Niezwykłe historie bohaterów Powstania Warszawskiego

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 29 kwietnia 2014

Tytuł: „Powstanie Warszawskie. Rozpoznani”

Autor: Iza Michalewicz, Maciej Piwowarczuk

Cena detaliczna: 39,99 zł

Wydawca: Agora S.A., Muzeum Powstania Warszawskiego

Data wydania: 09.05.2014 r.

 

Niezwykłe historie bohaterów Powstania Warszawskiego

 

Kiedyś byli tylko cieniami na taśmie filmowej. Anonimowymi bohaterami kronik powstańczej Warszawy. Uśmiechnięty chłopak z apaszką w grochy na szyi, para, której ksiądz udziela ślubu, dziewczyna strzelająca z błyskawicy, szczęśliwy kapral dźwigający zdobyczną broń, pyzaty dzieciak gapiący się, jak starsi strzelają.


Dziś wiemy, że chłopak z apaszką to Stanisław Firchał, który właśnie wymknął się kanałem z płonącego Starego Miasta. Młoda para to Bill i Lili Biegowie, którzy wzięli ślub, bo, jak mówią: „Przecież jutro mogliśmy już nie żyć”. Dziewczyna to Wanda Traczyk-Stawska, która w czasie okupacji wręczała skazanym za kolaborację wyroki śmierci. Kapral to Witold Kieżun, jeden ze zdobywców PAST-y. Mały powstaniec to Olek Zubek, który zaczął Powstanie w oddziale, który nie miał broni.


Ich nazwiska i losy poznaliśmy dzięki akcji „Rozpoznani” zorganizowanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Ich twarze możemy oglądać w „Powstaniu Warszawskim” – pierwszym filmowym dokumencie bez fikcji. Teraz Iza Michalewicz i Maciej Piwowarczuk opowiedzieli ich przedwojenne, wojenne i powojenne historie – niesamowite i prawdziwe jednocześnie.