Warto zwrócić uwagę na to, że czytanie na ekranie komputera może być też z kilku powodów nie dla każdego. Po pierwsze czytanie na ekranie jest męczące dla oczu i może powodować pewien dyskomfort. Po dłuższym takim seansie czytelnik może odczuwać pogorszenie samopoczucia. Po drugie trzeba uważać aby pozycja w jakiej czytamy przed komputerem była jak najbardziej prawidłowa. Po trzecie skupienie się na lekturze może być cieżkie, gdyż nasza uwagę może rozparszać internet, mail itp. Jeśli już chcemy czytać długie teksty na ekranie komputera to trzeba to robić rozsądnie.
Kilka rzeczy, o których warto pamiętać zabierając się do czytania na ekranie to: zmniejszenie jasności i kontrastu, czytajnie częściami, robienie krótkich regularnych przerw, odpowiednie programy do czytania ebooków, które pozwolą nam odczytać różne formaty, takie jak PDF, EPUB i MOBI.
Najbardziej popularne i potrzebne narzędzia do czytania e-książek:
Calibre - najbardziej rozbudowany i zaawansowany program do obsługi biblioteki ebooków, ich czytania, a nawet konwersji pomiędzy różnymi formatami. Dodatkowo, pozwala nam na stworzenie własnej elektronicznej biblioteczki. Jest łatwy w obsłudze i możesz go pobrać za darmo w serwisie pliki.pl
Adobe Digital Editions - program pozwalający nam na czytanie eBooków w formatach PDF i ePub. Jednyny program, na którym odczytamy ebooki w DRM. Na szczęście już coraz mniej wydawnictw zabezpiecza e-książki w ten sposób, ale czasem program może się nam przydać.
Kindle na PC - świetna aplikacja od Amazona, dzięki której przeczytamy e-książki zakupione w ich księgarni. Publikacje znajdują się online w “chmurze” więc wymagane jest połączenie z internetem, dzięki czemi możemy czytać te same ebooki na kilku różnych urządzeniach. Program wymaga logowania do konta Amazon.
MagicScroll i IbisReader – czytniki, których używać możemy bez instalowania na komputerze, a więc w bezpośrednio przeglądarce. Jest to bardzo wygodna opcja dla każdego i posiada całkiem fajne możliwości jeśli chodzi o wygląd stron.
EpubReader – to przydatne rozszerzenie dla użytkowników przeglądarki Firefox.
Jak widać obecnie mamy sporo możliwości czytania ebooków na ekranach naszych komputerów, kiedy i gdzie tylko mamy na to ochotę. Warto więc z nich korzystać.
Źródło: pliki.pl