Zapowiedzi wydawnicze Prószyński i S-ka – kwiecień 2013

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 27 marca 2013

Peter  Mayle

 

Marsylski szwindel

 

Uroczy szelma i wytrawny detektyw Sam Levitt powraca w kolejnej karkołomnej awanturze na południu Francji.

Po zakończeniu poprzedniej przygody Sam sądził, że minie sporo czasu, nim wróci do Francji, zwłaszcza że wdzięki Eleny Morales działały dostatecznie mocno, by zatrzymać go w Los Angeles. Jednak gdy bajecznie bogaty Francis Reboul proponuje zlecenie w Marsylii, Sam i Elena nie potrafią oprzeć się pokusie szukania nowych ekscytujących przeżyć, zwłaszcza w tak atrakcyjnym miejscu.

Wkrótce oboje cieszą się słońcem na plaży, delektują winem i marsylską bouillabaisse. Quelle joie! Tymczasem spór o cenny teren na nabrzeżu przybiera na sile… Levitt, reprezentujący Reboula, trafia w sam środek sieci intryg i niebezpiecznej walki o nieruchomości i jest zmuszony stawić czoło bezwzględnym gangsterom i drapieżnym inwestorom. Czy Samowi uda się wyjść z tych opresji cało?

Cudowna książka. Jak podczas znakomitego obiadu w ulubionej restauracji, będziecie celebrować każdy kąsek.
„The Denver Post”


Peter Mayle – autor znanych polskim czytelnikom książek o Prowansji, między innymi „Jeszcze raz Prowansja”, „Dobry rok”, „Hotel Pastis”. W uznaniu jego zasług dla kultury francuski rząd odznaczył go Legią Honorową. „Marsylski szwindel” to kolejna po „Wytrawnym przekręcie” powieść z detektywem Samem Levittem.

 

_____________________________________________________________

 

Dennis Lehane

 

Nocne życie

 

Fascynująca, epicka, wielowymiarowa opowieść o wiernych przyjaciołach i zapamiętałych wrogach, bezwzględnych przemytnikach rumu i mrocznych femme fatale, cytujących Biblię ewangelistach i okrutnych członkach klanu, walczących o przeżycie i swój udział w amerykańskim śnie.

 

Boston, rok 1926. Szalone lata dwudzieste w pełnym rozkwicie. Alkohol leje się strumieniami, kule świszczą w powietrzu, a pewien człowiek zamierza odcisnąć swój ślad na tym świecie.

Prohibicja spowodowała pojawienie się splątanej sieci podziemnych gorzelni, nielegalnych lokali, gangsterów i sprzedajnych policjantów. Joe Coughlin, najmłodszy syn znanego w Bostonie kapitana policji, już dawno odrzucił surowe zasady, w których go wychowano. Teraz, gdy drobne kradzieże z dzieciństwa odeszły w przeszłość, zajął się pracą dla najgroźniejszych gangsterów w mieście. Robi to dla zysku, dreszczu emocji i smaku życia na marginesie społeczeństwa.

 

Niestety, życie po stronie mroku ma wysoką cenę. W czasie gdy bezwzględni ludzie, mający do dyspozycji pieniądze, nielegalny alkohol i broń, walczą o władzę, nie można ufać nikomu. Buntownikom takim jak Joe pisany jest jeden los: przedwczesna śmierć. Ale ludzie jemu podobni, nie bacząc na nic, zamierzają żyć pełnią życia aż po ostatni dzień.

 

Joe rozpoczyna oszałamiającą wspinaczkę po szczeblach organizacji gangsterskiej, która rzuca go z Bostonu czasów jazzu do tętniącej życiem dzielnicy łacińskiej w Tampie i na słoneczną Kubę.

 

„Nocne życie” to opowieść o wielkiej miłości i saga o zemście, fascynująca historia zdrady, przebaczenia, muzyki i śmierci, która przywraca do życia czasy, gdy popełnienie grzechu było powodem do świętowania, a występek uważano za cnotę obywatelską.

 

Dennis Lehane jest autorem bestsellerowych powieści kryminalnych i psychologicznych, wiele z nich zekranizowano, m.in. „Rzekę tajemnic” i „Wyspę tajemnic”. Wraz z żoną Angie dzieli czas pomiędzy Boston i Gulf Coast na Florydzie. „Nocne życie” nawiązuje luźno do wcześniejszej bestsellerowej powieści autora, „Miasto niepokoju”, ale można je czytać jako osobną całość. W przygotowaniu ekranizacja filmowa w reżyserii Bena Afflecka.

 

 

 

_____________________________________________________________

 

 

 

Eva Weaver

 

Lalki z getta

 

Przejmujący opis wojny widzianej oczami dziecka i jego prześladowcy. Porywające studium ludzkiej odwagi i siły przebaczenia.

 

Żydowski chłopiec imieniem Mika na początku wojny dziedziczy po dziadku płaszcz, a wraz z nim kolekcję pacynek ukrytą w jego licznych kieszeniach. Lalki pozwalają mu choć przez chwilę zapomnieć o potwornościach wojny i pomóc zapomnieć innym. Talent Miki zostaje odkryty przez niemieckiego żołnierza, który zmusza go do rozpoczęcia podwójnego życia, walki o życie i honor. Chłopcu udaje się jednak znaleźć nowe zastosowanie dla lalkarskiego talentu i sekretnych kieszeni płaszcza.

 

Powieść opisuje też drugie oblicze wojny widzianej oczami niemieckiego żołnierza, Maxa, który później trafia do syberyjskiego gułagu. Łącznikiem między postaciami żydowskiego chłopca i hitlerowca staje się jedna z pacynek, która przekazywana z pokolenia na pokolenie symbolizuje trudne dziedzictwo wojny.

 

Eva Weaver jest pisarką, terapeutką i artystką, często odwołującą się w swojej pracy i twórczości do kwestii przynależności oraz dziedzictwa historycznego. Podobnie jak wielu Niemców, zmaga się z ciężarem II wojny światowej – i to właśnie z tych uczuć zrodziła się książka „Lalki z getta”. Obecnie autorka pracuje nad kolejną powieścią.

 

 

_____________________________________________________________

 

 

Sabina Czupryńska

 

Ta druga, słodka i ostra

 

Krystyna, Jacek, Karol i opowieść o niezadanym pytaniu i nieudzielonej odpowiedzi, która być może nie istnieje lub jest tak oczywista, że nie musi paść.

 

Kobiety go pragną, mężczyźni z nim piją, ojciec go kocha, matka nie ogarnia; a on?

Idealny kochanek. Beznadziejny mąż. Niespełniony ojciec. Porzucony syn. Niezawodny przyjaciel. Prawdziwy profesjonalista. Po prostu ktoś.

 

Wysoki po ojcu i wyprostowany jak struna. Potrafił patrzeć bez skrępowania w oczy i – w odpowiedniej chwili – poprawiać włosy filmowym gestem. Przypalając papierosa, trzymał w dłoniach całe pudełko zapałek (nigdy nie korzystał z zapalniczki) i pochylał głowę w kierunku ognia z niewiarygodną uwagą. Wydmuchiwał dym w górę, wystawiając do niego twarz jak do słońca. Robił dobre zdjęcia, miał hipnotyzujący głos, znał się trochę na muzyce poważnej i jedną rzecz miał wytrenowaną do bólu: wiedział, kiedy przestać.

 

Sabina Czupryńska (ur. 1977) – debiutowała na łamach „FA-artu”, opublikowała zbiór opowiadań pt. „Dziesięciu którzy...” oraz powieść „Kobiety z domu Soni”. Projektuje kostiumy, stylizuje i pracuje w teatrze (o którym oczywiście też kiedyś napisze). Stała w uczuciach do: kina, nowych butów i starych gazet, które podpowiadają historie. Mogłaby żyć bez: zimy. Jej pierwsza powieść koncentrowała się na kobiecych emocjach, druga jest o mężczyznach, chociaż kobiet w niej nie brakuje. Pierwsza była spacerem brzegiem morza, druga jest jazdą autostradą.

 

 

_____________________________________________________________

 

 

Rolf-Dieter Müller

 

Wspólny wróg

 

Znany niemiecki historyk ujawnia plany sojuszu II Rzeczypospolitej i III Rzeszy.

 

Skrupulatne badania nieznanych wcześniej materiałów źródłowych doprowadziły cenionego niemieckiego historyka do szokującego wniosku: by jak najszybciej zrealizować plan ataku na Związek Radziecki, Adolf Hitler chciał zawrzeć sojusz z Polską.

 

Co więcej, Rolf-Dieter Müller twierdzi, że idea niemiecko-polskiego sojuszu wcale nie była z góry skazana na niepowodzenie. Bezlitośnie cytuje przy tym polskiego ambasadora w Berlinie Józefa Lipskiego, który za rozwiązanie „kwestii żydowskiej” miał obiecywać Hitlerowi pomnik w Warszawie.

 

Podpisany w 1934 r. polsko-niemiecki pakt o niestosowaniu przemocy doprowadził do ożywienia kontaktów między państwami, a intensywne zabiegi ze strony Niemiec, by przeciągnąć Polskę na swoją stronę, trwały aż do pierwszych miesięcy 1939 r. Gwałtowny zwrot w planach Hitlera nastąpił dopiero po odrzuceniu przez Polskę warunków dotyczących Gdańska i eksterytorialnego korytarza, biegnącego przez polskie terytorium. Starcie ze Związkiem Sowieckim zostało odłożone na później, na pierwszy plan wysunęło się rozwiązanie „kwestii polskiej”.

 

Najnowsza książka Rolfa-Dietera Müllera to mocny głos w trudnej powojennej debacie historycznej.

 

Profesor Rolf-Dieter Müller – renomowany historyk, dyrektor niemieckiego Wojskowego Biura Badań Historycznych. Autor wielu znakomitych publikacji dotyczących II wojny światowej,m.in. wydanej w Polsce książki na temat sojuszniczych formacji wojsk niemieckich na froncie wschodnim.

 

 

_____________________________________________________________

 

 

Seria: NA ŚCIEŻKACH NAUKI

 

Leon Lederman, Christopher Hill

 

Zrozumieć niepojęte

Fizyka kwantowa i rzeczywistość

 

Książka, dzięki której pozornie nieprzystępna fizyka kwantowa staje się atrakcyjna i pociągająca. 

Teoria kwantowa stanowi fundament współczesnej fizyki, jednak dla wielu z nas pozostaje nieprzeniknioną zagadką. Laureat Nagrody Nobla Leon M. Lederman i pracujący w Fermilab fizyk teoretyk Christopher T. Hill próbują zaradzić tej sytuacji. W błyskotliwej, napisanej z myślą o wszystkich ciekawych świata książce, pozornie nieprzystępna fizyka kwantowa staje się prosta, atrakcyjna i pociągająca. 
Autorzy wyjaśniają wiele osobliwych, a nawet upiornych aspektów kwantowej rzeczywistości, od „cząstek”, które mogą przebywać w wielu miejscach jednocześnie, a czasem zachowywać się jak fale, po wpływ, jaki my, ludzie, możemy wywierać na ruch cząstek, jedynie poddając je obserwacji. Zapuszczają się w najnowsze i być może najbardziej zapierające dech w piersiach odgałęzienia fizyki kwantowej – teorię pola oraz teorię strun. 
Bogaty asortyment barwnych analogii i przykładów sprawia, że „Zrozumieć niepojęte” czyni zrozumiałymi nawet najbardziej hermetyczne dokonania teorii kwantowej, pozwalając wszystkim poczuć jej smak. 

Świat kwantów to najdziwaczniejsze miejsce znane ludzkiemu umysłowi. Przewodnik po tej zdumiewającej krainie napisany przez Leona Ledermana i Christophera Hilla, należy do najlepszych jakie kiedykolwiek czytałem. Napisany jest przejrzyście i z niedoścignionym humorem.
James Trefil, Clarence J. Robinson, Professor of Physics na George Mason University


Niels Bohr w swojej słynnej wypowiedzi stwierdził kiedyś, że ktokolwiek myśli o mechanice kwantowej, nie doznając przy tym zawrotów głowy, niczego z niej nie zrozumiał. Ta książka to zmieni. O zawrót głowy przyprawią cię dowcip i styl autorów, i wiele rzeczy naprawdę zrozumiesz!
Rocky Kolb, Wydział Astronomii i Astrofizyki, Uniwersytet w Chicago


Leon Lederman – laureat Nagrody Nobla, wykładowca na Illinois Mathematics and Science Academy, emerytowany dyrektor Państwowego Laboratorium Fizyki Cząstek Elementarnych im. Enrico Fermiego (Fermilab), Pritzker Professor of Science w Illinois Institute of Technology, autor bestsellerowej „Boskiej cząstki”.

 

 

 

_____________________________________________________________

 

 

Terry Pratchett

 

Mgnienie ekranu

 

Wszystkie światy Terry’ego Pratchetta – ponad trzydzieści opowiadań mistrza humorystycznej fantastyki, od debiutu, po historie z kultowego Świata Dysku.

 

W ciągu czterech dekad, jakie upłynęły od druku jego pierwszej książki, Terry Pratchett stał się jednym z najpopularniejszych i najbardziej cenionych autorów. Tutaj, po raz pierwszy, w jednym tomie zebrane są jego opowiadania i inne krótkie formy literackie. „Mgnienie ekranu” kreśli kurs długiej kariery pisarskiej Pratchetta: od czasów szkolnych, poprzez pierwszą pracę w „Bucks Free Press”, do początków jego debiutanckiej powieści „Dywan” i dalej, po oszałamiające mistrzostwo fenomenalnego cyklu Świata Dysku.

Znajdziemy tu postacie zarówno znajome, jak i czekające na odkrycie; światy porzucone i inne, które wciąż się rozwijają; przygody, kurczaki, śmierć, disco, a także kilka dość niepokojących koncepcji Świąt, a wszystko to przesycone jego niemożliwym do podrobienia poczuciem humoru.

 

Edytor tekstów z pstryknięciem zbudził się do życia. Monitor zaś był pustkowiem i chaosem; ciemność była nad ekranem, z wyjątkiem oczywiście mrugającego zapraszająco kursora. Dłonie Doggera uniosły się nad klawiaturą. To powinno działać w obie strony. Jeśli to wiara napędzała wszystko, powinno udać się załapać na przejażdżkę, o ile tylko człowiek był dostatecznie szalony, by spróbować. Od czego zacząć? Niedługie opowiadane powinno wystarczyć dla wykreowania postaci. Chimera już istniała – niewielki pęcherzyk fraktalnej rzeczywistości, stworzony tymi dziesięcioma palcami. Zaczął pisać, z początku niepewnie, ale potem coraz szybciej, kiedy idee zaczynały się krystalizować. Po jakimś czasie otworzył okno w kuchni. Za jego plecami, w ciemności, ruszyła drukarka.

Fragment opowiadania „Ostateczna nagroda”

 

Terry Pratchett jest uznanym twórcą światowych bestsellerów, cyklu powieści o Świecie Dysku, którego pierwszy tytuł – „Kolor magii” – ukazał się w roku 1983. Autor ponad pięćdziesięciu bardzo popularnych książek. Jego powieści były wielokrotnie ekranizowane i inscenizowane, jest też laureatem wielu nagród, w tym Medalu Carnegie. Za swe zasługi dla literatury otrzymał tytuł szlachecki. Na świecie jego książki rozeszły się w łącznym nakładzie 70 milionów egzemplarzy i były tłumaczone na trzydzieści siedem języków.

www.terrypratchett.co.uk