Maj ogłaszamy miesiącem kryminałów!
Klasycznych, skandynawskich, czarnych, powieści detektywistycznych czy milicyjnych – interesuje nas kryminał w każdej odsłonie. Będziemy go rozbrajać na części pierwsze, komentować wyczyny polskich i zagranicznych twórców. Oglądać filmy noir i bawić się zagadką kryminalną. Sprawdzimy jak bardzo słowa Caillois:
„Powieść kryminalna wydaje się być teraz daleka od swoich początków, okazuje się czysto rozumową grą. Trzeba zatem zapomnieć o jej malowniczej otoczce i postarać się określić jej intelektualny mechanizm, jaki skrywa, uchwycić tę wysoce abstrakcyjną przyjemność, dziwacznie obramowaną szeregiem sylogizmów idących – z nieodmiennym uporem – od trupa ofiary do aresztowania mordercy.”
pasują do współczesnych nam kryminałów. Czy najważniejsza jest zagadka, a może przystojny policjant i jego trudny związek z jedną panią detektyw? Zobaczymy w jaki sposób kolejni autorzy łamią zasady ustalone przez członków angielskiego Detection Club.
Jeśli lubisz kryminały – powiedz nam za co! Jeśli piszesz recenzje kryminałów – powiedz nam, jakie są najlepsze!
Wywrota to kulturalna komuna, dlatego zapraszamy wszystkich do udziału w naszym wydarzeniu i przyłączeniu się do intelektualnej zabawy wokół kryminału.
Czeka na Was także wiele innych atrakcji - w tym konkurs literacki na opowiadanie kryminalne. Więcej szczegółów już niebawem!
Piszcie, czytajcie, komentujcie! Dołącz do nas na stronie wydarzenia tutaj.
Kiedy pisarz się nudzi… – recenzja najnowszej książki Gai Grzegorzewskiej „Kamienna noc”
Wywrotowy konkurs literacki na opowiadanie kryminalne!
"Zabójczy Joe" (recenzja filmu)
Morderstwo w pociągu - recenzja audiobooka Agaty Christie
Pierwsze morderstwo we wsi Lipowo – recenzja „Motylka” Katarzyny Puzyńskiej
„Więcej czerwieni” Katarzyny Puzyńskiej (recenzja)
Mroczne tajemnice wsi Lipowo w książce „Trzydziesta pierwsza” Katarzyny Puzyńskiej
„Z jednym wyjątkiem” Katarzyny Puzyńskiej (recenzja)
„Utopce” Katarzyny Puzyńskiej (recenzja)
Bartłomiej Basiura - Waga. Dlaczego Temida ma zawiązane oczy?
„W otchłani Imatry”, Aleksander Ławrow (recenzja)
Zagadka, której żaden detektyw nie rozwiąże (felieton)
Skandynawska zbrodnia – "Dziewczyn ze śniegiem we włosach" recenzja
(R)ewolucja filmu kryminalnego – od tajemnicy zbrodni do tajemnicy świata
Stephen King - "Pan Mercedes" (recenzja)
Wielki kryminał małomiasteczkowy (Farma lalek, Wojciech Chmielarz)
Marcin Grygier – "Nie patrz w tamtą stronę" (recenzja)
Recenzje
Historia wielowątkowa („Okularnik”, Katarzyna Bonda)
Powieść nieobojętna („Serialista” Davida Gordona)
Zaskakujące (nie tylko jak na owce) śledztwo. „Sprawiedliwość owiec” Leonie Swann
Trzy w jednym, czyli Grzechotka
Książka do... czytania. „Uśpienie” Marty Zaborowskiej
W duchu Arystofanesa „Czytanie z kości” Jakuba Szamałka
Morze Niegościnne - Jakub Szamałek
Wielki powrót króla kryminału! Jørn Lier Horst „Ślepy trop”
W norweskiej krainie zbrodni - Jørn Lier Horst „Psy Gończe”
Starsza pani postanawia umrzeć! (Joanna Szwechłowicz, „Ostatnia wola”)
Kryminał metafizyczny, czyli Przejście A-8
Urlop z kryminałem - "Na spokojnych wodach" V. Sten
Jak zabijają zwierzęta. „Zasługa nocy” Mateusza M. Lemberga
"Złodziej" Clive Cussler (recenzja)
Millennium – trylogia, która wciąż zachwyca
Donato Carrisi ‒ "Zaklinacz" (recenzja)
Robert Ostaszewski "Zginę bez Ciebie" (recenzja)
Donato Carrisi ‒ "Zaklinacz" (recenzja)
Przegląd współczesnych autorów kryminałów
Wywiady
Emancypantka, rozmowa z JOANNĄ SZWECHŁOWICZ
Wywiad z Katarzyną Puzyńską autorką cyklu kryminalnego „Lipowo”
Wywiad z Gają Grzegorzewską wokół jej najnowszej książki "Kamienna noc"