Piosenki na papierze Lecha Janerki

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 18 stycznia 2013

 

Książka Śpij aniele mój / Bez kolacji Lecha Janerki to pierwsza pozycja z nowej serii Biura Literackiego "33. Piosenki na papierze". Tom z wierszami Janerki pod redakcją Filipa Zawady ukaże się 21 lutego. Tydzień później we Wrocławiu spotkanie autorskie a 19 kwietnia specjalny koncert artysty w Porcie Literackim.

 

Wśród polskich twórców łatwo wymienić tych, dla których warstwa tekstowa jest istotną, jeśli nie kluczową, częścią utworu. Jednym z nich jest bez wątpienia Lech Janerka, który śpiewając od 30 lat o sprawach ważnych unika banału, a słowa piosenek przeobraża w zajmujące opowieści.

 

Publikacja zdaje się być odpowiedzią na sformułowane jeszcze w latach 90. przez "Jac Po" (jak na ironię - zamieszczonego w wydawanej przez BL "Gazecie Fortecznej") stwierdzenie: "nie istnieje żadna 'poezja rocka' - istnieje poezja i rock". Dziś Biuro Literackie postanowiło dać czytelnikom i słuchaczom możliwość przekonania się, czy to prawda.

 

Już jednak autor szkicu "Inteligentny mężczyzna idzie do cenzora", z którego pochodzi powyższy cytat, zauważa: "Jeśli przeczytać ciągiem teksty z wszystkich płyt Janerki, można dostrzec charakterystyczne ciągotki stanowiące przynajmniej po części o odrębności jego stylu. Np. ciągotki do ciut surrealistycznego oglądania świata".

 

Choć nie da się zaprzeczyć, że dobra piosenka stanowi idealne połączenie muzyki i tekstu, czasem warto pochylić się nad słowami. Taka jest chociażby fraza "Gdzieś gra obsesja/ O łódź podwodną w szkle" z wiersza "Ryba lufa" - jednego z dwóch opublikowanych dzisiaj w Przystani! utworów zapowiadających książkę muzyka.

 

Lektura tekstów Lecha Janerki w oderwaniu od instrumentalnego brzmienia pozwoli spojrzeć na wrocławskiego muzyka z odmiennej perspektywy. Dodatkowo, jak zauważa Filip Zawada: "Symbolika 33 tekstów narzuca natomiast sposób czytania. Wszystko należy spowolnić do 33 obrotów na minutę - tak jak w gramofonie".

 

Publikacja książki zbiega się z 60. urodzinami kompozytora, basisty i autora tekstów. Na polskiej scenie rockowej Janerka pojawił się pod koniec lat 70. W 1979 roku założył zespół Klaus Mitffoch, z którym nagrał płytę "Klaus Mitffoch" (1985) dla wielu najważniejszy krążek w dziejach polskiej muzyki rockowej.

 

Po odejściu z zespołu wydał sygnowaną swoim imieniem i nazwiskiem "Historię podwodną" (1986). Następnie ukazały się płyty: "Piosenki" (1989), "Ur" (1991), "Bez prądu" (1993), "Co lepsze kawałki" (1993), "Bruhaha" (1994), "Dobranoc" (1996), "Fiu fiu". (2002), "Plagiaty" (2005).

 

Z okazji wydania książki już 28 lutego o godzinie 18:00 w redakcji Biura Literackiego na wrocławskim Rynku spotkanie autorskie Lecha Janerki z udziałem redaktora książki Filipa Zawady. 19 kwietnia w BF Impart przy ulicy Mazowieckiej specjalny koncert artysty na zakończenie pierwszego dnia 18. Europejskiego Portu Literackiego Wrocław.

 

Występ odbędzie się piętnaście lat po pamiętnym koncercie Janerki podczas 3. edycji Fortu Legnica. "33. Piosenki na papierze" to w 2013 roku trzy książki i Portowe koncerty, które z pewnością zainteresują zarówno miłośników słów zapisanych, jak i "wyśpiewywanych". Nazwiska kolejnych dwóch muzyków poznamy już niebawem.

 

 

 

Zobacz także

 

Fragmenty zapowiadające książkę >>>

http://www.biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4376