Kto wygra wybory w USA? (Res Publica Nowa)

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 30 października 2012

Nie było drugiej tak ostrej rywalizacji od roku 1964 – pisze Craig Kennedy, prezes German Marshall Fund, zastanawiając się kto wygra nadchodzące wybory w USA. Ponadto w dziale POLITYKA post-klasowym społeczeństwie i jego konsekwencjach pisze Krzysztof Brzechczyn. W KULTURZE Margeret Tali komentując prace Christopha Schlingensiefa pisze, że nacjonalizm wciąż zmusza sztukę do mierzenia się z problematycznymi kwestiami wykluczania. Z kolei Łukasz Saturczak porównuje “Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u” i “Lubiewo”. Dział MIASTO zabiera nas z kolei do Chorwacji, gdzie w przededniu wstąpienia do UE budzą się nowe miejskie ruchy – polecamy relację Michała Kucharskiego.

POLITYKA:

Kto wygra wybory w USA? / Craig Kennedy
Nie było drugiej tak ostrej rywalizacji od roku 1964. Obaj kandydaci i ich partie odwołują się do niespójnej samooceny Amerykanów. – Romney wykorzystuje wątek kreowania własnej przyszłości. Obama również podejmuje to zagadnienie, ale odnosi się raczej do niepewności klasy średniej i podejmuje kwestie bezpieczeństwa.

Postdemokracja / Krzysztof Brzechczyn
Wysoki koszt prowadzenia kampanii wyborczej, na którą stać te partie polityczne, które dysponują dostatecznie dużym wsparciem finansowym utrudnia wyodrębnienie się nowych ugrupowań politycznych mogących skutecznie rywalizować z zasiedziałymi na scenie politycznej partiami. Zamyka to rynek polityczny ograniczając wolność wyboru.

KULTURA:

Pokochajcie nas, choć was nienawidzimy / Margaret Tali
Migracja staje się tematem politycznym podnoszonym w projektach artystycznych. Dostrzeżenie nowych wyzwań, które stawia przed artystami, wymaga dużej dawki krytycznej świadomości i kompetentnej podmiotowości. Mimo, że idea homogenicznego państwa narodowego została odrzucona, nacjonalizm wciąż zmusza sztukę do mierzenia się z problematycznymi kwestiami wykluczania.

Tęczowi bohaterowie / Łukasz Saturczak
Niby nie mówiono o homoseksualizmie wprost, a jednak czyniono na jego temat mniej lub bardziej czytelne aluzje. Trudno jednak mówić o dziełach, w których miłość homoerotyczna pojawiałaby się wprost – w jakimkolwiek kontekście. Komunizm komunizmem, ale temat przecież istniał i nie dało się go, nawet, jeśli funkcjonował poza głównym dyskursem, pominąć. Zwłaszcza w sztuce.

MIASTO:

Aktywiści znad Adriatyku / Michał Kucharski
To, czego brak w tej chwili do zdecydowanej zmiany myślenia o mieście w Chorwacji, to brak woli politycznej ze strony rządzących i tworzenia odpowiednich mechanizmów. Dlatego wciąż najskuteczniejszą metodą udziału we władzy są dla mieszkańców miast nad Adriatykiem protesty.

PATRONATY RPN:

W ubiegły weekend, 26-27 października dzięki współpracy Urzędu Miasta Elbląg i Res Publiki Nowej odbył się Elbląski Kongres Kultury. Rezultatem spotkania było powołanie Elbląskiej Rady Kultury, podpisanie przez uczestników Kongresu „Porozumienia dla Kultury Elbląskiej” a także ustalenie, że nowa strategia rozwoju kultury miasta powstanie najpóźniej do końca września 2013 r.

6 listopada o godz. 19-tej w redakcji Res Publiki Nowej przy ul. Gałczyńskiego 5 w Warszawie odbędzie się spotkanie z profesorem Jeffrey’em Goldfarbem z New School for Social Research z Nowego Jorku moderowane przez redaktora działu POLITYKA online Marcina Moskalewicza. Tematem rozmowy i późniejszych dyskusji przy lampce wina będą wybory w USA. Wstęp wolny, zapraszamy! Spotkanie organizowane we współpracy z Europejskim Centrum Solidarności,

RPN W MEDIACH:

Elbląskim Kongresie Kultury można przeczytać na portel.pl, stronie Urzędu Miasta Elbląg oraz Radia Olsztyn, portalu platformakultury.pl oraz dodatku kulturalnym Co Jest Grane Gazety Wyborczej i Gazecie Turystycznej Warmii i Mazur. W najbliższą środę , 31 października redaktor naczelny Res Publiki Nowej oraz Visegrad Insight, Wojciech Przybylski weźmie udział w paneluPaństwo – doświadczenie współkształtowania państwa podczas konferencji organizowanej przez Teologię Polityczną. Partnerujemy również projektowi „Mój MDM”, o którym można przeczytać na stronie Domu Spotkań z Historiąoraz portalu wawalove.pl. Publikacje Res Publiki Nowej można śledzić również na eczaskultury.pl. Zapraszamy!

Z życzeniami ciekawej lektury,

redakcja Res Publiki Nowej
Gałczyńskiego 5, 00-362 Warszawa
redakcja@res.publica.pl