Strategia pająka

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 16 grudnia 2011

Strategia pająka, wywiad-rzeka z Andrzejem Osęką, jednym z najwybitniejszych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych polskich krytyków sztuki, to utkana z anegdot panorama kilku artystycznych epok z wielką historią w tle. Adam Mazur nie obawia się zadawać trudnych pytań, a Andrzej Osęka nie unika odpowiedzi i opowiada o dzieciństwie podczas okupacji i dorastaniu w stalinizmie, o początkach w zawodzie i trudnych kompromisach, o działalności opozycyjnej i okresie transformacji, o fascynacji teatrem i awangardzie, o architekturze i sztuce krytycznej, a przede wszystkim o przyjaciołach i antagonistach, głównych aktorach polskiej kultury (i polityki kulturalnej) drugiej połowy XX wieku: grupie Wprost, Józefie Czapskim, Tadeuszu Kantorze, Mironie Białoszewskim, Adamie Michniku, Mieczysławie Porębskim i wielu, wielu innych.

 

ANDRZEJ OSĘKA (ur. 1932): krytyk sztuki, dziennikarz, publicysta. Pierwszy tekst o słynnej wystawie w Arsenale opublikował w 1955 roku w czasopiśmie Po Prostu. Do 1989 roku publikował między innymi w Kulturze, Przeglądzie Kulturalnym i Polityce. W latach 80. związany z opozycją demokratyczną, współpracuje z periodykami KOS i Kultura Niezależna oraz paryską Kulturą. W latach 90. związany z Gazetą Wyborczą, po 2000 roku publikuje między innymi w Dzienniku i Newsweeku . Autor kilkunastu książek, a także licznych audycji radiowych i telewizyjnych. Członek Rady Programowej stowarzyszenia Otwarta Rzeczpospolita.

 

ADAM MAZUR (ur. 1977): historyk i krytyk sztuki, kurator, wykładowca akademicki. Specjalizuje się przede wszystkim w historii i krytyce fotografii. Publikował między innymi w Tygodniku Powszechnym, Flash Art i WAW . Autor książek Kocham fotografię i Historie fotografii w Polsce 18392009.

 


Dane książki:
Liczba stron: 256
Format: 11,7 x 16,5 cm
Ilustracje: cz-b
Okładka: miękka
Cena: 27,90 PLN [w tym 5% VAT]
ISBN 978-83-931999-9-0
Miejsce i rok publikacji: Warszawa 2011