,,Ambasadorowie" - wznowienie powieści Henry'ego Jamesa

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 26 listopada 2012

 

Wznowienie powieści Henry’ego Jamesa

 

Do księgarń trafiło nowe wydanie powieści „Ambasadorowie”, którą sam Henry James uznawał za swoje najwybitniejsze dzieło.

 

Paryż – symbol cywilizacji, sztuki, miłości i dekadencji, miejsce, gdzie normy moralne pękają jak bańka mydlana, i Ameryka – purytańska, praktyczna i na swój sposób niewinna. Henry James, wnikliwy badacz różnic międzykulturowych, na tym kontraście buduje swą opowieść o człowieku, który przybył z Nowego Świata do Paryża, aby ratować przed rzekomym zepsuciem syna przyjaciółki, i który odnalazł tam łagodną i niespodziewaną słodycz dojrzałego życia.

 

„Ambasadorowie” należą według poglądów wielu krytyków do szczytowych osiągnięć Jamesa

(…), mają wszelkie cechy dzieła doskonałego.

Henryk Bereza („Doświadczenia z lektur prozy obcej”)

 

W „Ambasadorach”, zamiast oczami narratora patrzymy na wydarzenia z punktu widzenia wielu postaci. „Gmach powieści ma nie jedno,

ale milion okien” – pisał James. I z każdego ktoś patrzy. A w dodatku z bohaterami Jamesa obcujemy najbliżej jak tylko można. Śledzimy

ich najdrobniejsze odczucia. To jest nadal odkrywcze.

Justyna Sobolewska


Henry James zaznaczył swoją obecność w nowym stuleciu naprawdę mocnym akcentem: „Ambasadorowie”, „Skrzydła gołębicy”, „Złota czara”; wszystkie te powieści to arcydzieła literatury.

Annie Dillard

 

Henry James (1843–1916) – wybitny amerykański pisarz, krytyk i teoretyk literatury, reprezentant realizmu psychologicznego. W swoich znakomitych powieściach zgłębiał mentalność Amerykanów w zderzeniu z kulturą europejską.