Powrót Barbarzyńców i nie

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 6 lutego 2013

Podczas 18. edycji Europejskiego Portu Literackiego Wrocław ponownie zagości kultowy cykl „Barbarzyńcy i nie”, który nierozerwalnie związany jest z początkiem imprezy. Wszystko za sprawą almanachu Powrót Barbarzyńców i nie z piętnastoma wierszami zilustrowanymi przez finalistów konkursu Komiks wierszem. Premiera książki już 21 marca.

 

Jak dziś czyta się wiersze buntowników i kontestatorów sprzed lat? Marcina Barana, Miłosza Biedrzyckiego, Darka Foksa, Mariusza Grzebalskiego, Krzysztofa Jaworskiego, Macieja Meleckiego, Marcina Sendeckiego, Andrzeja Sosnowskiego, Dariusza Sośnickiego, Marcina Świetlickiego, Adama Wiedemanna i Grzegorza Wróblewskiego?

 

Czy „barbarzyńskie” utwory zachowały swoją aktualność? Udzielenie odpowiedzi na te pytania w niespotykanej dla poezji formie komiksowej sprawia, że Powrót Barbarzyńców i nie będzie pozycją wyjątkową - przybliży historyczny cykl współczesnym odbiorcom w sposób przekraczający tradycyjne ramy literackości.

 

Na przełomie roku 1996 i 1997 Artur Burszta zaprosił do współpracy najciekawszych młodych poetów, którzy wówczas debiutowali lub mieli za sobą pierwsze publikacje. Wśród pierwszych gości znaleźli się m.in. Krzysztof Jaworski i Jacek Podsiadło, którzy  odwiedzili wówczas Legnicę, Lubin i Polkowice.

 

Po nich w spotkaniach brali udział kolejni autorzy, a cykl objął zasięgiem blisko trzydzieści miejscowości w całej Polsce. Wieczorom towarzyszyły specjalnie przygotowywane programy z opracowania twórczości autorów, które stały się punktem wyjścia do czternastu książek bibliofilskiej serii „barbarzyńcy i nie”, każdej wydanej w nakładzie 99 egzemplarzy.

 

Pierwszą z nich były opublikowane w czerwcu 1997 roku Zimne kraje 3 Marcina Świetlickiego. Zrodzone z niewinnego żartu („To wydajcie mi książkę”) powstały w zaledwie dziesięć dni. W pierwszym roku w serii ukazały się kolejno arkusze: Jesień na Marsie Krzysztofa Jaworskiego, Symbioza Grzegorza Wróblewskiego, Steppenwolf Wojciecha Wilczyka oraz Cover Andrzeja Sosnowskiego.

 

W kolejnym roku: Trylogia Marcina Barana, Ezra Pub Darka Foksa, Widoki Mariusza Grzebalskiego, Xięga przysłów Tomasza Majerana, Syntetyczność Tadeusza Pióry, Zielone oczy zmrużyć czas Jacka Podsiadło, Muzeum sztandarów ruchu ludowego Marcina Sendeckiego, Mężczyzna w dominie Dariusza Sośnickiego oraz Ciasteczka z kremem Adama Wiedemanna.

 

Wydarzenia z drugiej połowy lat 90. opisane zostały w wielu pracach magisterskich i mają swoje ważne miejsce w historii współczesnej literatury. O tym jak ważny z perspektywy czasu okazał się cykl „Barbarzyńcy i nie” świadczy choćby to, że mimo upływu blisko dwudziestu lat nieomal wszyscy wybrani wówczas do udziału w projekcie autorzy odgrywają dzisiaj główne role w polskiej poezji.

 

Prezentacja książki i przypomnienie cyklu drugiego dnia tegorocznego Portu Literackiego, tj. w sobotę 20 kwietnia o godz. 14:00 podczas specjalnego spotkania z udziałem Marcina Sendeckiego. Finał i wręczenie nagród (10 tysięcy zł) z udziałem jurorów: Tomasza Brody, Sebastiana Frąckiewicza, Krzysztofa Gawronkiewicza i Pawła Jarodzkiego dzień później o 19:30.

 

Komiks wierszem to po Nakręć wiersz inicjatywa Biura Literackiego, która angażuje w aktywne życie literackie przedstawicieli innych dziedzin sztuki. W ramach następnych edycji festiwalu pojawiać się będą kolejne podobne inicjatywy: Literatura w mieście (dla twórców realizujących projekty w przestrzeni miejskiej), Poezja do śpiewania (dla muzyków) i  Zagraj wierszem (dla aktorów i ludzi teatru).

 

Do finału Komiksu wierszem zakwalifikowało się dziewięć graficzek i sześciu grafików. Kadry z finałowych realizacji można oglądać na stronach internetowych www.portliteracki.pl. Obok nagrody ufundowanej przez Biuro Literackie wręczone zostanie także wyróżnienie publiczności. Aby wskazać swojego faworyta należy wysłać SMS na numer 71160 o treści bl.KW.nr.artysty, np. bl.KW.01 lub bl.KW.1.

 

Tę i inne festiwalowe książki zamawiać można w oficjalnej księgarni Portu Literackiego poezjem.pl.   

 

Powrót Barbarzyńców i nie objął patronatem portal Esensja.pl.

 

 

 

 

Zobacz także

Zapowiedź książki „Powrót Barbarzyńców i nie” w Przystani!

http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4394

 

Strona konkursu Komiks wierszem

http://portliteracki.pl/projekty/strony/komiks-wierszem-2013-2/