Bartosz (Fisz) Waglewski: Warszafka płonie

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 11 kwietnia 2013

Warszafka płonie Bartosza Waglewskiego to trzecia pozycja inaugurująca muzyczną serię Biura Literackiego „33. Piosenki na papierze”. W wybranych przez  Wojciecha Bonowicza tekstach Fisz zaprasza w podróż przez językowe eksperymenty i nieoczywiste krainy.

 

Wcześniej autorzy współpracowali przy innych literackich projektach. Bartosz Waglewski wykonał rysunki do dwóch książek Wojciecha Bonowicza: Polskich znaków (2010) oraz Bajek Misia Fisia (2012).

 

Fisz szafuje zaskakującymi metaforami, zderza ze sobą różne porządki języka i tworzy historie, w których zestawia nieraz odległe fragmenty rzeczywistości. Książka stanowi zapis zarówno rockowych, jak i hip-hopowych dokonań Bartosza Waglewskiego.

 

Hip-hopowa strona lirycznej twórczości warszawskiego muzyka zainteresowała Joannę Mueller, która w Stratygrafiach poświęciła mu szkic „Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley”. O jednej z piosenek zawartych w tomie, utworze „Pan Mruk”, pisze:

 

„Poetycka gra wstępna dopuszcza wszystkie najzawilsze chwyty. Skala emocji mrukliwego donżuana, rozciągnięta między chłodem igloo a gorącem mikrofali, osiąga teraz złoty środek, złoty deszcz, dreszcz słodki jak miesiąc miodowy”.

 

Natomiast Paweł Tański analizuje teksty śpiewane przez Fisza z zespołem Kim Nowak. Zauważa i docenia: „nasycenie tekstów rockowych ironią, autoironią, dystansem, groteską, absurdem, poczuciem humoru w stylu grupy Monty Pythona, przerysowanie świata przedstawionego poprzez obrazki znane z popkultury”.

 

Bartosz Waglewski style traktuje jako punkt wyjścia do nowych odkryć, tworzy mixtape słów, rymów i łańcuchów swobodnych skojarzeń. Podobnie jest z pisanymi przez niego tekstami, o których nie lubi opowiadać, a które w rozmowie z Martą Szarejko nazywa „potokiem rytmicznie poukładanych słów”. Dodaje: „Lepiej przyjść na koncert”.

 

Okazja ku temu już 21 kwietnia o godz. 21:00 podczas 18. Europejskiego Portu Literackiego Wrocław, kiedy usłyszymy Fisza wraz z grupą Kim Nowak. To część programu Piosenki na papierze, w ramach którego podczas festiwalu premiery książek Fisza, Lecha Janerki oraz Krzysztofa (Grabaża) Grabowskiego świętowane są koncertami.

 

Bartosz (Fisz) Waglewski urodził się 19 marca 1978 roku w Warszawie. Muzyk, kompozytor, wokalista i instrumentalista, producent muzyczny. Pisarz, ilustrator. Członek zespołów RHX, Tworzywo Sztuczne, Bassisters Orchestra i Kim Nowak. Wielokrotnie nominowany do Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk.

 

 

 

Zobacz także

 

Przeczytaj premierowe fragmenty książki >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4459

 

Paweł Tański, „Witalizm to duch rocka (na przykładzie debiutanckiej płyty grupy Kim Nowak)” >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4460

 

„Zepsuta polszczyzna”, z Fiszem rozmawia Marta Szarejko >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4461

 

Joanna Mueller, „Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley” >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4462