„Szybko przez wszystko” Bargielskiej

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 13 sierpnia 2013

W październiku Biuro Literackie wyda zbiór Szybko przez wszystko, na który złożą się nowe wersje trzech pierwszych poetyckich książek Justyny Bargielskiej. Będzie to doskonała okazja, aby przyjrzeć się jak kształtował się styl jednej z najciekawszych obecnie polskich poetek.

 

Tom urodzonej w 1977 roku autorki zawierać będzie Dating sessions, głośny debiut z 2003 roku wydany niedługo po nagrodzie specjalnej konkursu im. Jacka Bierezina, mało znane China shipping wydane w 2005 roku oraz Dwa fiaty, za który autorka otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia 2010.

 

O Dating session Karol Maliszewski pisał: „W pierwszym tomiku jeszcze się starała o to, żeby nie podpaść konwencjom i żeby przypadkiem nie doszło do rozregulowania zmysłów, rozstroju władz sądzenia, rozbicia hierarchii ważności spostrzeżeń, przemyśleń i zasad”.

 

Jednak w tekście poświęconym China shipping pisał już: „Przy drugim pomyślała sobie: ‘a dlaczego nie?’, i tak powstał tomik China shipping (...). Gdyby Kurt Vonnegut pisał wiersze, nazywałby się Justyna Bargielska”.

 

Marta Podgórnik dodawała: „[książka] przynosi opowieść o przekraczaniu, powiedzmy – pewnego języka. (...) Relacja w zamyśle zwięzła i pouczająca”, zaś Anna Kałuża podsumowała recenzję China shipping zdaniem: „Słowem, całość robi wspaniałe wrażenie!”.

 

Dwa fiaty (2009) potwierdziły jej pisarską formę. Zdaniem Marty Koronkiewicz: „Bohaterki Bargielskiej z łatwością poruszają się między dziecięcą (ale nie infantylną) wyobraźnią i gotowością do działania, a całkiem dorosłą świadomością tego, co czai się w lesie”.

 

I dodawała: „To wyjątkowy przykład nieczułostkowej poezji o dziecku, z dzieckiem, wobec dziecka (zamykający tom wiersz ‘Córce’). Figura dziewczynki – jednej z najbardziej przecież tajemniczych postaci – organizuje wokół siebie całą prowokacyjną dynamikę tej poezji”.

 

Warto przypomnieć, że 6 czerwca nakładem Biura Literackiego ukazało się rozszerzone o cztery utwory wznowienie tomu Bach for my baby. Wydany w zeszłym roku zbiór doczekał się nominacji do czterech literackich nagród: Nike, Silesius, Gryfii oraz im. W. Szymborskiej.

 

Justyna Bargielska oprócz wymienionych tomików wydała również dwie książki prozatorskie: Obsoletki (2010), za którą otrzymała Literacką Nagrodę Gdynia i nominację do Paszportu „Polityki”, oraz Małe lisy (2013).

 

 

 

Fragmenty zapowiadające książkę >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4614