W Koperniku startują cykliczne wieczory dla dorosłych.
Dlaczego wszystko, co najlepsze dostają dzieci? Nie zawsze tak być musi, zwłaszcza w Koperniku! Od 23 maja co miesiąc Centrum otwiera się po godzinach, wyłącznie dla dorosłych.
Zapraszamy w wybrane czwartki od maja do grudnia. Tematy poszczególnych wieczorów to trochę zabawa w skojarzenia. Inspirowały nas tytuły powieści i filmów.
23 maja, godz. 19.00
temat wieczoru: „Gra w klasy”.
Nie będziemy czytać Julio Cortazara, ani nostalgicznie wspominać dawnych dziecinnych zabaw. Poznamy za to mechanizmy gier i sprawdzimy, jak za ich pomocą interpretować rzeczywistość.
Poza zwiedzaniem galerii stałych Centrum Nauki Kopernik wieczór będzie się składał z krótkich (od 10 do 30 min.), interaktywnych działań rozrywkowych, symultanicznie odbywających się w przestrzeniach galerii.
1. Miniwarsztaty:
- Gra społeczna.
Eksperyment, który sprawdza skłonność do współpracy (lub jej braku) w grupie stającej przed trudnym wyborem.
- Reactable.
Tworzenie muzyki z użyciem syntezatora Reactable. To taki syntezator „przewleczony na lewą stronę”. Klocki, które widzimy na podświetlonym blacie, w tradycyjnym instrumencie schowane są w pudle i giną w skomplikowanej plątaninie kabli. Tutaj oscylator, filtry, generatory, modulatory przybrały postać zgrabnych technokubików generujących i przetwarzających dźwięki. Zachodzące między nimi interakcje odzwierciedlają animacje na powierzchni stołu. Można sterować parametrami brzmienia kostek przez obracanie ich wokół własnej osi. Wszystko to zaopatrzono w futurystyczny interfejs i tak powstał instrument na miarę XXI wieku.
2. Minilaby
Wspaniała okazja, by posterować latającym dronem za pomocą smartphona Galaxy SII. Zadanie osoby sterującej polega na pokonaniu wytyczonej trasy, powrocie i wylądowaniu w wyznaczonym miejscu.
3. OpenLab: Świetlny Labirynt
Jak widzą roboty? Czy dobrze radzą sobie w ciemnościach? Zawody w sterowaniu robotem przy użyciu światła. Komu uda się najszybciej wydostać „Światłoluba” z mrocznego labiryntu?
4. Gra fabularna po wystawach CNK
Założenie gry to poznanie mechanizmów psychologicznych rządzących ludzkimi wyborami oraz pokazanie jak początkowe, pierwsze wybory wpływają na nasze życie.
Gra podzielona jest na cztery ścieżki, które odpowiadają czterem idealnym typom osobowościowym opisanym przez wybitnego polskiego socjologa Floriana Znanieckiego. Ścieżka złota odpowiada typowi „człowieka zabawy”, ścieżka srebrna „człowiekowi dobrze wychowanemu”, ścieżka szara „człowiekowi nauki”, ścieżka czarna - nonkonformistom. Każda pokazuje zalety danej osobowości i wykorzystuje wybrane eksponaty Kopernika. Po wejściu na odpowiednią ścieżkę, trzeba rozszyfrować hasło do niej przypisane, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas eksperymentowania. Gracz może również próbować przejść wszystkie cztery ścieżki.
5. Muzyka na żywo
Gra: „Teresa i Tygrysy”- warszawski kolektyw didżejski, który lubi gitarowe brzmienie Joy Division i Ramones, polską nową falę i amerykański hip hop, ale też spokojne kawałki Baths czy Boards of Canada.
6. Pokazy filmów animowanych
„Gra”, reż. Marcin Janiec, 2011, 5 min
„Paths of hate”, reż. Damian Nenow, 2010, 10 min.
„Tango”, reż. Zbigniew Rybczyński, 1980, 8’16 min.
„Gierki”, reż. Maja Tetłak, 2011, 5 min.
„Zapętlone” filmy można zobaczyć w dowolnej chwili
7. Pokazy nieba w Planetarium
Okazuje się, że obserwacje nieba też mogą być grą. Jak to możliwe? Sprawdźcie! Trwające do 20 min. pokazy pozwolą odwiedzić półkulę południową Ziemi, gdzie astronomowie z całego świata prowadzą obserwacje przy pomocy wielkiego teleskopu. Polecimy też aż na krańce naszej Galaktyki.
8. Warsztaty z ekspertami
Eksperci: grupa Lans Macabre i dr hab. Agnieszka Wiszniewska-Matyszkiel
Lans Macabre to kreatywna grupa działająca w sferze fantastyki i gier. Pracują jako Mistrzowie Gry RPG (Role Playing Game - gier, w których uczestnicy wcielają się w role), projektują planszówki i karcianki, organizują LARPy (Live Action Role Playing - czyli RPG w terenie). Poprzez swoją działalność propagują mądre i twórcze podejście do gier. Jak sami mówią: „Chcemy, bawić, uczyć i inspirować.” Podczas spotkania z Lans Macabre w Koperniku, odbiorcy zostaną wciągnięci w grę w tworzenie gry. Będzie można się przekonać, na czym polega magia niewidzialnych mechanizmów gry i jak – z dosłownie niczego – powstaje niesamowite przeżycie.
Matematyczną stronę gier przybliży dr hab. Agnieszka Wiszniewska-Matyszkiel z Zakładu Biomatematyki i Teorii Gier Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. Głównym polem jej zainteresowania są ekonomia, finanse i działanie rynków - ale także innych, dynamicznych i statycznych systemów i układów, do których analizy, interpretacji i prognozowania posługuje się właśnie teorią gier. Na spotkaniu w Koperniku wciągnie uczestników do gry, która pozwoli lepiej zrozumieć zimne tryby bezwzględnej matematyki.
9. Spektakl
Klub Komediowy Chłodna 25 i Teatr Improwizowany Klancyk przedstawiają spektakl „Komora maszyny losującej jest pusta”, w którym stają do walki w wielu dyscyplinach improwizowanego totolotka.
CENTRUM NAUKI KOPERNIK
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 20
00-390 Warszawa