Iwaszkiewicz: Wielkie, pobrudzone, zachwycone zwierzę

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 20 lutego 2013

Książka z wierszami Jarosława Iwaszkiewicza Wielkie, pobrudzone, zachwycone zwierzę w wyborze i z posłowiem Jacka Dehnela jest już dostępna w księgarniach w całej Polsce. To kolejna pozycja z serii Biura Literackiego „44. Poezja polska od nowa”.

 

Jej celem jest ponowne odkrycie klasyków przez współczesnych krytyków i poetów. Z dużym entuzjazmem przyjęta przez recenzentów oraz odbiorców, inicjatywa będzie mieć swój wieczór podczas 18. Europejskiego Portu Literackiego Wrocław.

 

Wybór prezentuje mniej znaną twarz poety pozornie dobrze poznanego przez krytyków i czytelników. Dehnel zauważa ambiwalencję tej poezji i samego pisarza. Stwierdza, że przez wiele lat życia Iwaszkiewicz zmagał się z pewnymi stereotypami i jeszcze przez długi czas będzie odkrywany na nowo:

 

„Pan na Stawisku musiał przez kolejnych co najmniej dwadzieścia lat pokutować w czyśćcu literackim jako postać dwuznaczna. Dwuznaczna (…) nie tylko zresztą w sensie politycznym i etycznym, ale i ściśle literackim”.

 

Wielkie, pobrudzone, zachwycone zwierzę jest właśnie jednym z takich nowych odczytań – ograniczenie do czterdziestu czterech wierszy dało do niezwykle ciekawego zbioru. O pełnych wyzwań spotkaniach z Iwaszkiewiczem autor Brzytwy okamgnienia pisze:

 

„Dokonanie tego wyboru 44 wierszy Iwaszkiewicza okazało się zadaniem niesłychanie trudnym –  nie dlatego, że w grę wchodzi taka mnogość wierszy (około tysiąca stron), ale dlatego, że głównym przeciwnikiem w tych zmaganiach był sam poeta”.

 

To wybór skrajnie subiektywny, w którym autor Ekranu kontrolnego ukazał jego zdaniem najpiękniejsze frazy, nieoczekiwane rozwiązania oraz odstające od powszechnie znanej poetyki autora utwory.

 

W Wielkim, pobrudzonym, zachwyconym zwierzęciu nie spotkamy Iwaszkiewicza epatującego zbędnymi ozdobnikami, lecz autora wyzwolonego ze swych ograniczeń.  Pisarza czysto i dźwięcznie rozprawiającego o sprawach ważkich, jak miłość i tęsknota.

 

W tych wierszach Iwaszkiewicz podróżuje przez Florencję do światów umarłych, wyznaje: „Nieprawdę swojej drogi znam jak starą bajkę” i dodaje „To nieprawda że umarli przychodzą na wiosnę”.

 

„Niezaprzeczalna wartość wierszy zamieszczonych w tym tomie pozwala spojrzeć na dorobek Iwaszkiewicza jak na pole walki, gdzie wieczność zmaga się z wymogami codzienności i gdzie od szczytu do dna jest tylko kilka kroków” – zauważa Paweł Zając w szkicu o książce.

 

Czytania z premierowej książki, a także z dwóch innych pozycji serii wydanych w tym sezonie – Z tamtej strony ciszy Bolesława Leśmiana i Wyszedłem szukać Leopolda Staffa – będą jednym z wydarzeń drugiego dnia tegorocznego Portu Literackiego.

 

Wieczór wokół „Poezji polskiej od nowa” poprowadzi prof. Aleksander Nawarecki, historyk i teoretyk literatury. Wezmą w nim udział redaktorzy tomów: Justyna Bargielska, Jacek Dehnel oraz Bogusław Kierc.

 

Jacek Dehnel (ur. 1980) jest poetą, prozaikiem i tłumaczem, zajmuje się też malarstwem i rysunkiem. Laureat m.in. Nagrody Fundacji im. Kościelskich (2005) oraz Paszportu „Polityki” (2007).

 

Autor siedmiu zbiorów prozatorskich i sześciu tomów poetyckich, z których trzy ostatnie –  Brzytwa okamgnienia (2007), Ekran kontrolny (2009) oraz Rubryki strat i zysków (2011) wydał w Biurze Literackim.

 

 

 

Zobacz także

 

Premierowe fragmenty książki >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4402

 

Szkic Pawła Zająca „Próby Jarosława Iwaszkiewicza” >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4403

 

Szkic Magdaleny Brzęczek „Poezja skrajności i skrajnej wolności” >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4404

 

Jacek Dehnel komentuje jeden wiersz z książki >>>

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4368