Nagroda „KLIO" 2012

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 2 grudnia 2012

 

Z przyjemnością informujemy, że Nagroda „KLIO" 2012w kategorii autorskiej (nagroda III stopnia) została przyznana Małgorzacie Szpakowskiej za książkę „Wiadomości Literackie" prawie dla wszystkich.

 

Książka Małgorzaty Szpakowskiej to monografia „Wiadomości Literackich", ukazujących się w latach 1924 –1939. Autorka analizuje zawartość kolejnych numerów pisma według klucza tematycznego, uzupełniając swój wywód materiałami z innych źródeł – wspomnień, listów oraz opracowań naukowych.

 

Rozważania Małgorzaty Szpakowskiej mają charakter autorski, czasem na granicy subiektywizmu, zachwycają ostrością widzenia i erudycją. Jest to szczególnie cenne, gdy mowa o silnym ośrodku intelektualnym i kulturalnym – „Wiadomości" wydają się jednym z najbardziej znaczących głosów w ideowym chaosie międzywojnia. Szpakowska pokazuje, jak samozwańczy heretyk na ambonie Słonimski, zaciekły reformator Boy i domniemany anarchista Tuwim odpierają oskarżenia o szarganie narodowych świętości, bezbożność, pornografię i grafomanię. Lektura tej książki uświadamia, że twórcy pisma, nigdy nie dając umrzeć nadziei na nowoczesność, chcieli być i byli reformatorami swojej ojczyzny.

Porozumienie Wydawców Książki Historycznej każdego roku wyróżnia wkład polskich autorów w popularyzację historii oraz docenia wydawców literatury historycznej, przyznając Nagrodę „KLIO". Nagroda przyznawana jest przez niezależne Jury w kilku kategoriach.

Więcej informacji o autorce, książce i Nagrodzie „KLIO" na stronie: >>>

§

Zapraszamy na dyskusję:

NOWOCZEŚNI? wokół książki Małgorzaty Szpakowskiej "Wiadomości Literackie" prawie dla wszystkich.

W dyskusji wezmą udział: Agata Bielik-Robson, Dariusz Gawin, Iwona Kurz, Piotr Laskowski, Andrzej Mencwel oraz Małgorzata Szpakowska.

Spotkanie odbędzie się: 7 grudnia (piątek), godz. 17.00, Instytut Kultury Polskiej UW, sala nr 5, Krakowskie Przedmieście 26/28, Uniwersytet Warszawski.

 

Materiały prasowe W.A.B.