Wada wymowy – literacki debiut Agaty Porczyńskiej

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 26 stycznia 2013

24 stycznia do księgarń trafił debiutancki zbiór opowiadań Agaty Porczyńskiej „Wada wymowy”. To licząca 29 odsłon opowieść o momentach, scenach z życia, w których słowa, a nawet milczenie, zamiast łączyć, dzielą.

Jak mówi autorka, książka „Wada wymowy” zrodziła się z zachwytu nad językiem polskim i jest adresowana do tych czytelników, którzy dostrzegają w nim piękno, nawet w jego brzydocie. Pomimo tego, że „Wada wymowy” jest literackim debiutem, tekst zaskakuje dojrzałością warsztatu i biegłością stylistyczną, ale przede wszystkim ostrością spojrzenia na opisywaną przez autorkę rzeczywistość.

 

Sylwia Chutnik nazwała „Wadę wymowy” „patologią myśli. Ale patologią błyskotliwą, śmieszną aż do zawstydzenia”, zaś Dariusz Nowacki z „Gazety Wyborczej” napisał o autorce: „Porczyńska posiada słuch językowy oraz nieprzeciętną biegłość stylistyczną, a do tego nie powtarza się, nie zastyga w schematach. Takim potencjałem, nawet jego cząstką, nie dysponują dziś młodzi autorzy stawiający pierwsze kroki na scenie literackiej”. Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Prószyński Media.

 

Agata Porczyńska (rocznik 1984) w 2003 roku rozpoczęła studia w szkole aktorskiej w Krakowie, by już dwa lata później rozpocząć sezon artystyczny w zespole Bałtyckiego Teatru Dramatycznego. Rolą Marcjanny w „Zdziczeniu obyczajów pośmiertnych” Bolesława Leśmiana zdała przed Związkiem Artystów Scen Polskich egzamin eksternistyczny na aktora dramatu. Absolwentka specjalności Public Relations i Corporate Identity Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu i laureatka konkursu „Praktykuj za granicą”, dzięki któremu odbyła staż w prestiżowej agencji PR Fleishman-Hillard w Londynie. Mieszka w Warszawie.