radości budowania kanonu zupełnie od nowa. Czy o tradycji literackiej potrafimy myśleć już tylko z cynizmem?
A może odwrotnie: petryfikujemy kanon bezmyślnie i ze strachu? Czy w świetle politycznych sporów dyskusja zyska nowy wymiar?
Część pierwsza, godz. 12.00 Szerzej o kanonie
W dyskusji udział biorą:
– Anna Pasikowska (polonistka)
– Grzegorz Jankowicz (krytyk literacki)
– Marcin Kurek (poeta, tłumacz)
– Przemysław Witkowski (poeta, publicysta)
Rozmowę prowadzi Agnieszka Wolny-Hamkało
Część druga, godz. 13.15 O poezji w kontekście kanonu
W dyskusji udział biorą:
– Paweł Kaczmarski (krytyk literacki)
– Rafał Różewicz (poeta)
– Agata Polańska (polonistka)
Rozmowę prowadzi Agnieszka Wolny-Hamkało
Podczas debaty jej uczestnicy przedstawią dokument w postaci dziesięciu najważniejszych wierszy dziesięciu autorek / autorów, rekomendowanych jako lista uzupełniająca.
Debata jest wydarzeniem towarzyszącym tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania.
Wydarzenie wspiera Kultura Niepodległa
„Ja i mój wróg” – dyskusja
7 października 2017, sobota, godz. 16:00,
Galeria Dizajn BWA Wrocław, ul. Świdnicka 2-4
O trudnej i pełnej namiętności relacji krytyk-pisarz oraz o negatywności i złu jako stymulantach literatury porozmawiają krytycy literaccy: Grzegorz Jankowicz, Zofia Król, Michał Nogaś i Justyna Sobolewska. Dyskusję poprowadzi Agnieszka Wolny-Hamkało.
Pisarz i krytyk to naturalni antagoniści? Jak układa się ich słynna love & hate relationship?
Czy ten układ jest nieśmiertelny, ponieważ jeden żywi drugiego i jeden bez drugiego nie może żyć? Między pisarzem a krytykiem możliwa jest przyjaźń? Czy legendarna czystość sądów jest czymś, co rzeczywiście można osiągnąć? A jeśli tak, to w jaki sposób? Jak wpływa pisarz na krytyka i krytyk na pisarza? Kształtują się wzajemnie? Czy pisarz z krytykiem może iść na wódkę i czy pisarze wybaczają negatywne recenzje? W dobie nowych mediów rola i zasięg krytyki literackiej zmieniły się? A jeśli tak, to w jaki sposób? Jakie funkcje spełnia krytyka literacka? Czy to działalność polityczna, zawód wysokiego ryzyka? O tych i o innych trudnych sprawach porozmawiamy podczas sobotniego panelu w galerii Dizajn.