Książka: przyjaciel Polaka?

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 25 marca 2014

Mamy Sienkiewicza, Prusa i Mickiewicza. W dziejach światowej literatury nasi rodacy odegrali i nadal odgrywają wielką rolę. Jak przeciętny Kowalski podchodzi do literatury? Czy my, Polacy, lubimy czytać? Po jakie książki sięgamy najchętniej?

Jakie książki kupujemy najchętniej?

 

Dość wysokie ceny książek sprawiają, że nie kupujemy ich zbyt często, a każdy wybór musi być starannie przemyślany. Mimo to są pozycje, które wyjątkowo skutecznie przyciągają naszą uwagę. Piękne albumowe wydawnictwa oraz zbiory poezji w pięknych okładkach jako prezenty, biografie naszych idoli oraz powieści, które na polski rynek wchodzą już jako bestsellery – oto pozycje, na które jesteśmy w stanie chętnie wydawać pieniądze. Nie oszczędzamy też na poradnikach oraz książkach naukowych. Pozycjami, które sprzedają się najlepiej, są jednak pomoce szkolne. Podręczniki, z których sprzedaży słynie m.in. Merlin.pl to wydatki obowiązkowe, jednak i tu szukamy korzystnych i wygodnych rozwiązań. Jednym z nich była akcja z 2013 roku „podręczniki w 3 kliki”, dzięki którym można każdego ucznia szybko wyposażyć w zestaw niezbędnych książek i ćwiczeń.

 

Polak w bibliotece

O ile w księgarniach książki naukowe i albumowe rozchodzą się najlepiej, do bibliotek najsilniej przyciąga beletrystyka. Kryminały i romanse, lektury szkolne oraz powieści historyczne – to książki chętnie czytane, na które jednak szkoda nam zazwyczaj pieniędzy. Wolimy je pożyczać na krótki czas z biblioteki, a po przeczytaniu – wymienić na kolejne dzieło. Rekordziści czytają po kilka książek miesięcznie, poprawiając tym samym statystyki. Niestety są i tacy, którzy ani do księgarni, ani do biblioteki nie zaglądają.

 

Czy lubimy czytać?

 

Czytających Polaków jest wielu. Niestety, równie wysoki jest odsetek tych, którzy po książki nie sięgają w ogóle. Biblioteka Narodowa, która od lat prowadzi badania nad czytelnictwem w Polsce, z przykrością donosi, iż około 60% Polaków nie czyta wcale lub czyta maksymalnie jedną książkę w ciągu roku. Smutne statystyki poprawiają jednak młodzi ludzie, którzy – za zachętą szkoły i mediów – coraz aktywniej uczestniczą w życiu literackim i kulturalnym. Akcje związane z promocją czytelnictwa wśród dzieci oraz organizacje autorskich spotkań z pisarzami sprawiają, że zachęt do sięgania po książki jest coraz więcej.

 

Książka może okazać się cennym sojusznikiem dla każdego człowieka. Dzieci mogą dzięki niej rozwijać wyobraźnię i pasje, dorośli – choć na chwilę oderwać się od codziennych problemów. Czytanie może okazać się wielką pasją i świetnym sposobem spędzania wolnego czasu. Dzięki księgarniom oraz bibliotekom poszukiwanie dzieł godnych uwagi staje się łatwiejsze, zatem z pewnością warto zapoznać się z ich propozycjami.