W kwietniowej odsłonie znajdziecie m.in.:
„Zależało mi, aby oddać cechy masy ludzkiej. Gdybym zastanawiała się nad tym, jak namalować i ubrać pojedyncze osoby – kobietę, mężczyznę, to nie zrealizowałabym pierwotnego zamysłu, czyli pokazania wspólnoty, identyczności odczuć. A więc powstało to, co najszybciej podchodziło pod pędzel, kule głowy – łyse czy niełyse, ważne, aby symbolicznie przedstawiały ludzi”. - wywiad z wrocławską malarką Anną Szpakowską-Kujawską – rozmowa przeprowadzona przez Martę Wąsik
OSOBOWOŚĆ NUMERU – João de Sousa – „Światy ukryte w fado” – z Portugalczykiem grającym, tworzącym i mieszkającym w Polsce rozmawiała Joanna Figarska: „Na początku musiałem opowiadać o historii tej muzyki. Fado w Polsce i w całej Europie dopiero teraz zaczyna być tak bardzo popularne. Znane już są Marise i Cristina Brenco... Marise jest taką muzyczną fuzją. Bardzo dobrze promuję tę muzykę zagranicą, ale nie jest to takie tradycyjne fado. Ja też nie chcę grać tradycyjnego fado, ale minie jeszcze wiele czasu zanim ludzie się osłuchają i zrozumieją. To jest tak specyficzny gatunek, w środku którego jest cały świat. Trzeba tam zanurkować, żeby widzieć wszystkie istniejące w nim różnice. Wtedy można zobaczyć tyle rzeczy, masę rodzajów nawet z lat 10., 20.!”.
Drugą część eseju poświęconego tłumaczeniom Finnegans Wake Joyce'a: „Wielojęzyczność tekstu wpływa na nastawienie tłumacza, który staje się wyjątkowo wrażliwy na ewentualną obecność języków obcych. Za przykład może posłużyć określenie „venisoon”, które pada w kontekście aluzji do Jakuba, syna Izaaka . Hybryda ta zawiera kilka znaczeń: dziczyzna (ang. venison), wkrótce (ang. very soon), syn (ang. son), wydarzyć się (łac. venio), przybyć (łac. venio, venire)”. - autorstwa Katarzyny Northeast
artykuły poświęcone:
Korespondentom wojennym pt. „Spadkobiercy Tukidydesa”: „Zaczęło się od Herodota i Tukidydesa. Starożytni historycy opisywali wojny, wyciągając wnioski, które mogłyby być wskazówkami dla potomków władców. Herodot, dokumentując konflikt perski, wysłuchiwał opowieści logografów i naocznych świadków. Tukidydesa, autora zapisków o wojnie peloponeskiej, uznaje się za ojca krytycznego podejścia do źródeł, jak podaje portal historia.info.pl”. - autorką tekstu jest Barbara Rumczyk
Artystycznym protestom politycznym pt.”Artystyczne protesty polityczne-na granicy sztuki, polityki i chuligaństwa”: „Co przyniosły ostatnie wybory prezydenckie w Rosji? Jak podkreślają media, to czas przełomowy. Rosjanie przebudzili się i pokonali swoją niechęć do polityki, wyszli na ulice, aby pokazać swoje oburzenie i rozgoryczenie z powodu panującego systemu. Protesty miały różny charakter. Głośną stała się sprawa grupy Pussy Riot, która swoje niezadowolenie wyraża w wyjątkowo „zuchwały” sposób”. - tekst Joanny Michty
A także:
recenzje: Lisowska, Bernacki, Stoczek, Szczerek,Wieczorek,Kasperkiewicz
felietony: Zięba, Wolski, Makuch, Pluskota
fotoplastykon autorstwa Sebastiana Spiegela
fotografie i ilustracje: Babicza, Oczadły, Jarosz, Domżalskiej
To i dużo więcej znajdziecie w ostatnim numerze „Kontrastu”. Zapraszamy na: www.kontrast-wroclaw.pl lub http://issuu.com/miesiecznikkontrast/docs/kontrastkwiecien2012